וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצמרת צה"ל התנגדו לקירות נגד המנהרות - ומעדיפים פעילות בשטח

26.9.2016 / 20:35

בעוד המכרז של משרד הביטחון עבור הפרויקט להקמת קירות בטון מזוינים ברצועה מתקרב לסיומו, לוואלה! NEWS נודע כי קצינים בכירים טענו כי עלות הפרויקט – כמיליארד שקלים – לא תאפשר הגנה מספקת

צילום: שי מכלוף ובני בן סימון, עריכה: ניר חן

(בווידאו: חשיפת פתח מנהרה בסמוך לקיבוץ סופה, מאי)

בעוד המכרז שפרסם משרד הביטחון עבור המגה-פרויקט שנועד להתמודד עם איום המנהרות מרצועת עזה מתקרב להכרעה, לוואלה! NEWS נודע כי בקרב גורמים בצמרת הצבא התנהל ויכוח מקצועי בנוגע להחלטה על הפרויקט, וקצינים בכירים המליצו לדרג המדיני לשקול פעילות ממוקדת בשטח הרצועה לאיתור ולהשמדת מנהרות.

כיום, ישראל פועלת בשטח המדינה לאיתור מנהרות, ומעת לעת יוצאת לפעילות ממערב לגדר המערכת. זאת, בהתאם להסדר שהושג בין ישראל לממשלת חמאס, בתיווך מצרים לאחר מבצע "צוק איתן". במקביל, הדרג המדיני הודיע לראשי מערכת הביטחון כי לא תהיה מגבלה כספית לכל פתרון לבעיית המנהרות, ומאז מבצע "צוק איתן" העבירה הממשלה תקציב של מאות מיליוני שקלים למימון רכש טכנולוגיות מתקדמות, ניסויים, פעילות הנדסית – ופרויקט הענק החדש, שתכליתו היא הקמת קירות סלאריים בכמה מוקדים לאורך הגבול.

עוד בוואלה! NEWS:
איתור מחבלים ופתחי מנהרות בעזה: רכב האיסוף החדשני של צה"ל
בניגוד לפרסומי חמאס: צה"ל מגביר הפעילות לאיתור מנהרות בשטח הרצועה
תקציב הזרוע הצבאית של חמאס: מאה מיליון דולר, 40% ממנו - למנהרות

ציוד כבד של כוחות הביטחון ליד גדר המערכת ברצועת עזה, 8 בספטמבר 2016. AP
המנהרות שאותרו אינן חדשות. ציוד הנדסי של צה"ל בגבול הרצועה/AP

גורמים צבאיים טענו כי בהינתן העלות של הפרויקט, שעל פי ההערכות תתחיל במאות מיליוני שקלים ועשויה לחצות במהירות סכום של מיליארד שקלים, ובהתחשב בעובדה שהוא אינו מספק חסימה הרמטית של הגבול, פעולות ממוקדות הן עדיפות. כמו כן, גורמי ביטחון הסבירו כי המנהרות שאותרו מאז המבצע, לפני כשנתיים, הן לא מנהרות חדשות אלא הסתעפויות של מנהרות שאותרו במבצע על ידי הכוחות וחלקן לא הושמד.

אולם הדרג המדיני הכריע בנושא והחליט לקדם את הפרויקט ההנדסי. המכרז, שחלקו הגדול חסוי, מתיר לשלב חברות בינלאומיות המתמחות בחפירות הנדסיות לעומק רב ובבניית קירות בטון עבים - עבודות שטרם נעשו בהיקף שכזה בישראל. עד כה, לפחות 20 חברות הצטרפו להתמודדות, והמכרז אמור להינעל השבוע.

איש חמאס בתוך מנהרה ברצועת עזה, אוגוסט 2016. AP
לפחות 20 חברות הצטרפו למכרז. מנהרה ברצועת עזה/AP

הקיר הסלארי הוא שיטה הנדסית שכוללת חפירה בעומק האדמה ובניית קירות בטון עבים במיוחד, ברוחב של עשרות מטרים, שימנעו את ניסיונות החפירה. כמו כן, המתקנים שיוקמו יצוידו בטכנולוגיה שתוכל להתריע על קידוחים או על חפירות. עם זאת, החפירה בשטח אוגדת עזה תאלץ את מנהלי הפרויקט להתמודד עם עבודות בעומק רב.

בחודשים האחרונים עסקו בצה"ל ובמערכת הביטחון במאמצים לאתר מנהרות התקפיות. זאת, בצל האיומים הגוברים לאורך גבול רצועת עזה - בהם ירי צלפים וחוליות נ"ט. בחודש אוגוסט האחרון הופעל לראשונה כלי רכב צבאי לא מאויש בשם "שומר הגבולות", המפעיל מצלמות מעקב לאורך גדר המערכת. אמצעי האיסוף החדשני אמור לסייע באיתור מסתננים ומחבלים המנסים לחדור לשטח ישראל דרך הגדר, ואף לעזור בזיהוי מטעני חבלה ופתחי מנהרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully