וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון הודף את הביקורת: דבריי על אזריה תואמו עם ראש הממשלה

שר הביטחון לשעבר וגורמים בצה"ל דחו את טענות השופטת הלר, שקבעה כי ראוי היה להמתין עם ההתבטאות בנוגע לירי במחבל "עד התבהרות התמונה". יעלון: "משוכנע שבקשת חנינה לא תיפול על אוזניים ערלות"

עריכה: יוסי אלטר

שר הביטחון לשעבר משה יעלון וגורמים בצה"ל דוחים את הביקורת שמתחו היום (שלישי) השופטים במשפט אלאור אזריה על התנהלות ראשי מערכת הביטחון בפרשה, שמיהרו לגנות את המעשה עוד ביום האירוע. יעלון אמר הערב בכינוס של לשכת רואי החשבון כי ההודעה נמסרה "מתוך אחריות לביטחון המדינה ובטרם החלה החקירה הפלילית", וגורמי צבא הוסיפו כי דבריו של דובר צה"ל היו "אמירה פיקודית מחויבת".

בגזר הדין שניתן היום, שבו נגזר על אזריה מאסר של שנה וחצי, מתחה ראשת ההרכב מאיה הלר ביקורת על יעלון, על הרמטכ"ל גדי איזנקוט ועל דובר צה"ל מוטי אלמוז, על רקע התבטאויותיהם במקביל לחקירת המקרה, שכללו "הבעת דעה נחרצת באשר למשמעות הניבטת ממעשיו של הנאשם ולפגם הערכי שדבק בהם".

שר הביטחון היוצא משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט. ראובן קסטרו
"ראוי היה להמתין". איזנקוט ויעלון/ראובן קסטרו

"הדרג הצבאי הבכיר רשאי ולעתים אף חייב להביע עמדה ברורה ומידית ביחס לנושאים המצויים על סדר היום, אולם כשמדובר במעשים הנתונים תחת חקירה פלילית ראוי להמתין עד התבהרות התמונה העובדתית העולה מן החקירה", נכתב בגזר הדין. "כיבוד הפרדת הרשויות מחייב אפוא להתבטא בריסון ובזהירות ביחס לעניינים העומדים בפני בית המשפט, והפרת חובה זו עלולה לפגוע בפגיעה קשה בעקרונות שעליהם מושתת המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל".

בכינוס בים המלח, אמר הערב יעלון: "לראש הממשלה, לרמטכ"ל ולי היה ברור מיד בתום התחקיר המבצעי הראשוני כי מדובר באירוע חריג. לכן, בהחלטה משותפת יצאנו יחד בהודעה מספר שעות לאחר האירוע וזאת כדי למנוע התלקחות בשטח, מתוך אחריות לביטחון המדינה. ההתבטאויות הללו היו עוד בטרם החלה החקירה הפלילית.

"נכון, התבטאתי גם בהמשך, כשראיתי את חברי הכנסת ליברמן וחזן מסתערים על בית המשפט הצבאי, יחד עם גופשטיין, מרזל ופייגלין, והזהרתי שאת הוראות הפתיחה באש של צה"ל יקבע הרמטכ"ל ולא מתלהמי הכנופיות. מי יגן על צה"ל אם לא שר הביטחון? מי מכל המתלהמים, גיבורי האח הגדול, הפייסבוק והטוויטר ייתן לי שיעורים במלחמה בטרור? במה זה אויב? בלנצח? במוסר לחימה? מי מכל המתלהמים ראה יותר חיילי אוייב ומחבלים, ונאלץ להרוג אותם, יותר ממני?", הוסיף יעלון.

"מסר ברור ללוחמים"

מוקדם יותר הגיבו לנושא גורמי צבא, שאמרו כי הרמטכ"ל לא התבטא בנושא באופן מידי אלא רק אחרי כמה שבועות בשיחת מפקדים בבסיס צאלים בנגב, שדלפה לכלי התקשורת. הגורמים ציינו כי רק בפסח, כחודש לאחר המקרה, התבטא איזנקוט בנושא באופן נקודתי בתכנית "קולה של אימא" בגלי צה"ל.

באשר לדבריו של דובר צה"ל אלמוז ביום האירוע, הסבירו הגורמים כי גישת הצבא הייתה שנדרשת אמירה פיקודית ברורה בנושא, ולכן התבטא אלמוז בנושא ארבע שעות לאחר סיום התחקיר המבצעי, "על מנת לשלוח ללוחמים מסר ברור על מדיניות הפעלת הכוח והוראות הפתיחה באש המצופות מהם בזמן שמתרחשים אירועי טרור נוספים".

הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
אזריה ואביו צ'רלי היום, לאחר הקראת גזר הדין/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום, הארץ

השופטת הלר התייחסה גם לביקורת שמתח אביו של אזריה, צ'רלי, על האופן שבו טופלו אלאור ובני המשפחה על ידי הצבא. בצה"ל אמרו כי מפקד הפלוגה, מפקד הגדוד ומפקד החטיבה ניסו ליצור קשר עם המשפחה, אך זו דחתה פניות רבות ומסרה באמצעות גורמים מתווכים כי איננה מעוניינת בקשר עם המפקדים.

יעלון התייחס לאפשרות החנינה לאזריה, ואמר: "אני מקווה שאולי עכשיו אלאור ומשפחתו יקבלו החלטה מושכלת להרחיק מהם את אותם גורמים אינטרסנטים ששיחקו בהם ופגעו באלאור, ויגישו בקשת מחילה וחנינה. אני משוכנע שהיא לא תיפול על אוזניים ערלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully