וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים במאבק: המנופאים יקיימו שביתת אזהרה בת יום אחד בחמישי

21.2.2017 / 15:15

שבועיים לאחר שהוכרז סכסוך עבודה בענף הבנייה, הודיעו בהסתדרות כי כ-1,200 מנופאים ומפעילי עגורן יפסיקו את עבודתם במחאה על המבוי הסתום במו"מ על תנאי העסקתם. ניסנקורן: "הענף הפך לקטלני ביותר בשוק"

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: הקלטות החושפות הלנת שכר של מאות מנופאים)

שבועיים לאחר שההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף הבניין עקב מאבק המנופאים, הודיעו היום (שלישי) בהסתדרות כי ביום חמישי הקרוב תתקיים שביתת אזהרה בת יום אחד בענף. זאת, לנוכח המבוי הסתום במשא ומתן מול התאחדות בוני הארץ בנוגע להסדרת תנאי עבודת המנופאים. במסגרת השביתה יעצרו כ-1,200 מנופאים ומפעילי עגורן צריח את עבודתם באלפי אתרי בנייה ברחבי הארץ.

יחד עם השבתת הענף, המנופאים יקיימו ביום חמישי כינוס מחאה ארצי בתמיכת הסתדרות עובדי הבניין והעץ. בכינוס, שייערך בגני התערוכה שבתל אביב החל מ-10:00, צפויים לקחת חלק מאות עובדים בענף, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל ונציגים נוספים.

בהנחיית ניסנקורן, ההסתדרות תפעיל קרן שביתה כדי להעניק רוח גבית למאבק המנופאים וכדי להקל על היערכותם למחאה. בזכות קרן השביתה, המנופאים המורשים שישבתו וייקחו חלק בכינוס המחאה יהיו זכאים לתשלום על הפסד יום העבודה.

עוד בנושא:
המנופאים זועמים: "מנהלי האתר שקרס בבת ים הם מחבלים"
המנופאים התריעו, אך צעדי הרשויות לא יצאו לפועל - והמנוף קרס

פצועים בקריסת מנוף ברחוב הנביאים וקוממיות בבת ים, 13 בפברואר 2017. דוברות מד"א, מד"א
"העובדים מסכנים את חייהם ולא סוגרים את החודש". קריסת המנוף בבת ים, החודש/מד"א, דוברות מד"א

עם פרסום ההודעה על קיום השביתה אמר ניסנקורן: "יותר מ-400 עובדים בישראל קיפחו את חייהם בעשור האחרון בענף שהפך למסוכן ולקטלני ביותר בשוק העבודה בארץ. די לזילות בחיי אדם. הפקרת הבטיחות, פיקוח רופף והיעדר אכיפה, הם רק סימפטומים לתחום פרוץ ומופקר, שמרבית העובדים בו מועסקים כעובדי קבלן, משוללי זכויות ותנאים בסיסיים. העובדים שבונים את המדינה מסכנים את חייהם ומתקשים לסגור את החודש".

ניסנקורן הוסיף: "המאבק על זכויות המנופאים הוא המאבק על פניה של החברה הישראלית. מתוך מחויבות עמוקה להגנת פועלי הבניין, וציבור המנופאים בפרט, ההסתדרות תפעיל את מלוא עוצמתה עד שמכלול הזכויות של אוכלוסייה זו יעוגן בהסכם קיבוצי, שנותן ביטוי לסוגיות כמו בטיחות וקיום בכבוד".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר בינ"ה שלמה אביטן בישיבה לשם הכרזה על סכסוך כללי במשק, 15 נובמבר 2016. מגד גוזני
הורה על הפעלת קרן שביתה לתשלום על הפסד יום השביתה. ניסנקורן/מגד גוזני

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה ודמות מוכרת בענף הבנייה, בירך על שביתת האזהרה. "הגיע באמת הזמן שההסתדרות החדשה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, תפעיל את סמכותה להשבתת ענף הבנייה לנוכח הזלזול בבטיחות והפקרת הפועלים", אמר. "גם הקבלנים וגם ההסתדרות צריכים להבין שכללי המשחק השתנו והפועלים השקופים לא ישתקו לנוכח פגיעה מהותית בזכויותיהם ובתנאי ההעסקה".

לדברי בן שמעון, "זהו עידן חדש ביחסי העבודה בענף ושינוי בכללי המשחק. למחאה הזאת יצטרפו בקרוב גם מנהלי עבודה, מהנדסים ופועלים שקופים אחרים. לא ייתכן שבכל שני וחמישי אנו עדים לקריסת מנופים, לפטורים שלא כדין, הלנת שכר, השפלת עובדים והחלפתם כאשר הם מתריעים על עבירות בטיחות". רק לאחרונה מתח בן שמעון ביקורת חריפה על התנהלות יו"ר ההסתדרות ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, ודרש את התפטרותו המידית של השני מתפקידו. לטענתו, עד כה ההסתדרות לא עשתה די ודאגה יותר לקבלנים מאשר לעובדי הבניין, זאת "משיקולי נוחות ושיקולים כלכליים".

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, רועי ויינשטיין, מסר בתגובה: "הציבור עד לתוצאות ההזנחה הפושעת של התאחדות בוני הארץ את שלומו תחת חסות אדישותם של מנגנוני האכיפה הממשלתיים. ארגון מפעילי עגורן צריח, על כל חבריו, שבחרו כקבוצה מאוחדת לשים את פרנסת משפחתם שנייה לשלום הציבור כולו, התריעו בכל דרך אפשרית על המציאות העגומה שלה אנו עדים ומתעדים אותה כבר שנים מדי יום ביומו, ועדיין שום צעד מהותי לא נעשה על ידי התאחדות בוני הארץ מלבד העלאת מחירים בשוק, אך כדמי שתיקה ולא כהתחייבות לשינוי התפיסתי המתבקש. אורך השביתה נקבע מתוך התחשבות לנזק הכלכלי העצום שייפול על כתפי הציבור בעקבות המהלך. אנו מקווים שלא נצטרך להגיע אפילו ליום אחד, כי אני אישית רק רוצה לעבוד בכבוד בבטיחות ולחזור הביתה כמו שבאתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully