וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת הבלוגר הישראלי שהוסגר לאזרבייג'ן: "לא יודעים מה מצבו"

8.2.2017 / 21:11

אלכסנדר לפשין נעצר בדצמבר במינסק לבקשת השלטונות בבאקו, לאחר שביקר בחבל נגורנו-קרבאך המהווה סלע מחלוקת עם ארמניה השכנה. "אני עדיין מאמינה שאפשר לשחרר אותו לחופשי", סיפרה אחותו יוליה

צילום: Armenia Media, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנה מול שגרירות בלארוס באוסטרליה בקריאה לשחרורו של לפשין, בחודש שעבר)

בני משפחתו של הבלוגר הישראלי, אלכסנדר לפשין, שנעצר לפני כחודשיים בבלארוס לבקשת ממשלת אזרבייג'ן, הופתעו לשמוע אמש על הסגרתו לשלטונות בבאקו. "היינו בשוק, בזמן שאני מתכתבת עם רעייתו של אלכסנדר שנסעה לבלארוס, אני רואה באתרים האזריים שהוא הוסגר לאזרבייג'ן", סיפרה לוואלה! NEWS, אחותו של לפשין, יוליה. לדבריה, לא הצליחה להירגע לאחר שצפתה במראות הקשים שפורסמו הלילה באתרי החדשות בשפה האזרית בהם נראה אחיה מוסגר לידי שלטונות אזרבייג'ן, כשהוא "אזוק, מוחזק ומוקף בחיילים מקומיים, כמו אחרון הפושעים המסוכנים הבריחו אותו לבאקו".

לפשין נעצר בדצמבר במהלך שהותו במינסק, בירת בלארוס, באשמה שפרסם מאמרים נגד אזרבייג'ן שאותה כינה "רודנית" וקרא להענקת עצמאות לחבל נגורנו-קרבאך. לפשין אף הואשם בידי השלטונות בבאקו כי ערך "ביקור לא חוקי" באזור, הנאבק על הכרה מצד המדינה המוסלמית.

למרות שהגיש בימים האחרונים בקשה דחופה למקלט מדיני בבלארוס, הוסגר לפשין אמש באישון לילה לאזרבייג'ן, לאחר שבית המשפט העליון בבלארוס דחה את הערר שהגיש. בשל כך צפוי הבלוגר לעמוד לדין באזרבייג'ן בגין פגיעה בביטחון המולדת.

עוד בנושא:
בלארוס: בלוגר רוסי-ישראלי מוכר נעצר לבקשת ממשל אזרבייג'ן
בלארוס: העליון קבע כי הבלוגר הישראלי-רוסי יוסגר לאזרבייג'ן
בליווי שוטרים חמושים: הבלוגר הישראלי הוסגר מבלארוס לאזרבייג'ן

הבלוגר הישראלי אלכסנדר לפשין בנמל התעופה בבאקו, אזרבייג'ן, אחרי הסגרתו מבלארוס, 7 בפברואר 2017. טוויטר, צילום מסך
"חיינו אינם חיים מאז המאסר". בלארוס נוחת בבאקו, אמש לאחר הסגרתו/צילום מסך, טוויטר
אלכסנדר לפשין. באדיבות המשפחה
"לא האמנתי שהביקורת שפרסם תפגע בו כל כך". לפשין/באדיבות המשפחה

"חיינו אינם חיים מאז המאסר של אלכסנדר, כבר חודשיים שאנחנו לא יודעים מה מצבו וניזונים בעיקר מכלי התקשורת ועורכי הדין. הקונסוליה ומשרד החוץ מנסים לסייע", סיפרה יוליה. "אלכס חי עם משפחתו בחיפה, עשה צבא, למד גאוגרפיה באוניברסיטה וכתב בלוג בנושאי תיירות, מסעות וטיולים".

לדבריה, חברות רוסיות נהגו לשכור את שירותיו של אחיה כדי שיסע ליעדים שונים ויפרסם את חוות דעתו עליהם בבלוג שכתב. "לא האמנתי שהביקורת שפרסם בקיץ לאחר הסיור בחבל נגורנו-קרבאך תפגע באלכס כל כך", הוסיפה. "מאז המעצר אשתו של אלכס שוהה בבלארוס. היא ניסתה לפגוש אותו אך הבירוקרטיה הבלארוסית לא אפשרה זאת. אם לא יקרה נס, אמי תטוס בקרוב לבאקו כדי ללוות מקרוב את המשפט של אלכס".

"בשיחת טלפון אחת אפשר להחזיר את אחי"

לאחר שנעצר שלח לפשין מכתב התנצלות לנשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, באמצעות הקונסולית הישראלית בבלארוס, יוליה רחינסקי ספיבקוב. גם אמו של לפשין שלחה לנשיא האזרי בקשת חנינה, בנוסף למכתבו של בנה. "אני עדיין מאמינה שבשיחת טלפון אחת, אפשר לשחרר את אחי, להחזירו אלינו, להתנצל על הפגיעה ולשחררו לחופשי", פנתה יוליה בדמעות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר התפוצות נפתלי בנט, ולשר הביטחון, אביגדור ליברמן – בתקווה שאולי יוכלו לסייע לאחיה.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) נמצאת מאז מאסרו של לפשין בקשר רציף עם המשפחה. בשיחה עם וואלה! NEWS קראה סבטלובה לנתניהו וליברמן להתערב בעניינו של לפשין. לדבריה, מדובר ב"אזרח ישראלי ששירת בצה"ל וסיכן את חייו למען המדינה, וכעת זו מפנה לו גב לאחר שנעצר וכל חטאו שהגיע למדינה הלא נכונה שהסגירה אותו מבלי שביצע כל פשע".

עוד אמרה סבטלובה כי "ערכי חופש הביטוי וחופש התנועה שכל כך קדושים לנו בישראל ולא מכובדים על ידי אותם משטרים בהם מתהדרים נתניהו וליברמן כחברים לישראל נרמסים יחד עם חובתה של המדינה לדאוג לאזרח ישראלי בסכנת חיים. בחודשיים האחרונים ליוויתי את משפחתו ופניתי לכל גורם אפשרי ולצערי לא נעשה די. זו השעה לפעול לפני שיקרה אסון".

רוסיה מסרה היום כי היא "מאוד מאוכזבת" מהסגרתו של לפשין, המחזיק באזרחות רוסית נוסף על אזרחותו הישראלית. "הסגרתו של לפשין לא עולה בקנה אחד עם רוח הידידות בין רוסיה ובלארוס", נמסר ממשרד החוץ הרוסי.

אלכסנדר לפשין ובני משפחתו. באדיבות המשפחה
"המדינה מפנה לו גב". לפשין עם אמו ואחותו/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully