וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוות לבוגדים": החל משפט החיילים שהואשמו בניסיון חיסול ארדואן

תחת אבטחה כבדה ולקול קריאות המפגינים, הובאו 47 הנאשמים, בהם בכירי הצבא וחיילים מיחידות מובחרות, לבית המשפט בדרום-מערב טורקיה. "צריך לשבור את ידיהם", קראה אחת מהמפגינים, שנשבעו לתמוך בנשיא במשאל העם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

משפטם של 47 נאשמים בניסיון התנקשות בנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, במהלך ניסיון ההפיכה במדינה ב-15 ביולי, נפתח היום (שני) בבית המשפט במולה, בדרום-מערב המדינה. מחוץ לבית המשפט נאספו פוליטיקאים ממפלגת השלטון AKP ומפגינים, שקראו לשופטים להטיל עונש מוות על הנאשמים, חלקם חיילים מיחידות עילית וגורמים בכירים בצבא.

"צריך לשבור את ידיהם של אלה שמנסים לפגוע במנהיג שלנו", הכריזה זוהל קאיה, אחת מהמפגינות. "יש לשפוט את הבוגדים האלה למוות. אנחנו רוצים עונש מוות". מפגין נוסף, ג'פ טקין, הוסיף: "אם הם רוצים להחזיר את עונש המוות – אנחנו נגיד 'כן'. נגיד 'כן' במשאל העם, ונגיד 'כן' גם פה".

עוד בוואלה! NEWS:
ריגלו לטובת ארדואן: גרמניה פשטה על דירות אימאמים הקשורים לטורקיה
טורקיה: משאל העם לשינוי החוקה ייערך באמצע חודש אפריל
חיילים טורקים נהרגו בשוגג בתקיפה רוסית בסוריה; פוטין התנצל

משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
"שלטון החוק ינצח". המפגינים מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס
משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
"לא קשור לארדואן". הנאשמים מובאים לבית המשפט, היום/רויטרס

מאז ניסיון ההפיכה הכושל, עלו קריאות בציבור הטורקי ובשורות הממשל להחזיר את עונש המוות לחוק העונשין הטורקי, והנשיא ארדואן כבר הכריז כי לא ימנע זאת "אם הפרלמנט יאשר". עונש המוות בוטל במדינה בשנת 2002, במסגרת המגעים להצטרפות לאיחוד האירופי, אולם בפועל לא הוצאו פושעים להורג מאז שנת 1984.

חרף אזהרות מצד מדינות האיחוד האירופי וארגוני זכויות אדם, ממשלו של ארדואן עשוי לקדם את השבת עונש המוות, בעיקר על רקע גל הטיהורים שבו פתח לאחר ניסיון ההפיכה. בעוד כחודשיים יצביעו האזרחים במשאל עם על שינוי החוקה, שתאפשר לנשיא ארדואן סמכויות נרחבות, בצעד שצפוי לקבע את מעמדו כשליט בעל אחיזת ברזל במדינה.

משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
אבטחה כבדה סביב לבית המשפט. מולה, היום/רויטרס
משפט חיילי צבא טורקיה שנאשמים בניסיון התנקשות בארדואן, מולה, טורקיה, 20 בפברואר 2017. רויטרס
"לא יראו את אור השמש כל עוד הם נושמים". מולה, היום/רויטרס

לטענת הרשויות, ארדואן, ששהה עם משפחתו בבית נופש בדרום-מערב טורקיה בליל ניסיון ההפיכה, חמק מניסיון התנקשות בידי החיילים, שהסתערו על הבית זמן קצר לאחר שנמלט ממנו. הנאשמים, שעשויים לקבל עונשי מאסר ממושכים מאוד, הובאו לבית המשפט תחת אבטחה כבדה, ולקולות המפגינים. עשרות חיילי קומנדו נעצרו בשבועות שלאחר ניסיון ההפיכה, וגורמים ממשלתיים הכריזו אז כי המעורבים "לא יראו את אור השמש כל עוד הם נושמים".

ניהאט אוזטורק, מחוקק ממפלגת השלטון מטעם מחוז מולה, אמר היום כי "זה לא רק קשור לארדואן. כל האזרחים במדינה שלנו הגנו על ריבונותה של טורקיה, כולל CHP ו-MHP", שתיים משלוש מפלגות האופוזיציה – האחרונה היא HDP הפרו-כורדית. יו"ר מטה המפלגה המחוזי, קאדם מטה, הוסיף: "יש לנו הרבה הרוגים, ולכן האנשים האלה רוצים להטיל עליהם עונש מוות. אבל שלטון החוק ינצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully