וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלופה לקרמלין: הרשת האמריקנית בשפה הרוסית שמאיימת על פוטין

9.2.2017 / 18:05

בעידן "פייק ניוז" וספינים מנסים שני ארגוני חדשות הממומנים בידי ממשל ארה"ב לפרוץ את תחום התקשורת הרוסי, שנשלט בידי כלי תקשורת המדבררים את מוסקבה. לוח השידורים מציע שלל תכניות תיעודיות, שנועדו בחלקן - לפרק את דף המסרים של הנשיא פוטין

שני ארגוני חדשות הממומנים על ידי ממשל ארצות הברית החליטו להשיק רשת טלוויזיה בשפה הרוסית, שנועדה לספק אלטרנטיבה לתקשורת הרוסית שבשליטת הקרמלין, שמבקריה טוענים כי היא מפיצה תעמולה ודיס-אינפורמציה. "זה עולם מסובך, קשה לדעת מה אמיתי, אבל 'קורנט טיים' מנסה לומר את זה כמו שזה", טוען הקריין בפרומו (קדימון) של הרשת. "'קורנט טיים' תשרת את הציבור ללא 'פייק ניוז' (חדשות מסולפות) או ספינים".

הרשת "קורנט טיים" (הזמן הנוכחי), מנוהלת בידי תחנת הרדיו "אירופה החופשית/רדיו ליברטי" הנמצאת בפראג, ו"ווייס אוף אמריקה" הפועל מוושינגטון. היא מכוונת לקהל דוברי רוסית ברחבי העולם עם לוח שידורים סביב לשעון שמציע חדשות המבוססות על עובדות, שמוביליה טוענים כי לא נמצאות בנוף השוק הרוסי. הרשת הושקה באופן רשמי בשבוע שעבר לאחר שהחלה בפועל בשידורים בשנה שעברה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחוזות פאר בדובאי והעלמת עיתונאים: הרודן שמחזיק בבלוגר הישראלי
אחרי בריטניה: ניו זילנד תמחק להומוסקסואלים את הרישום הפלילי
שובר את הקרח: טראמפ שלח לנשיא סין מכתב ל"הידוק היחסים"

אולפן של ערוץ חדשות במימון ארצות הברית בשפה הרוסית המהווה אלטרנטיבה לקרמלין. וושינגטון, 8 בפברואר 2017. AP
צילומי הרשת החדשה/AP

הרשת, שתשודר לאירופה באמצעות כבלים, לוויין ובאינטרנט, משקפת ניסיון אמריקני לבטל את הדומיננטיות שהממשל האמריקני הזהיר ממנו זה תקופה ארוכה: מכונת תעמולה רוסית הולכת וגדלה שמשתכללת באמצעות כלי תקשורת הממומנים בידי הקרמלין כמו ספוטניק ו-RT, רשת שכונתה בעבר "רוסיה היום". ארצות הברית ומדינות אחרות העלו חששות כי כלי תקשורת אלה מעוותות את התפיסה לגבי הממשלה, בעודם מחסלים את המשאבים המצומצמים של ארגוני חדשות עצמאיים המוצעים לקהלים הרוסים.

מנהלי הערוץ אומרים אף שהרשת קשורה לממשל האמריקני, היא מציעה מידע מדויק ומאוזן הרחוק מאוד מהמידע שמספקים ארגוני החדשות שנשלטים בידי הקרמלין. "זו לא תעמולה או אנטי-תעמולה", אמר טום קנט, נשיא תחנת הרדיו "אירופה החופשית/רדיו ליברטי". "אנחנו לא מנסים לתפקד כמנגנון תגובה לאנג'דה שנקבעת במקום אחר, ברוסיה או בכל מדינה אחרת".

אולפן של ערוץ חדשות במימון ארצות הברית בשפה הרוסית המהווה אלטרנטיבה לקרמלין. וושינגטון, 8 בפברואר 2017. AP
משדרים על "המציאות בדונבאס". שידורי הרשת/AP

לא מן הנמנע כי הרשת החדשה מתעסקת בדיון על מערכת היחסים בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לרוסיה. טראמפ הדגיש את היתרונות בשיתוף פעולה הדוק יותר עם רוסיה, ובמקביל הותיר פתוחה את האפשרות שארצות הברית תבטל את הסנקציות שהטילה על מוסקבה בעקבות מעורבותה באוקראינה.

מן הצד האחר, "קורנט טיים" משדרת בכל שבוע תכנית אחת בשם "המציאות בקרים" ואחרת בשם "המציאות בדונבאס", המביאות את סיפוריהם של תושבי מזרח אוקראינה. הסנקציות של ממשל אובמה הופעלו לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה, וכשאזור דונבאס שבמזרח המדינה נותר בלבו של הסכסוך בין קייב לבדלנים הפרו-רוסיים.

שתי התכניות מצטרפות לשורת סדרות דוקומנטריות ותכניות חדשות מסורתיות שממלאות את לוח השידור הרצוף של הרשת. בלוח השידורים ישנה גם תכנית בדיקת עובדות בשם "לראות את שני הצדדים", שלעתים קרובות מאתגרת את דף המסרים של הקרמלין.

בית הרוס מהפצצה במזרח אוקראינה, 4 בפברואר 2017. AP
מתעדים את ההרס במזרח אוקראינה/AP

הרשת משדרת שש שעות בשידור ישיר, הכוללות שעה של שידור מוושינגטון ושעה נוספת של שידור מפראג. ראשי הרשת אומרים כי שידור אירועים חיים כמו השבעת הנשיא טראמפ, ולא בדיליי, הוכיח את עצמו כדרך יעילה לוודא כי מה שהצופים רואים הוא אמיתי ולא מסולף.

שני כלי התקשורת מאחורי "קורנט טיים", "אירופה החופשית/רדיו ליברטי" ו"ווייס אוף אמריקה", מצהירים כי משימתם היא לתמוך בחופש הביטוי ובדמוקרטיה מסביב לעולם. הם משדרים בעשרות שפות זרות. שורשיהם נובעים מימי המלחמה הקרה, אז ניסו לייצר נקודות מבט שונות לקהלים בברית המועצות.

שני הארגונים שידרו זה שנים לוח שידורים בשפה הרוסית שפנה לצופים במדינות מסוימות, אך "קורנט טיים" היא ניסיון חדש להגיע לשוק שבו חיים הרבה דוברי רוסית. במדינות רבות באירופה – בעיקר במדינות סובייטיות לשעבר עם אוכלוסייה גדולה דוברת רוסית – "קורנט טיים" מנסה לחתום על חוזים עם ספקים מקומיים כדי לאפשר לצופים לצפות בה דרך הטלוויזיות הביתיות שלהם. ברוסיה ההפצה תהיה קשה יותר משום שהיא תאלץ את הקהל לצפות רק דרך לוויין, אפליקציות ווב-טי.וי או שידור בצפייה ישירה באינטרנט.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 28 בינואר 2017. AP
טראמפ/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully