וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה ראשונה נגד חוק ההסדרה: "מפר את זכויות הפלסטינים בגדה"

8.2.2017 / 13:23

יומיים לאחר שאושר בכנסת, עומד המהלך להפקעת אדמות פרטיות של פלסטינים ביהודה ושומרון במבחן משפטי. 17 רשויות מקומיות פלסטיניות ושלושה ארגוני זכויות אדם דורשים לבטל את החוק, בטענה שהוא נוגד את המשפט הבינלאומי ההומניטרי

צילום באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

יומיים לאחר אישור חוק ההסדרה בכנסת, הוגשה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ במטרה לפסול אותו. 17 רשויות מקומיות פלסטיניות ושלושה ארגוני זכויות אדם פלסטיניים מהגדה, מרצועת עזה ומישראל דורשים לבטל את החוק, בטענה שהוא נוגד את המשפט הבינלאומי ההומניטרי ובלתי חוקתי.

בעתירה נטען כי החוק מפר באורח חמור את זכויותיהם לקניין של תושבים פלסטינים בגדה. "החוק הופך את זכויותיהם הבסיסיות של הנתינים הפלסטינים בגדה המערבית להפקר ולחסרות כל הגנה משפטית בכך שהוא מאפשר את נישולם מקניינם הפרטי למען מתנחלים ישראלים בגדה המערבית ועל בסיס השקפה אתנית-אידאולוגית", כתבו עורכות הדין סוהאד בשארה ומאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה, ועו"ד סלימאן שאהין ממרכז ירושלים לזכויות האדם.

קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
השטחים בעמונה שנטען שנבנו על אדמות פלסטיניות פרטיות/מגד גוזני

"תכליתו המוצהרת והברורה של החוק, אשר מבקשת להעדיף אינטרסים של קבוצה אחת על בסיס אתני ומובילה לנישולם של הפלסטינים, לא מותירה ספק שחוק זה נופל בגדר האיסורים המוגדרים כפשעים".

לעתירה צורפו תצלומי אוויר של ההתנחלויות שיוסדרו במסגרת החוק, ושלטענת העותרים "ליוזמי החוק ידוע כבר כיום כי הבנייה בהן הינה על קרקע פרטית וכי ישנם אנשים אשר דורשים לקבל חזרה את זכויותיהם בקרקע".

החוק אושר בכנסת ביום שני בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 61 ח"כים לעומת 52 מנגדים, בהם ח"כ בני בגין מהליכוד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא השתתף בהצבעה מכיוון שהיה בדרכו חזרה מלונדון לישראל. יוזמי החוק, יואב קיש (הליכוד), בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), בירכו על אישורו: "חוק ההסדרה הוא חוק מוסרי וצודק. בג"ץ לא יפסול את החוק וסוף סוף נביא לנורמליזציה בהתיישבות", אמר קיש.

מוקדם יותר הבוקר, גינתה גרמניה בחריפות את החוק ואמרה כי האמון שלה במחויבותה של ממשלת ישראל לפתרון שתי המדינות "התערער באופן יסודי". עוד נמסר בהודעה כי "רבים בגרמניה, העומדים לצד ישראל וחשים מעורבות גדולה כלפיה, מוצאים עצמם מאוכזבים מאוד מהצעד הזה".

אתמול נמתחה ביקורת נוקבת על ישראל מצד האו"ם, האיחוד האירופי, בריטניה, צרפת, טורקיה, מצרים וירדן. בבית הלבן סירבו להגיב ומסרו כי הנושא ידון בפגישה בין הנשיא דונלד טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו.

מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
61 תומכים מול 52 מתנגדים. ההצבעה על חוק ההסדרה בכנסת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully