וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד טראמפ, טרודו התחמק: "יש לנו הרבה מה ללמוד זה מזה"

14.2.2017 / 0:32

בביקור ראשון בבית הלבן ראש ממשלת קנדה סירב להתייחס באופן מפורש למדיניות ההגירה של עמיתו האמריקני, והבהיר: "נמשיך להיות דוגמה חיובית". טראמפ: "קוריאה הצפונית היא בעיה גדולה ונתמודד איתה בחומרה"

צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו סירב אתמול (שני) להתייחס באופן מפורש למדיניות ההגירה, שהתווה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים משותפת שערכו שני המנהיגים בבית הלבן בתום פגישתם הראשונה. "הדבר האחרון שהקנדים מצפים ממני הוא להגיע לכאן ולהרצות למדינה אחרת כיצד לנהל את ענייניה", הבהיר ראש הממשלה, בתשובה לשאלה בנוגע לצו הנשיאותי של טראמפ המגביל את הכניסה לארצות הברית. לדברי טרודו, "נמשיך להיות דוגמה חיובית לעולם".

"דיברנו על העובדה שביטחון והגירה חייבים לעבוד יחד", המשיך טרודו. "היה לנו דיון ארוך על ביטחון ועל הגירה. יש לנו הרבה ללמוד זה מזה, אך יש לנו מטרה משותפת - חברה פתוחה וחופשית, שאזרחיה חיים בביטחון". ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו ממשיכים לקדם את הפתיחות שלנו, מבלי להתפשר על הביטחון".

עוד בוואלה! NEWS:
החיבוק החם לנתניהו לא ישנה את מה שטראמפ רוצה להשיג במזרח התיכון
השיחות החשאיות עם רוסיה שסיבכו את היועץ לביטחון לאומי של טראמפ
טראמפ בדמות היטלר ורבבות מפגינים: מחאה במקסיקו נגד טראמפ

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה ראשונה בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
"קרקע משותפת נרחבת". טראמפ וטרודו, אתמול/רויטרס

טראמפ, בדבריו, הדגיש את מחויבותו לסחר בין שתי המדינות והבטיח לקדם הסכם חלופי ל-NAFTA, הסכם הסחר בין ארצות הברית, קנדה ומקסיקו, שיהיה לדבריו "הוגן לכל הצדדים". בפנייה לטרודו, הוסיף: "בעת מסוכנת שכזו, חשוב מתמיד שנמשיך לחזק את הברית החיונית בינינו. אנחנו ממשיכים לפעול יחד נגד טרור, ולמען צמיחה משותפת".

כשנשאל על חילוקי דעות אפשריים בנושא מדיניות ההגירה, הבהיר טראמפ: "תהיה לנו מערכת יחסים מעולה, טובה כתמיד. יש לנו רעיונות נפלאים על הגירה. יש לנו רעיונות קשוחים על הבעיה האדירה של טרור. כשנשלב את כולם, ונעשה את זה מהר מאוד, נראה תוצאות מאוד מאוד ברורות". הוא הוסיף: "הצלחנו לעשות עבודה מעולה ולגרש פושעים. זה מה שאמרתי שאעשה, אני עושה את מה שהבטחתי. בסוף כולם יהיו ממש שמחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'סטין טרודו ודונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
"יש הרבה, הרבה בעיות". טרודו וטראמפ, אתמול/רויטרס

"יש הרבה, הרבה בעיות", הוסיף הנשיא האמריקני, בהתייחסות לשאלה לגבי האיומים לביטחון הלאומי. "יש לנו בעיות, שלהרבה אנשים אין מושג כמה הן חמורות, לא רק ברמה הבינלאומית, אלא גם פה. ברור שקוריאה הצפונית היא בעיה גדולה ונתמודד איתה בחומרה. יש לנו בעיות במזרח התיכון, בכל העולם". לדבריו, "אנחנו רוצים שאנשים שאוהבים אותנו ייכנסו, אבל לא ניתן לאנשים הלא נכונים להיכנס. אני אומר לכם, זה מה שהאזרחים רוצים".

הנשיא הוסיף כי "הייתה לנו פגישה עם מנהיגות עסקיות משתי המדינות, שבה דנו כיצד להבטיח את מה שאנחנו יודעים היטב – הכוח הנשי. אנחנו ממוקדים בקידום התפקיד החשוב שנשים ממלאות בכלכלות שלנו, וחייבים להתמודד עם המחסומים שיש בפני נשים".

טרודו המשיך כי השניים הסכימו על "הקמת מועצה משותפת לקידום נשים יזמות ומנהיגות עסקיות". לדבריו, "אנחנו יודעים שהבטחת הזמנות שווה לנשים בשוק העבודה היא נחוצה על מנת לשמור את התחרותיות של ארצות הברית ושל קנדה. יש להבטיח שלנשים יש את אותן ההזדמנויות כמו לגברים, ולתעדף תמיכה בנשים"..

איוונקה טראמפ וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן בפורום של נשים מצליחות בעסקים, 13 בפברואר 2017. AP
"להסיר את המחסומים בפני נשים בעולם העסקים". טרודו ואיוונקה טראמפ, אתמול/AP

"אני יודע שאם נמשיך לעבוד יחד, העמים שלנו ירוויחו משיתוף הפעולה הזה", הבהיר ראש הממשלה טרודו, שלא הסתיר בעבר את סלידתו מחלק מקווי המדיניות של טראמפ. "עלינו לעבוד יחד עם בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו וללמוד זה מזה. קנדה וארצות הברית תמיד יהיו דוגמה למופת של איך להיות שכנים". הוא סיכם: "אני מצפה לעבוד עם הנשיא טראמפ ולטפח את השותפות ההיסטורית הזאת".

עם הגעתו של טרודו לבית הלבן, מסר ראש הממשלה הקנדי כי הוא מקווה "למצוא קרקע משותפת נרחבת" עם טראמפ, והבהיר כי הוא "יגן על הערכים הקנדיים ויפגין אותם, בכבוד ולא מנקודת מבט אידאולוגית". השניים נועדו בארבע עיניים, ומשם המשיכו לארוחה רשמית ולפגישה עם עוזריהם ועם שורת מנכ"ליות ונשות עסקים משתי המדינות.

ג'סטין טרודו ודונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
"אני אומר לכם, זה מה שהאזרחים רוצים". טרודו וטראמפ, אתמול/רויטרס

"ברוך הבא לבית הלבן!":

מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות שמר טרודו על פרופיל נמוך למדי בכל הנוגע להתבטאויותיו לגבי השכנה מדרום. חלק מהבטחות הקמפיין של טראמפ, בהן הקשחת מדיניות ההגירה ופתיחה של הסכם הסחר NAFTA, עוררו ביקורת רבה במסדרונות השלטון באוטווה, בין היתר בשל העובדה ש-75% מנפח הייצוא של קנדה הוא לארצות הברית.

זמן קצר לאחר שטראמפ חתם על הצו הנשיאותי המורה על הגבלת הכניסה משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי – שמאז הושעה בהוראת בית המשפט – ראש הממשלה הקנדי הכריז בטוויטר כי פליטים יתקבלו בברכה במדינתו. יתרה מכך, מערכת היחסים הקרובה בין טרודו לקודמו של טראמפ, הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה, הייתה ידועה ומוכרת, והוסיפה למתיחות בין הצדדים לאחר בחירתו של טראמפ בסוף השנה שעברה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן בפגישה ראשונה, 13 בפברואר 2017. רויטרס
"הפגישה נועדה בעיקר להימנע מכישלונות צורמים". טרודו וטראמפ, אתמול/רויטרס

"לא צריך להיות גאון כדי להבין שיש הבדלים תהומיים ביניהם", הסביר פרופ' סטיבן קלי, מרצה באוניברסיטת דיוק האמריקנית וסגן ראש לשכת השגרירות האמריקנית בקנדה לשעבר. "עם זאת, האם זה הזמן לזרות מלח על הפצעים? הייתי אומר שלא". לדבריו, "באופן מסוים, הנשיא הוא מישהו שעבורו מערכות יחסים אישיות עשויות להיות בעלות חשיבות גדולה יותר".

ניק נאנוס, ראש מכון סקרים קנדי, הוסיף כי ראש הממשלה טרודו שומר על פופולריות בקרב האזרחים, אולם מופעל עליו לחץ ציבורי רב לשמר את הקשרים הכלכליים עם ארצות הברית מבלי להיתפס רופס או תלותי. "הפגישה הזאת נועדה יותר מכל להימנע מכישלונות צורמים, מאשר לנסות ולהתמודד עם הסוגיות המרכזיות", העריך.

(עדכון ראשון: 19:58)

ג'סטין טרודו ודונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
טראמפ וטרודו, אתמול/רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה ראשונה בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
טראמפ וטרודו, אתמול/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
תחליף הולם לידיד הקרוב אובמה? טראמפ וטרודו, אתמול/רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה ראשונה בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. רויטרס
טראמפ וטרודו בחדר הסגלגל, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully