וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אישר: זרעו של צעיר מת ישמש אישה שאיננה בת זוגו

9.2.2017 / 8:15

הוריו של חולה סרטן בן 27 שמת, ביקשו אישור להשתמש בזרעו לשם הפריית אישה שלא הייתה זוגתו בחייו, על אף שהחוק אינו מתיר זאת. בבית המשפט התגלה כי על טופס ההסכמה כתב הבן את שם אמו במקום זוגתו, ובכך חרג מהנהלים ונתן תוקף לעתירה

תרומת זרע. ShutterStock
הצעיר הביע הסכמה להביא לעולם ילד מזרעו לאחר מותו/ShutterStock

פסק דין מיוחד התקבל בשבוע שעבר בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע. העותרים הם זוג הורים שבנם מת מסרטן כשהיה בן 27, שביקשו להשתמש בזרעו להפריית אישה שלא הייתה בת הזוג של בנם בחייו. החוק בישראל מתיר לאדם לשמר את זרעו במה שכונה "כרטיס שומר זרע" שבו הוא נוקב בשם בת זוגו, ורק לה מותר לעשות שימוש בזרע.

בעודו בחיים, הביע הצעיר בפני הוריו העותרים את הסכמתו, ואלו רצו לקיים את צוואתו המילולית ולהביא לעולם ילד מזרעו עם ידידה של בנם המנוח. ואולם, רק כאשר הגיעו לבית המשפט גילו כי באותו טופס כתב הצעיר את שמה של אמו, ובכך חרג מהטופס הסטנדרטי.

מבחינת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אין לאשר לאיש מלבד בת הזוג להביא ילדים מזרעו של אדם מת. ואולם, הצוואה הזו, שחרגה מהנהלים, הייתה מפורשת והצביעה בוודאות על רצונו של המת להביא ילדים מזרעו. לכן, גם במקרה זה, כמו במקרים דומים, השאיר היועץ את שיקול הדעת לבית המשפט. בהחלטת בית המשפט, שהתקבלה לאחר תסקיר שערכה עובדת סוציאלית עם הורי המנוח ועם האם המיועדת, אושר שימוש בזרעו על מנת שתוכל הצעירה להביא ילד לעולם.

ידיעות נוספות בוואלה! NEWS:
47 עצורים בהפגנות חרדים ברחבי הארץ נגד מעצר עריק וגיוס לצה"ל
גרסת נתניהו בפרשת המתנות: "לא ידעתי ששרה קיבלה שמפניות ממילצ'ן"
פרשת המין שמסעירה את היחידה המסווגת של חיל המודיעין

אשר דהאן, בית משפט באר שבע, 2011. שי מכלוף
"חש אי נוחות להכריע בשאלה". בית המשפט בבאר שבע/שי מכלוף

עם זאת, כתב השופט אלון גביזון: "לא אבוש לציין כי אני חש אי נוחות להכריע בשאלת השימוש בזהות של נפטר לאחר מותו, וזאת ללא חקיקה מפורשת שמביאה בפני היושב בדין את עמדת המחוקק וזאת לאחר שבהליך שקדם לחקיקה נבחנו על ידי המחוקק מכלול השאלות המתעוררות בסוגיה מורחבת זו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"בהיעדר בת זוג - אין אפילו מקום בטופס"

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית "משפחה חדשה" שייצגה את ההורים העותרים ואת האישה שביקשה להרות מזרעו של הצעיר, אמרה: "משרד הבריאות ובנק הזרע לא מיידעים אפילו אנשים שמבקשים להשאיר את זרעם שיש באפשרותם להשאיר הוראה מפורשת ולמנות את הוריהם או אדם אחר להשתמש בזרעם. הזכויות מוקנות רק לבת הזוג, ובהיעדר בת זוג, אין כל התייחסות חוקית, ואפילו אין מקום בטופס. המצב הזה הוא אבסורד המחייב שינוי, וזה גם המסר שיצא מהחלטת בית המשפט".

על מנת להתמודד עם הבעיה ולמנוע מצבים דומים של דילמות מוסריות העומדות בפני בית המשפט, ניסחה עו"ד רוזנבלום הצעת חוק שמבקשת להסדיר את הנושא. עיקרה של ההצעה הוא הפיכת הזכות לשימוש בזרע או ביצית של אדם שהלך לעולמו לברירת המחדל. רק הוראה מפורשת שניתנה על ידי האדם לפיה איננו מעוניין בהמשכיות לאחר מותו, יהיה בה בכדי למנוע שימוש בזרע או בביצית.

"כשם שרובנו רוצים לחיות ורק מעטים בוחרים במוות, כך רובנו רוצים להוליד ילדים ולהמשיך את המורשת", אמרה עו"ד רוזנבלום, "זוהי תמצית קיומנו ורק מעטים בוחרים להימנע מכך. לכן, הזכות להמשכיות חייבת לעמוד לכל נפטר ונפטרת, אלא אם כן ביקשו בקשה מפורשת אחרת. הצעת החוק שניסחתי תאפשר זאת ותעמיד בראש סדר העדיפויות את הזכות להמשכיות של הנפטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully