וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים פקוחות לרווחה: היחידה שמנסה למנוע את עבירת המין הבאה

18.2.2017 / 0:35

בישראל חיים כ-1,150 עברייני מין משוחררים, שנמצאים תחת פיקוח במסגרת החוק להגנת הציבור. יחידת צור של שירות בתי הסוהר יוצאת מדי יום לפעילויות סמויות כדי לוודא שהאזרחים מוגנים. "התפקיד שלנו הוא לא לחכות לעבירה, אלא למנוע אותה"

עריכה: שניר דבוש

הם מתגוררים בשכונה שלכם, אולי באותה העיר, קרובים לבית הספר של הילדים שלכם, או למרכז המסחרי, ואתם כלל לא יודעים. בישראל חיים כיום כ-1,150 עברייני מין משוחררים, שנמצאים תחת פיקוח בפריסה ארצית מאילת ועד הגולן. רובם הורשעו בעבירות פגיעה מינית בקטינים מתחת לגיל 12 ולאחר שריצו את עונשם, מסתובבים חופשי. מי שאמון על פיקוחם כיום, תחת החוק להגנת הציבור מפני עברייני מין, הוא יחידת צור של שירות בתי הסוהר.

צוותי היחידה יוצאים מדי יום לפעילויות סמויות אחר עברייני המין כדי לתצפת, לעקוב ולוודא שאינם חוזרים לסורם, ושהאזרחים באזור מוגנים, לאורך התקופה שקבע בית המשפט עבור כל מורשע. השבוע התארגן צוות של כעשרה אנשי שב"ס למבצע היומי, אחר מפוקח שנמצא עליו מידע מודיעיני שביסס חשש לביצוע עבירה נוספת.

כל אחד מאנשי הצוות לובש חזות שונה כדי להתאים את עצמו למעקב אחר הפדופיל וסביבתו. כדי לא להיחשף בפני המפוקח, יש כמה המשנים את חזותם באופן מלאכותי. "הסיור מתחיל בתדרוך של הכוח", מסביר סגן-גונדר אסף זגורי, מפקד יחידת צור. "יש טריגרים לחזרה לביצוע העבירה; אירוע שלא בשגרה, סכסוך עם בני המשפחה, וכדומה. אנחנו מקבלים מידע מודיעיני על העבריינים, בין אם זה מהמשפחה, ממעקבים, או משיח רגשי עם קצין הפיקוח. המשימה המרכזית שלנו היא שהוא לא יחזור לבצע עבירות מין".

עוד בוואלה! NEWS:
חשד: מורה בן 27 מצפת חשוד בביצוע עבירות מין בתלמידי כיתה א'
שוטר חשוד באונס חיילת במהלך פעילות משותפת של צה"ל והמשטרה
בית המשפט אישר: זרעו של צעיר מת ישמש אישה שאיננה בת זוגו

בלש של שירות בתי הסוהר במהלך מבצע מעקב ופיקוח אחר עברייני מין, ינואר 2017. ראובן קסטרו
צוותי היחידה יוצאים מדי יום לפעילויות סמויות אחר עברייני המין/ראובן קסטרו
תדרוך של קציני יחידת צור של שירות בתי הסוהר לפני יציאה למעקב ופיקוח אחר עברייני מין. ינואר 2017. ראובן קסטרו
היחידה קיימת כבר עשר שנים/ראובן קסטרו

יחידת צור קיימת כבר עשר שנים, מאז שנחקק החוק להגנת הציבור, שמטרתו למנוע עד כמה שניתן את הישנותן של עבירות בידי עברייני מין מורשעים. לפני שיוצא הצוות לדרך מתחיל התדריך. י', מפקד הצוות, מסביר לכוח על הפעילות שצפויה לצאת לדרך: מעקב אחר ש"ק, רווק בן 31 המתגורר יחד עם הוריו בנתניה. ש"ק הינו בעל עבר פלילי של מעשים מגונים בפני קטינים, ומידע מודיעיני שהתקבל עליו דיווח על חשש כי הוא עלול לבצע עבירת מין פעם נוספת.

"מתשאולים עולה שהוא עדיין מפנטז על קטינים בני תשע עד 12. הוא אדם בעל סטייה מינית פדופילית, הוא הסתפר לאחרונה, מתנהל ללא רכב אלא רק בתחבורה ציבורית או רגלית ומסרב לקבל טיפול רפואי, מה שמעלה את החשד", מסביר י', משרטט את האזור שבו יעבוד הצוות, ומחלק תפקידים. אחד מאנשי הצוות יוצב בתחנת האוטובוס, אחד יתצפת, שניים נוספים יעמדו ברכב החפ"ק, ואחר יעמוד בשינוי חזות. "הבחור נראה מסתובב ליד גנים, בתי ספר, שם אנחנו צריכים להיות".

התצפית אמורה להיות ממושכת. אחד מחברי הצוות מתחפש למנקה רחובות, ומצטייד בפח, מטאטא, וסט צהוב וכובע. הוא אמור לספק אינדיקציה לצוות על יציאתו של החשוד. הכוח יוצא לשטח בכמה כלי רכב ומפקד היחידה נכנס לרכב סוואנה ומקבל דיווחים במכשיר הקשר לכל אורך המבצע. "כולם ממוקמים? קחו בחשבון שנצטרך לשבת קצת. גלו אורך רוח, ודווחו לי על כל דבר. שימו לב לתנועה של הקטינים, מבחינתנו זו הסכנה". ממשיך י' בתדרוך בקשר, בעודו מתצפת בעצמו.

פדופיל מורשע לאחר שחרורו מהכלא וסוכן שב"ס מיחידת צור העוקבת ומפקחת על עברייני מין, ינואר 2017. ראובן קסטרו
"דבר שנראה לאזרח רגיל מובן מאליו, אנחנו מנתחים אחרת"/ראובן קסטרו

חברי הצוות ממתינים, מסתכלים, בוחנים, ולפתע מפקד הצוות מקבל דיווח. "יש יציאה", נמסר במכשיר הקשר. "כולם למקומות" משיב י'. "לא לעשות יותר מדי תנועות חשודות, לפתוח את העיניים ולהסתכל".

י' מניע את רכב הסוואנה לכיוון המרכז המסחרי. "זה האובייקט שלנו, קנה לחמניות וחזר", מסביר י' ואומר בקשר, "הוא עושה תנועה חזרה, לחזור למקומות ולהתמקם שם. הוא ניגש לקטין? הסתכל על קטינה?", הוא שואל, וחברי הצוות משיבים לו שלא. "לא כל דבר מובן מאליו מבחינתנו. גם אם הוא סתם יצא לקנות לחמניות, אנחנו שואלים את עצמנו למה עכשיו בשעה הזו, מה המטרה? דבר שנראה לאזרח רגיל מובן מאליו, אנחנו מנתחים אחרת".

יציאה שנייה

הכוח חוזר למיקום הראשוני, ואחרי עשר דקות מתקבל דיווח בקשר על יציאה שנייה. " יש יציאה של המפוקח, כביש ראשי, הוא רץ אל אוטובוס קו 3". הכוח נכנס לכוננות. "זה שרץ עכשיו הוא משלנו, ויש לנו בחור על האוטובוס, הוא קיבל אותו", אומר י' בקשר ומסביר לנו, "יש איתו על האוטובוס שני בחורים, שני כלי רכב מלווים את האוטובוס. השניים שעלו על האוטובוס מוודאים שאין קטינים וקטינות לידו, במידה והוא יעשה משהו יעצרו אותו במקום".

פדופיל מורשע לאחר שחרורו מהכלא, ינואר 2017. ראובן קסטרו
"לא מחכים לעבירת המין". מעקב אחרי פדופיל מורשע/ראובן קסטרו

הצוות מתפצל. מפקד הצוות בוחן את מסלול קו האוטובוס ומחלק את חברי הצוות לנקודות מפתח שבהן עשוי המפוקח לרדת. הוא מבקש מהשניים שעל האוטובוס שישלחו לו תמונה, ומנחה אחד מהם לעמוד בקרבת המפוקח, ואת השני לעמוד מאחורה. "קחו בחשבון שלתחנה המרכזית יש ארבע יציאות, צריך לסגור את כל הארבע", משיב לו לירן, שנמצא על האוטובוס. "האוטובוס מלא בקטינים". אחרי שבוחן את מסלול קו האוטובוס, מתריע י', "שימו לב שיש בית ספר קרוב. אם הוא יורד שם צריך להגיע. אנחנו פורסים כוח על הציר שהוא נוסע עד הנקודה האחרונה".

אם המפוקח לא יבצע עבירה ביציאה החשודה, ישלח הכוח את קצין הפיקוח לדבר אתו, להבין מה היה שם. "אם אנחנו מוצאים לנכון שהיה פה אקט שמבחינתנו מבסס חשד שעלול להוביל לעבירת מין, קצין הפיקוח ילך ויציג בפניו את הדברים", אומר י'. "התפקיד שלנו הוא לא לחכות לעבירת המין, אלא למנוע אותה. אם המבצע הזה הוא מה שימנע את עבירת המין העתידית זה מצוין".

חברי הצוות מזהים שהמפוקח נע רגלית לכיוון אזור הטיילת בנתניה והם אחריו, כל אחד מהצד שלו. המפוקח מגיע לאזור הטיילת, מתיישב על ספסל במרכז ליד חבורה של צעירים ומדליק סיגריה. בקרבת מקום מתיישב אחד מחברי הצוות שבוחן את מעשיו, כאשר רכב הסוואנה מתצפת מרחוק. כל תנועה של המפוקח או מבט לכיוון שבו יש קטינים ונערים מקפיצה את חברי הצוות.

בלש של שירות בתי הסוהר במהלך מבצע מעקב ופיקוח אחר עברייני מין, ינואר 2017. ראובן קסטרו
בלש של שירות בתי הסוהר בעת ביצוע מעקב/ראובן קסטרו

אחרי רבע שעה שבה ישב על ספסל בטיילת ללא מעש הוא מחליט לקום ולחזור על עקבותיו. "זה מחשיד כאשר יש פעולה שאין כוונה שעומדת מאחוריה. למה הוא הגיע לפה בכלל, האם הייתה לו מטרה? אזור הטיילת מלא בקטינים, האם הייתה לו מחשבה לעשות משהו והוא התחרט?", אומר מפקד הצוות.

רכב הסוואנה חוזר על עקבותיו. לפתע נכנס המפוקח לבניין פרטי, ואחד מחברי הצוות מתיישב על ספסל מול הבניין לצד אישה מבוגרת ומשוחח אתה. "תפקידם של חברי הצוות הוא להיטמע בשטח בצורה הכי טבעית שיש", אומר י'. "כנס לתוך הבניין ותבדוק מה הוא עושה שם, האם הוא יוצר קשר עם קטינים בבניין, או שגרם לקטינים להגיע לבניין הזה", הוא מנחה.

"במקביל, אנחנו בודקים אם יש לו היסטוריה בבניין הזה, כדי להבין מה המטרה שלו להגיע לכאן", מסביר י'. חברי הצוות ממתינים במיקום שקבע מפקד הצוות. אחרי ההמתנה הממושכת מגיעות תוצאות הבדיקה המודיעינית: "הוא התגורר בעבר בבניין ועלה לבקר את אחת מחברותיו של אמו".

המפוקח עולה על האוטובוס וחוזר לביתו. "אנחנו מעריכים שכאשר נגיע לבית קצין הפיקוח שלו ייקח אותו לשיחה וינסה להבין מה הייתה מטרת היציאה היום. הוא יחשוף את הפעילות שלנו, אבל כך גם ירתיע אותו", אומר י'.

(עדכון ראשון: 21:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully