וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדה להרג הסודאני בפתח תקווה: "צעקתי שיפסיקו, הוא היה מחוסר הכרה"

17.12.2016 / 19:00

לידי וואלה! NEWS הגיעה עדותה של נערה שהוטרדה לכאורה על ידי מבקש המקלט בפתח תקווה, זמן קצר לפני שהוכה למוות. לטענתה, ההרוג נהג להסתובב בגינות כשהוא שיכור: "הם אמרו לו ללכת ורדפו אחריו". ברקע גל הרציחות בעיר, טוענים התושבים: "כבר לא בטוח כאן"

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: כתב אישום הוגש נגד שני צעירים בגין הריגת נתין זר בפתח תקווה, לפני כשבועיים)

כחודש לאחר הריגת באביקר עלי אדהם-עבדו, מבקש מקלט סודאני בן 38, בפתח תקווה הגיעה לידי וואלה! NEWS עדותה של אחת הנערות שהוטרדו לכאורה על ידיו לפני שהוכה למוות. "ישבתי עם חברות שלי ליד העירייה והדואר, ואז הגיע אלנו הסודאני שתמיד מטריד אותנו ותמיד שיכור. הוא התקרב אלנו ואמרנו לו שיעזוב אותנו", סיפרה הנערה לחוקר המשטרה. "זאת לא הפעם הראשונה שהוא מטריד אותנו, כבר כמה פעמים בעבר הוא התקרב והטריד אותנו, תמיד מתיישב לידנו, פעם אחת הוא אפילו נגע לי בכתף. איימתי עליו שאתקשר למשטרה וזה כבר היה לפני שלושה חודשים".

בחקירתה סיפרה הנערה על האירועים שקדמו להריגתו. "הוא ישב איתנו בשולחן, ביקשנו ממנו שיעזוב כי הוא מבוגר ומסטול, הוא ניסה לדבר איתנו ולא הבנתי בכלל מה הוא אומר, בעברית או בטיגרינית". לדבריה, היא וחברותיה החליטו לעבור לשולחן אחר, אך הוא עבר בעקבותיהן. "הסודאני קם מהשולחן והתיישב עוד פעם לידנו. צעקתי לו 'תלך כבר, אתה מטריד'".

באביקר עלי אדהם-עבדו שנרצח על ידי צעירים בפתח תקווה. פייסבוק, צילום מסך
"הוא תמיד מתיישב לידנו, פעם אחת הוא אפילו נגע לי בכתף". אדהם-עבדו/צילום מסך, פייסבוק

בשלב זה, לטענתה, התקרבו לאזור שלושה צעירים. "הם אמרו לו ללכת והוא לא הקשיב להם, ראיתי שהם דחפו אותו מחוץ לאזור השולחנות, ראינו שיש מכות וצעקתי 'די, אל תעשו את זה'. כאב לי לראות את זה, ראיתי שמישהו בועט בו והוא נפל. הוא היה על הרצפה מחוסר הכרה".

הנערה הוסיפה כי היא וחברותיה עזבו וחזרו לאחר זמן קצר. "חזרנו למקום שהסודאני שכב ולא ראיתי אותו אז תיארתי לעצמי שמד"א לקחו אותו. ואז הסודאני עוד פעם בא, וראיתי שהוא מתקרב אלינו והתחלתי לברוח יחד עם החברות שלי. החברה שלי סיפרה לי שהיא רואה שהחבורה שוב מרביצה לו".

לאחר שהוכה פונה אדהם-עבדו לבית חולים ומת מפצעיו אחרי ארבעה ימים. לפני כשבועיים הוגשו כתבי אישום נגד דניס ברשיבץ, בן 20 מפתח תקווה, ונער בן 16 בגין הריגתו. ברשיבץ הואשם גם בשיבוש הליכי משפט. עו"ד איתי רוזין שמייצג את ברשביץ אמר לאחר הגשת כתב האישום כי מצלמות האבטחה באזור תיעדו את ניסיונותיו של ברשביץ לסייע לנתין הזר. "הוא הרים אותו, אחז בראשו וניסה להוציא לו את הלשון על מנת שלא יאבד הכרה. הוא בעצם בא לסייע לו", אמר.

"שוקלים לאסוף הכול ולברוח מהעיר"

הריגת אדהם-עבדו היא רק אחד מכמה מקרי אלימות שפקדו בשבועות האחרונים את פתח תקווה. ארבעה ימים לאחר מקרה זה נדקר למוות גבי דוידוב, בן 27, בקטטה בפאב ברחוב ז'בוטינסקי בעיר כשניסה להגן על אחיו הצעיר. האח, בן 19, נפצע באורח קשה. יומיים לאחר הרצח בפאב אירע מקרה קטלני נוסף. על פי החשד, דוד דיגמי, תושב העיר בן 28, דקר למוות את אחיו ניסים דיגמי, בן 41, על רקע סכסוך ארוך שנים בין השניים. המקרה האחרון אירע בשבוע שעבר כשאריאל ווסה בן ה-22 נרצח בעת בילוי במסיבת שחרור.

צעיר בן 21 נדקר למוות בקטטה בפתח תקווה, 9 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
"אנחנו ממש מפחדים". הרחוב שבו נדקר למוות הצעיר במסיבת שחרור/ראובן קסטרו

רצף המקרים לא נותן מנוח לתושבי העיר ורבים מהם מעידים כי איבדו את תחושת הביטחון והם חוששים להסתובב ברחובות בשעות החשכה. חלקם אף נמנעים מלהגיע עם הילדים לגני השעשועים במהלך היום. לטענתם, האשם במצב הוא ראש העיר, איציק ברוורמן. "אנחנו שוקלים לאסוף הכול ולברוח מהעיר, כבר לא בטוח להסתובב פה", סיפרה ויקה אבקיאן בת ה-34, אם לתאומים בני שמונה הנמצאת בחודשי היריון מתקדמים.

לדבריה, "פעם היינו יורדים עם הילדים לגן השעשועים בשעות אחר הצהריים, או אפילו הולכים לקניון, היום זה לא קורה. אנחנו ממש מפחדים". היא הוסיפה כי "הילדים שלי חונכו על עקרונות של שוויון וסובלנות, אך לצערי הרב ברגע שהעיר הפכה לסודאן ואריתריאה הקטנה, ונוסיף לזה את היעדר הניידות ברחובות העיר, חוששים מכל זר. אתה לא יודע כמה מעציב אותי שזה המצב שהגענו אליו. כנראה שראש העיר ישן בעמידה".

כיכר העירייה בפתח תקווה. google maps, צילום מסך
"העיר הפכה לתחנת קליטה לפליטים". כיכר העירייה בפתח תקווה, שם הותקף אדהם-עבדו/צילום מסך, google maps

גליה עמרני, בת 65, טענה כי "ראש העיר מתגאה בשיפוצים ובגינות שבנה, אבל בינתיים העיר הפכה לתחנת קליטה לפליטים מסודאן ואריתריאה, אתה לא יוכל לצאת לרחוב מבלי להיתקל בהם. מאז שהעיר התמלא במסתננים, אני חשה פחד להסתובב ברחובות העיר בשעות הלילה. איפה השיטור העירוני? זה פחד אלוהים להסתובב במרכז העיר אחרי שהשמש שוקעת. אני פוחדת לצאת לטייל עם הכלב". היא הוסיפה כי "מאז שברוורמן נכנס לתפקידים נעלמה תחושת הביטחון בעיר".

תומר צ'צ'יק, יליד העיר ותושב שכונת שיפר, בן 40 ואב לארבעה, סיפר כי בתקופה האחרונה הגיעה תחושת ביטחון התושבים לשפל. "למה אני צריך להיתקל במהגרי עבודה שיכורים שישנים בגני שעשועים? למה אני צריך לחשוש לביטחון הילדים שלי? למה אני צריך לפחד לתת להם לשחק בגינה?", אמר. "אנשים מבוגרים מפחדים לרדת למכולת שלא ישדדו אותם וראש העיר מקים אשכול גנים לטובת משפחות המהגרים וילדיהם. את ראש העיר לא מעניין כלום חוץ ממה שקורה בשכונה שלו ואנחנו ממשיכים לסבול".

עיריית פ"ת: "תחושת ביטחון התושב היא מהגבוהות בארץ"

תושבים רבים פנו אל חבר המועצה רמי גרינברג בבקשה לעזרה. "תושבי השכונות הוותיקות בעיקר נמצאים במצב קשה מאוד, זה המצב במשך שלוש השנים האחרונות. במקום שמרכז העיר יזמין אנשים אליו, הוא הפך להיות אחד האזורים המופקרים והמוזנחים בעיר. אלפי מסתננים ושוהים בלתי חוקיים הפכו את מרכז העיר לבית השני שלהם", אמר גרינברג.

"בעבר פעלה סיירת ביטחון עירונית אבל מאז שברוורמן נכנס לעירייה הוא שינה סדרי עולם וביטל אותה", הוסיף. "ראש העיר לא באמת נלחם באותן בעיות שגורמות להיעדר הביטחון, למה הוא מעלים עין מבעלי דירות שמפצלים את הדירות ומשכירים אותן למהגרים? למה הוא לא מגיע וקונס את בעלי העסקים שמעסיקים מהגרי עבודה? החיים בעיר בשלוש השנים האלה הפכו להיות הפקר".

זירת הקטטה בפתח תקווה, 20 בנובמבר 2016. מגד גוזני
"מבוגרים מפחדים לרדת למכולת". זירת הרצח ברחוב הנרייטה סולד/מגד גוזני

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "ביטחונו של כל תושב ותושבת בעיר הינו בראש סדר העדיפויות העירוניות ותוצאות הלמ"ס שהתפרסמו לפני כשבועיים מוכיחות זאת. על פי הנתונים, תחושת הביטחון של התושב בפתח תקווה היא מהגבוהות בארץ. ראש העיר מקיים פגישות עבודה תכופות עם מפקד משטרת פתח תקווה ועם מפקד המחוז לקידום וטיפול ענייניה של העיר והתוצאות בשטח בהחלט ניכרות. במהלך כל שעות היממה פועלים שישה צוותים וניידות של השיטור העירוני שאמונים על טיפול ומיגור תופעות בעייתיות כגון הקמת רעש וונדליזם".

עוד נמסר כי "מינהל ההנדסה ואגף הפיקוח, לצד גורמי אכיפה משטרתיים, אוטמים דירות מפוצלות בהתאם לתלונות ומידע מודיעיני, לעיתים תכופות. חלק מהמקרים הנדונים עוברים לטיפול בכותלי בתי המשפט. בנוסף, מתקיים הליך הסברתי לפיו חל איסור בפיצול דירות למגורים. לגבי הטענה על העלמת עין, כביכול, של ראש העיר לגבי הגעת עובדים זרים לעיר, אין לדברים כל בסיס שהרי ראש העיר עצמו מוביל את הנושא המצוי על סדר המטופל על ידי הגורמים האוכפים ובהם משטרת ישראל, יחידת עוז ורשות ההגירה המבצעות טיפול מעמיק בבעיה המורכבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully