וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר צה"ל על "צוק איתן": המנהרות היו בחזקת נעלם עבור המפקדים

מממצאי ועדת הבדיקה הצבאית עולה כי מפקדי הכוחות במבצע ב-2014 הכירו את איום המנהרות אך לא תפסו את עוצמתו וממדיו. עוד נטען כי חטיבות הצבא לא הוכנו לטפל במנהרות תוך כדי תמרון התקפי. דובר צה"ל: חלק מלקחי הוועדה מומשו

צילום: דו"צ

(תיעוד: פיצוץ מנהרת חמאס בגבול רצועת עזה)

"ערב המבצע (צוק איתן) היו המנהרות ההתקפיות עבור רוב מפקדי הכוחות המתמרנים בחזקת נעלם. הייתה הכרה של האיום, אך עוצמתו וממדיו לא נתפסו" – כך עולה מתחקיר שביצעה ועדת בדיקה בצה"ל בעניין איום המנהרות, שממצאיו פורסמו הבוקר (שלישי) בגלי צה"ל.

בנוסף לכך, קבעה הוועדה, שמנתה יותר מ-30 קצינים ומומחים בראשותו של אלוף יוסי בכר, כי "מערכי הפיקוד והשליטה של האויב והמערך הרקטי שלו פעלו ברצף עד ליום האחרון. מספר הנפגעים בעיקר בקרב חמאס היה נמוך ביחס לעוצמת האש שהופעלה". כחלק מחקירת הוועדה תוחקרו כל מפקדי הכוחות.

התחקיר קבע עוד כי תכנון הפקודות המבצעיות לקה בחסר והשפיע על הדרך לבניית היחידות ללחימה. הוועדה קבעה כי הכשירות, המוכנות ויכולת הלחימה של צבא היבשה להתמודד עם האיום נפגעו בשל כך. מסיכום התחקיר, שנותר מסווג בחלקו בציבור, עלה עוד כי חטיבות הצבא לא הוכנו לטפל במנהרות תוך כדי תמרון התקפי, "בטח לא בסדרי גודל כפי שראינו בצוק איתן", נאמר.

איש חמאס בתוך מנהרה ברצועת עזה, אוגוסט 2016. AP
מנהרת חמאס/AP

דובר צה"ל מסר בתגובה לדיווח בגל"צ: "כלל לקחי הוועדה הובאו לידי ביטוי בתכניות העבודה של צה"ל בכלל ושל פיקוד הדרום וזרוע היבשה בפרט. עד כה מומשו מרבית הלקחים. נושא ההתמודדות עם התווך התת-קרקעי נמצא כיום בראש סדר העדיפויות ומושקעים מאמצים רבים הן בבניין הכוח, הן בתוכניות המבצעיות והן בפעולות בשטח כדי לספק מענה מיטבי לאיום".

בתגובה לפרסום אמר שר החינוך וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני נפתלי בנט כי "תחקיר צה"ל על צוק איתן הוא מופת לשקיפות". לדבריו, "גם על הדרג המדיני לנהוג כך ולא לחפש אשמים בפרשת המנהרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully