וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורן בגובה 60 מטר וחומה חכמה: המאבק במנהרות עולה מדרגה

27.2.2017 / 12:30

פרויקט הענק, שנועד להילחם במנהרות ההתקפיות, יכלול הקמת נקודת תצפית לאיסוף מודיעין וקיר סלארי בעל אמצעים טכנולוגיים לאיתור פעולות חפירה. העובדה כי עשרות עובדים ביטחוניים ואזרחיים יפעלו בגבול הרצועה הובילה את צה"ל להגיב בתקיפות לתקריות הירי האחרונות

צילום: שי מכלוף וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל ושמרית גולדשטיין

(הפצצת יעדי חמאס לאורך הגבול עם עזה לאחר התקיפה בתחילת החודש)

משרד הביטחון, צה"ל וחברות אזרחיות יוציאו אל הפועל בתקופה הקרובה פרויקט ענק ללחימה במנהרות חמאס, שעלותו נאמדת במיליארדי שקלים. הקיר הסלארי, שייחפר לאורך הגבול על ידי כלי הנדסה כבדים, יהיה מכה קשה למאמץ של הארגון לבנות מנהרות לעומק שטחי מדינת ישראל. בסביבתו יורכבו אמצעים טכנולוגיים לזיהוי חפירת המנהרות, והוא ייחפר לאורך הגבול ולעומק האדמה על ידי כלי הנדסה כבדים.

בניית הקיר תגרום לפעילות ההנדסית של צה"ל סביב הרצועה בתקופה הקרובה להתרחב משמעותית, ועל כן בצה"ל הגיבו בחריפות לירי מהרצועה לעוטף עזה החודש. האירועים אמנם הסתיים ללא נפגעים, אך חיל האוויר הפציץ יעדי חמאס לכל אורך הרצועה, בהמלצת מערכת הביטחון.

המסר היה כי ישראל לא תשלים עם ירי לאורך הגבול, במיוחד כשיחל הפרויקט ויכלול עשרות בעלי תפקידים אזרחיים וביטחוניים, שעשויים להפוך למטרות ירי של הארגונים הסוררים ברצועה. בשבוע שעבר פרסם דאעש בסיני כי במתקפה ישראלית ברפיח המצרית נהרגו חמישה מאנשיו.

לקריאה נוספת:
להסתכל לחמאס בלבן של העין: לילה במארב על גבול עזה. צפו
עסקת הענק יוצאת לדרך: המלחמה של צה"ל נגד מנהרות חמאס
מהירים, קלים וחדשים יותר: צה"ל רכש אלפי כלי רכב צבאיים
מה תוקע את הפרויקט הענק להקמת מכשול נגד מנהרות בעזה?

ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
"מגה פרויקט" הכולל עשרות חיילים ואזרחים. עבודות הנדסיות בגבול עזה בספטמבר/AP

בנוסף למאמץ לסיכול חפירת המנהרות, הוחלט בצה"ל להקים תורן בגובה של יותר מ-60 מטר בסמוך לגבול, במסגרת עיבוי הכוחות והמכשולים בגבול. התורן, שאותו כבר החלו לבנות, יהיה גדול יותר משמעותית מהתרנים הרגילים שהוקמו בעשור האחרון בגבול, וישמש אמצעי תצפית טוב וחד יותר מהאמצעים הקיימים כיום. הוא יהווה כוח עזר משמעותי עבור אוגדת עזה באיסוף המודיעין על הרצועה.

מאז מבצע "צוק איתן" מפעיל חמאס את יחידת "שומרי הספר", שאחראית על הרחקת פלסטינים בכלל וחמושים סוררים בפרט מאזור הגבול. בחודש האחרון אירעו כמה מקרי ירי על כוחות בגבול עזה, שהסתיימו בנס ללא נפגעים וללא תגובה חריפה של צה"ל.

ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
ציוד הנדסי כבד של צה"ל בסמוך לגבול, ספטמבר 2016/AP

בשנה החולפת חלה ירידה של כ-50% בהסתננויות פלסטינים מגדר המערכת בגבול רצועת עזה לשטח ישראל כתוצאה מהרתעה ישראלית ופעילות של החמאס מהעבר השני. ממוצע ההסתננויות בשנת 2017 זהה לתקופה המקבילה אשתקד. נתון זה הוא עדות לשקט היחסי ששורר בגבול מאז "צוק איתן".

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
עשן מיתמר לאחר הפצצת חיל האוויר בעזה, בתחילת החודש/AP
צפון רצועת עזה, 14 בינואר 207. ראובן קסטרו
תורן בגובה 60 מטר. תצפית אל עזה משטח ישראל, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully