וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תוקע את הפרויקט הענק להקמת מכשול נגד מנהרות בעזה?

19.10.2016 / 0:09

הקמת המכשול התת-קרקעי תתעכב, לאחר שהוחלט על עריכת מכרז חוזר. ההצעות שהגישו החברות הזרות, בהן אחת מטורקיה, יקרות מהאומדן הראשוני. משרד הביטחון: "המכרז בעיצומו, ואין בכוונתנו לנהל אותו באמצעות התקשורת"

צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

לפני כשבוע וחצי היה אמור משרד הביטחון לחתום עוד שלב משמעותי בדרך לקידום פרויקט הענק בגבול רצועת עזה - הקמת קיר תת-קרקעי בעומק של עשרות מטרים בעל סנסורים מתקדמים שימנע חפירת מנהרות לשטח ישראל. עם זאת, בעיה משמעותית שהתגלתה בתמחור הנמוך שערך משרד הביטחון לפרויקט הענק, הובילה לכך שלא הוכרז על החברה הזוכה במכרז, וכן לבחינה מחודשת של העלויות.

מאז מבצע "צוק איתן" חשפו בצה"ל שתי מנהרות שנחפרו מרצועת עזה לישראל. גורמים בזירה הדרומית העריכו כי לא מדובר בשתי מנהרות חדשות אלא בהסתעפויות של תוואי מנהרות שכבר נחשפו במהלך המבצע ושהכוחות בשטח לא הצליחו להשמיד אותן. במקביל, קיימת הערכה כי יש עוד כמה מנהרות התקפיות של החמאס שנחפרו לשטח המדינה ועדיין לא נחשפו.

עוד בוואלה! NEWS:
תחקיר צה"ל על "צוק איתן": המנהרות היו בחזקת נעלם עבור המפקדים
בצמרת צה"ל התנגדו לקירות נגד המנהרות - ומעדיפים פעילות בשטח
המאבק במנהרות עולה שלב: פרויקט ענק לעצירת מפעל הדגל של חמאס

ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
13 חברות התמודדו על המכרז. עבודות בגבול רצועת עזה, בחודש ספטמבר/AP

בעקבות הערכות אלו החליט הדרג המדיני לקדם במהירות פרויקט ענק שיכלול הקמת קירות סלארים, כלומר חומה תת-קרקעית בעומק של עשרות מטרים שנחפרת באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ושדפנותיה נבנים מבטון ומברזל. בחומה צפויים להיות מותקנים חיישנים מיוחדים שיתריעו על חפירה בקרקע או ניסיונות לפוצץ אותה מתחת לפני האדמה.

13 חברות התמודדו על המכרז, מרביתן ממדינות כמו ארצות הברית, גרמניה, איטליה, ברזיל, ספרד. חברה זרה נוספת פועלת בטורקיה, שרק לאחרונה חודשו היחסים עמה. מקורות במערכת הביטחון הסבירו כי הטכנולוגיה לחפירה בעומק של עשרות מטרים כמעט ולא נוסתה בישראל בתנאים הללו ולכן נדרש ידע וניסיון של חברות זרות שככל הנראה יחברו לעבודה עם חברות ישראליות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
הטכנולוגיה הנדרשת לא קיימת בארץ. עבודות בגבול הרצועה/AP

במכרז פורט כי על מנת להאיץ את קצב העבודה, החברות הזוכות יתבקשו לעבור 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. כמו כן, הן יתבקשו להקים מפעלים לייצור חומרים מיוחדים לבניית החומה בקרבת הגדר. בשלב הראשון יבחנו החברות את אופן העבודה בקרקע. לאחר מכן, כשתירשם התקדמות במוקד אחד לבניית חומה סביב אזור, שהוגדר על ידי מומחים ואנשי צבא נקודת תורפה, ייבחרו ככל הנראה ארבע חברות בעלות ניסיון בתחום שיעבדו בכמה מוקדים כדי להאיץ את קצב הבנייה של הקיר הסלארי.

משרד הביטחון היה אמור להודיע לאחרונה על הזוכים במכרז, אך לדברי מקורות במערכת הביטחון, לאחר בחינת נתונים שהציעו החברות התברר כי קיימת חריגה משמעותית של ההצעות מהאומדן שנקבע על ידי משרד הביטחון. בעקבות כך הודיע משרד הביטחון לחברות הזרות כי כדי להבטיח את מירב היתרונות למשרד הביטחון הוחלט שלא לבחור אף הצעה ובמקביל יעשה סבב הצעות נוסף משודרג, שבמהלכו יבחן משרד הביטחון את עצמו ואת העלויות הכרוכות בפרויקט שנאמד במיליארדי שקלים.

ממשרד הביטחון נמסר: "ההליך המכרזי נמצא בעיצומו, ואין בכוונתנו לנהל אותו באמצעות התקשורת". גורמים ביטחוניים ציינו כי עם סיום המכרז, ביצע אגף ההנדסה והבינוי תהליך של הפקת לקחים כמקובל במכרזים דומים, שלאחריו הוחלט על עדכון דרישות המכרז, ופרסום מכרז חוזר, שבו יוכלו להשתתף כלל הקבלנים שעמדו בתנאי המכרז.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully