וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית פ"ת על עובדים זרים: "לא נעים לראות שחורים ששותים בירה"

21.2.2017 / 0:30

איציק ברוורמן, שבעירו נרשמו חיכוכים בין התושבים למהגרים מאפריקה, אמר בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS: "הם יושבים בכיכר ושותים בירה, זה לא נעים". לדבריו, "יש לתפוס את אלו שעברו על החוק". דובר העירייה: "הוא תיאר את מה ששמע מהתושבים". האזינו

צילומי סטילס: ראובן קסטרו

"אלה חבר'ה שחורים שיושבים בכיכר המייסדים ושותים בירה, זה לא נעים" – כך נשמע ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS, שבה התייחס בשיחה פנימית עם ועד ההורים העירוני לאזרחים זרים השוהים בעיר. לדבריו, "ישראל הצליחה עם הגדר שהקימה בגבול כדי לעצור את זרימת המסתננים פנימה, אבל נשארנו עם עשרות אלפי מהגרי עבודה".

ברוורמן נשמע מסביר בשיחה כי המדינה אינה מצליחה להתמודד עם המהגרים ולקבוע את מעמדם. "היא מנסה להגיע להסכמים עם כמה מדינות, שאליהן הצליחה כבר להוציא כמה אלפים. אבל זו טיפה בים", אמר. בהמשך, התייחס ברוורמן לשורת המהלכים שנעשו לטיפול באזרחים הזרים בעיר. "משטרת ישראל, שירותי ההגירה ועיריית פתח תקווה, אנחנו עושים מבצעים לראות איך אפשר להרחיק את אלה שבאמת עוברים על החוקים", אמר.

לקריאה נוספת:
סערה בפ"ת: ראש העיר תמך בתגובה בפייסבוק שכינתה סודאנים "קופים"
"ירקו עליי ברחוב": מאז תקיפת הילדה מחריף החיכוך עם הזרים בפתח תקווה
עדה להרג הסודאני בפתח תקווה: "צעקתי שיפסיקו, הוא היה מחוסר הכרה"

איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח תקווה.. ראובן קסטרו
"חלקם בעבריינות קטן, רובם נמצאים כאן כדין". בוורמן/ראובן קסטרו

לאחר מכן, הסביר לוועד ההורים אילו אזרחים זרים ניתן להרחיק מפתח תקווה ועל המורכבות שבמעצרם. "אם מישהו חייב לחדש את הוויזה הזמנית שלו, אם תפסת אחד כזה, לעתים ניתן להרחיק אותו. קודם כל את צריך לתפוס אותם, ויש כמה אלפים, ואתה צריך לתפוס בדיוק את אלה שעברו על החוק". לטענתו, רוב האזרחים הזרים בעיר שומרי חוק: "חלקם בעבריינות קטן, רובם נמצאים כאן כדין ולא מזיקים".

דבריו של ברוורמן מגיעים ברקע אירועים שונים שהתרחשו בפתח תקווה בעת האחרונה, שכללו סכסוכים בין האזרחים הזרים המגיעים ממדינות אפריקה לבין תושבי העיר. לפני כחודש וחצי פרץ מבקש המקלט ראשיד איברהים עבדאללה לדירה בעיר ועל פי החשד תקף מינית ילדה בת 12 בעת שישנה. לאחר שאביה התעורר, ברח החשוד מהדירה ונתפס בתום מרדף.

האירוע הקשה והחשדות נגד עבדאללה עוררו קריאות נגד האזרחים הזרים מצד תושבי פתח תקווה. חיכוך נוסף נרשם בעיר בחודש דצמבר, אז הכו למוות שני צעירים את באביקר עלי אדהם עבדו, גם הוא נתין זר מאפריקה. מכתב האישום שהוגש נגדם עולה כי הם הכו את עבדו ברחוב ונמלטו מהמקום לאחר שפצעו אותו אנושות. ארבעה ימים לאחר מכן, הוא מת מפצעיו בבית החולים בילינסון שבעיר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנה נגד מבקשי מקלט השוהים בפתח תקווה, 15 בינואר 2017. ראובן קסטרו
הפגנה נגד מבקשי המקלט בפתח תקווה/ראובן קסטרו

לפני חודש שלח ברוורמן מכתב בהול לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, לשרת המשפטים איילת שקד, למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במכתבו דרש ברוורמן לנקוט צעדים בנושא האזרחים הזרים ואף הוסיף כי אינו מתכוון לעבור על שורת האירועים החריגים בשתיקה. "איני מתכוון לתת יד לאדישות זו, ובמידת הצורך אמנע כניסת עובדים זרים לעיר", כתב.

את המכתב ששיגר פרסם ברוורמן בדף הפייסבוק שלו וחלק מהתושבים הגיבו על הפוסט בביטויים גזעניים הגובלים בהסתה. "היחיד במדינה שמטפל בקופים האלה, סוף סוף, כל הכבוד, מקווה שילמדו ממך לא רק ראשי העיר הנוספים אלא גם הממשלה הדפוקה", כתב אחד הגולשים בתגובה שעליה סימן ברוורמן "לייק". כמו כן, לאחרונה הודיע ראש העיר כי בכוונתו לנתק מחשמל דירות מחולקות ברחבי פתח תקווה, שבהן מתגוררים בעיקר אזרחי אריתריאה וסודאן.

הפוסט שפרסם ברוורמן על המכתב ששיגר:

ראש העיר פתח תקווה על זרים מאפריקה: "שחורים שיושבים בכיכר המייסדים ושותים בירה". ראובן קסטרו
כיכר העירייה בפתח תקווה שבה הוכה למוות אזרח סודאן/ראובן קסטרו

דובר עיריית פתח תקווה חזי חקאק מסר בתגובה: "ביטחונו של כל תושב ותושב בפתח תקווה הור בראש סדר העדיפויות העירוניות, ועל כך מקיים ראש העיר איציק ברוורמן מפגשים פרטניים, כמו במקרה זה. המצב היום הוא שעובדים זרים מתנקזים לעיר פתח תקווה מדרום תל אביב וממקומות נוספים מרחבי הארץ. ראש העיר התריע על כך בפני המפכ"ל, השר לביטחון הפנים ושרת המשפטים. ראש העיר מביא את הנושא בפני הגורמים האוכפים ובהם משטרת ישראל, יחידת עוז ורשות ההגירה לטובת טיפול מעמיק בבעיה הלאומית המורכבת שהגיעה לפתחו".

עוד הוסיף חקאק לגבי האמירה המיוחסת לברוורמן במסגרת ההקלטה: "מדובר במפגש תושבים ובו הם הביעו את חששם הכבד מפני חלק מהעובדים הזרים בעיר ותיארו את המתח הרב הנגרם מתוך כך במקומות הבילוי בשעות הלילה. ראש העיר השיב להם בכך שתיאר את שהוא שומע מפי התושבים בעיר. הטענה כי מדובר באמירה גזענית איננה משקפת בשום צורה את דעותיו ואת התייחסות השוויונית והטיפול של ראש העיר במגוון אוכלוסיות בעיר ובהם חרדים, דתיים, חילוניים, עולים חדשים, עובדים זרים ועוד".

פתח תקווה, 16 בינואר 2017. ראובן קסטרו
פתח תקווה, ינואר/ראובן קסטרו

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: "ראש עיריית פתח תקווה יצחק ברוורמן מוכיח פעם אחר פעם כי הוא אדיש לגזענות במקרה הטוב וגזען במקרה הרע. ראש העיר שסימן לייק על תגובה שכינתה אזרחים סודאנים 'קופים' הוא אותו ראש עיר שהיום 'לא נעים לו לראות שחורים שותים בירה', והוא אותו ראש עיר שלא טרח לגנות את הלינץ' האכזרי שביצעו תושביו באזרח ישראלי תושב כפר קאסם הסמוכה. מדובר בדפוס התנהגות ואמירות גזעני ומסוכן של ראש עיר שכנראה לא מבין את תפקידו. על שר הפנים דרעי לדרוש מברוורמן לחזור בו מהתבטאויותיו ולהימנע מחזרה נוספת על אמירות גזעניות".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully