וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המחאה: עשרות מנופאים לא קיבלו את שכרם מחברות כוח האדם

19.2.2017 / 20:38

עשרות מפעילי מנופים שלא קיבלו את שכרם בחודש שעבר טוענים כי מעסיקיהם הישירים מתעלמים מפניותיהם. אנה, העובדת בחברת "י.פ מנופאים" התקשרה למחות בפני הבעלים: "עד עכשיו אני לא מבינה מי חייב לי כסף". האזינו להקלטה

עריכה: יאיר דניאל

עשרות מנופאים המועסקים על ידי חברות כוח אדם לא קיבלו את שכר חודש ינואר, אף שחברות הבנייה ששוכרות את שירותיהם העבירו את הכספים עבורם. המנופאים טוענים כי פניותיהם נתקלות בהתעלמות מצד המעסיקים הישירים שלהם, חברות "י.פ. מנופאים" ו"אלון מור", בבעלות משפחת פסיק.

אחדים מהמנופאים התלוננו לאחרונה במשטרה, חלקם שלחו מכתבי תלונה למשרד הכלכלה, והיתר פנה אל חברות הבנייה עצמן, שהבהירו כי הן שילמו את חלקן, וינסו אף הן לברר מה עלה בגורל התשלום.

"יש חברות כוח אדם שעובדות בצורה פיראטית עם חברות בנייה כמו 'אלקטרה', 'דניה סיבוס', 'אשטרום', 'סולל בונה' ועוד", סיפרה אנה, מנופאית ב"י.פ. מנופאים" וב"אלון מור", לוואלה! NEWS. "אלה אותם אנשים שפותחים בכל פעם חברת כוח אדם אחרת, עם שם אחר". השיטה, כפי שמתארת אותה אנה, היא פיצול הכסף שמתקבל מהקבלן לשני תשלומים: הראשון באמצעות תלוש שכר במועד המקובל, והשני במזומן, "בשחור". לאחר שהתקבל התלוש, התברר לעובדים ששם החברה על התלוש השתנה, ושהם לא יקבלו את החלק המזומן.

עוד בנושא:
המנופאים התריעו, אך צעדי הרשויות לא יצאו לפועל - והמנוף קרס
האזינו להקלטה: כך מזייפים עשרות מפעילי מנופים רישיונות עבודה
"זה לא בטיפולנו": כך התעלם הנציג הממשלתי מתלונת המנופאי על סכנת חיים

בנייה בפתח תקווה, יולי 2016. ראובן קסטרו
"יש חברות שעובדות בצורה פיראטית". מנוף באתר בנייה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שבועות לאחר תחילת המשבר, התברר כי החברה שבה עבדה אנה נמכרה לאדם בשם טל אייל. המנופאים מצאו עצמם מתקשרים לאדם שאין בידיו תשובות לשאלותיהם, ואינו יודע מה יעלה בגורל המשכורות. דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, רועי ויינשטיין, הסביר כי חברות הבנייה היו מודעות לשיטת התשלום, הפרוצה בחוק לדבריו. "החברות טוענות כי הן העבירו את התשלום לחברה ולכן הם לא מבטיחים את התשלום על חודש ינואר. יחד עם זאת הם הציעו למנופאים העסקה ישירה במטרה 'להציל' את חודש ינואר אך טוענים כי הכסף על ינואר עבר והם לא ישלמו אותו", אמר.

אנה סיפרה עוד כי הודיעו לה שיש "בלגן" בחברה וכי אין כסף לתשלום המשכורות. "אמרו לי 'אל תדאגי, הכול יהיה בסדר, יהיו משכורות, עכשיו יש קצת בעיות, אבל זה יסתדר'. מאז שום דבר לא הסתדר ועכשיו כולנו מתפללים שנקבל את המשכורות שלנו. לי אישית חייבים 12 אלף שקל מחודש ינואר". לדבריה, החודש התקשרה לאייל, הבעלים החדש של החברות אך לא קיבלה מענה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
"אין לנו איך לכסות על אי תשלום משכורת. לאנשים יש משפחות, ילדים"

"חוץ מעצבים לא קיבלתי כלום, הבן אדם אומר שביום שישי יגיעו כל המשכורות והכל יהיה מסודר, כבר קיבלתי מזה לחץ דם. לאף אחד מאתנו לא טוב, מדובר בעשרות מנופאים שלא קיבלו את המשכורות שלהם", הוסיפה. "אני עד עכשיו לא מבינה מי נגד מי, מי חייב לי ומי לא. אנשים לא מקבלים משכורות, יש להם משכנתאות, יש להם שכירויות לשלם, אין לנו את המאגרים בבנקים לכסות על אי תשלום משכורת. לאנשים יש משפחות, ילדים, המצב הבריאותי שלהם לא טוב".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "המידע הועבר למנהל בימים האחרונים וייבדק בהתאם לסמכויות המנהל".

לא ניתן היה להשיג את טל אייל עד למועד פרסום הכתבה.

"פיטורים ופגיעה בזכויות הן מנת חלקם של עובדים מוחלשים רבים"

בחודש שעבר התפטרו כ-250 מנופאים במחאה על תנאי העסקה לקויים. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה לדון בנושא, ואילו שר הרווחה, ישראל כץ, אמר כי יביא לרפורמה בתחום הפרוץ של העסקת מנופאים.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, המוכר כדמות בולטת בענף הבנייה מסר: "צר לי מאוד על המצב העגום שנוצר בענף הבנייה כתוצאה מההפקרות המתמשכת של גורמים רבים - ניצול עובדים, הלנת שכר, פיטורים שלא כדין ופגיעה בזכויות עובדים והפקרות בטיחותית הם מנת חלקם של עובדים מוחלשים רבים שקולם לא נשמע". בן שמעון מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ וקרא לו לעשות בדק בית במשרדו וליישם את דו"ח מבקר המדינה משנת 2015 ובו ביקורת חריפה על ההסדרה והאכיפה בענף הבנייה.

מנוף שקרס ברחוב הנביאים וקוממיות בבת ים, 13 בפברואר 2017. מד"א
"קולם של העובדים לא נשמע". קריסת מנוף באתר בנייה בבת ים, בשבוע שעבר/מד"א

לטענת בן שמעון, מנהל האכיפה וההסדרה, בראשות יפה סולימני, "פועל באיטיות ובצורה לא אפקטיבית תוך נקיטת סחבת לגבי תלונות עובדים ושיהוי במתן מענה לתלונות. למעשה, קבלנים רבים וחברות כוח אדם מפרשים את ההתנהלות ההססנית כהסכמה בשתיקה להפרת זכויות עובדים".

הוא הוסיף כי בידיו עדויות והקלטות של עובדים שחלקם אף מסרו עדות אצל חוקרי מנהל האכיפה וההסדרה והלינו על כך שתלונותיהם "תקועות" מסיבות לא מובנות חודשים רבים בדרג הפקידות. עוד אמר בן שמעון כי בכוונתו לדרוש דיון חירום מהיר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), "ולחייב את הגורמים האמונים על האכיפה לפעול ולתת דין וחשבון לציבור".

מתוך שיחתה של אנה עם בעלי החברה, טל אייל:

אנה: הכסף מוכן? כי עכשיו בעלי יכול לבוא לאשקלון ואני צריכה את הכסף היום.

אייל: עוד לא, היום יהיה מוכן רק העברות לבנק, כסף מזומן יהיה רק חמישי בערב.

אנה: אני צריכה את הכסף היום.

אייל: אין מה לעשות, אין מה לעשות.

אנה: מה זה אין מה לעשות? אני צריכה את הכסף היום, בעלי יבוא מאור עקיבא לאשקלון.

אייל: אבל דיברנו על זה.

אנה: לא, דיברתם על זה שב-15 יהיה את הכסף ואין כסף ב-15. מה זה המשחקים האלה?

אייל: מה זה משחקים נשמה?

אנה: אל תגיד לי נשמה, אני לא חברה שלך. אני צריכה את הכסף היום. בעלי יבוא לאשקלון ותכינו את הכסף.

אייל: אבל אני אומר שיום שישי יהיה, זהו.

אנה: אתה אמרת לי מחר זה יהיה וזה לא קרה, כל המשחקים האלה זה לא ככה.

אייל: את תרגעי ותדברי איתי.

אנה: יש לי יותר מדי דברים על הראש, יש לי כונס נכסים, אני עומדת מול המדינה. דפקתם אותי כמו שצריך.

אייל: תרגעי, נו תרגעי.

אנה: אני לא ארגע ואתה לא תגיד לי להירגע. אני צריכה היום את הכסף, בעלי בא לאשקלון שהכסף יהיה מוכן.

אייל: כשתרגעי, תדברי איתי.

מתוך שיחה בין מנופאי לחברת הבנייה "אלקטרה":

בהקלטה נוספת נשמעת נציגת חברת הבנייה "אלקטרה" מודה כי שמעה מעוד מנופאים על אי תשלום מצד חברות כוח האדם.

רפאל, מנופאי: "מדבר רפאל, אני מנופאי הייתי עובד אצלכם באתר הבנייה שלכם בראש העין, אני פה עם שלושה מנופאים מול המשרד שעבדנו דרכו ב'אלקטרה' בחודש ינואר ולא קיבלנו את המשכורת, חברת 'אלון מור'. אתם מבחינתכם העברתם את הכסף.

קארין, נציגת החברה: אנחנו כבר העברנו את הכספים, אתה לא הראשון שאומר לנו שלא שילמו לנו וזה קצת מטריד אותי. אני מטפלת בזה.

רפאל: "אני ביום ראשון עושה מה שהסינים עושים, עולה למנוף וסוגר את המנוף. אף אחד לא יעבוד. אני לא מעניין אותי, אני רוצה את הכסף שלי. אין לי אוכל בבית, הילדים שלי רעבים. אף אחד לא יעבוד וגם לא הבעלים של 'אלקטרה'.

קארין: אתה צודק מגיע לך כל הכסף. אתה עובד ב'אלון מור'?

רפאל: לא ב-25 לינואר הפסקתי לעבוד איתם, כרגע אני לא עובד במנוף, מחפש משהו אחר. אני רוצה להיות מנופאי אם השכר יהיה בהתאם ולא בשחור. אתם מבחינה חוקית חשופים לתביעה.

קארין: כן אבל לנו יש את כל האישורים ששילמנו.

רפאל: אבל זה לא פוטר אתכם מהאחריות, זה היה באתר שלכם ואני לא קיבלתי את הכסף.

קארין: אנחנו שילמנו את כל הכסף.

רפאל: אנחנו לא נקבל את הכסף שלנו. אתם תהיו מוזכרים בתביעה.

קארין: זה בסדר גמור אתם צריכים לקבל את כל הכסף שלכם. תתקשר אליי בראשון ואני אבדוק את זה בצורה מסודרת אנחנו שילמנו לחברה את כל הכסף בזמן ויש לנו אישורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully