וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שידורי המהפכה: "ביבי-טיוי" משדר לכם את "החדשות האמיתיות"

3.2.2017 / 9:13

בשבוע האחרון שידר נתניהו כמה מבזקי חדשות, והציג את גרסתו לאירועים "שלא תשמעו עליהם בתקשורת". בהשראת ה"טראמפ-טיוי" שהפעיל דונלד טראמפ בבחירות בארה"ב, מעניק מדי ערב רה"מ לצופיו "פרסומים ראשונים" ממקור ראשון. הכירו את התשובה של נתניהו ל"פייק ניוז"

בנימין ושרה נתניהו בטקס אזכרה לזכרו של רון נחמן, אריאל. פברואר 2-17. ניב אהרונסון
משדר את הגרסה שלו לאירועי היום. נתניהו/ניב אהרונסון

ביום ראשון בערב, בשעה 19:55, יונית לוי פתחה את המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 בכותרת על הרצח המזוויע במגדל, ואילו בערוץ 10 המתחרה, תמר איש שלום הבטיחה פרטים חדשים בפרשת הצוללות. באותה שעה בדיוק, במהדורת חדשות אחרת, הכותרת הראשית הייתה ציון 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים של ישראל עם הודו וסין, שבחים ליכולות הסייבר ודיווח על הפגישה ה"מצוינת" של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקורבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני. בתזמון מדויק להפליא לפתיחת מהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה, נתניהו עלה לשידור בפייסבוק והגיש את הגרסה האלטרנטיבית שלו לאירועי היום, או כמו שהוא נוהג לומר, "מה שלא תשמעו בכלי התקשורת".

הכירו את הביבי-טיוי: בשבוע החולף נתניהו הפציע במבזקי חדשות ספונטניים כמעט מדי ערב. הוא נוהג לעלות לשידור חי בפייסבוק, לעתים אפילו מבשר לעוקביו ברשת החברתית את החדשות לפני כולם. כך היה לדוגמא ביום שלישי בערב, כשגולשים בפייסבוק היו הראשונים לגלות על סיום השביתה בירושלים, לאחר שראש הממשלה עלה לשידור ובישר על שיחתו עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, והוראתו להפסיק את השביתה.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: "ייתכן שהרחבת ההתנחלויות אינה מועילה להשגת שלום"
בג"ץ הורה לנתניהו: הסבר מדוע לא תשעה את עצמך ממשרד התקשורת
השגריר לשעבר מציג: כך תועבר השגרירות – וכולנו נישאר בחיים

זו לא היתה הפעם הראשונה שהצופים בערוץ נתניהו קיבלו "פרסום ראשון". לפני כחודשיים, במהלך ליל השימורים של ההצבעה על תקציב המדינה, נתניהו לקח הפוגה מתוקשרת ועלה לשידור חי בפייסבוק. במהלך השידור הגיע טלפון מ"יובל", הלוא הוא מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, וראש הממשלה ביקש ממנו לטפל בעניין תקרית אלימה שאירעה ערב קודם לכן בקבר הרבי נחמן באומן.

"שהשגריר יפנה שם לממשלה ויגיד שזה פשוט דבר בלתי קביל בעליל, פשוט איום ונורא, אני רוצה שיטפלו בזה בכל העוצמה", אמר נתניהו. יממה לאחר מכן, אחרי שחלק מהגולשים פקפקו ביכולת המשחק שלו וטענו שמדובר בסצנה מבוימת, נתניהו סיים שידור לייב נוסף בהדיפת הטענות: "אני חייב לחזור לעבודה. אהה, לפני שאני הולך, אתמול שמעתי שמישהו אמר שביימתי את השיחה עם מנכ"ל משרד החוץ. לא נכון. הוא צלצל, אתם שמעתם את זה בזמן אמת. אני מבטיח לכם שאם אני אביים משהו אני אגיד לכם. ניפגש כמעט כל יום".

אז את ההבטחה הזו, מהדורה יומית, נתניהו טרם השיק, אבל בחודשיים האחרונים הולך וגובר השימוש שלו בכלי הפייסבוק לייב, שמאפשר לו להעביר מסרים לציבור מעל ראשה של התקשורת, ולהציג סדר יום אלטרנטיבי לכל מה שנשמע במהדורות המרכזיות. בעוד כשבועיים, נתניהו יוכל לקבל עצות מהמאסטר של המדיום, הלוא הוא הנשיא החדש דונלד טראמפ, ואין ספק שהוא ההשראה שלו לריבוי השידורים בשבוע החולף.

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות, ולאחריו, מטה טראמפ שיתף פעולה עם רשת שידור ימנית אמריקאית בשם right side broadcasting network (רשת שידור מצד ימין), שכיסתה את כל ההופעות, הנאומים והאירועים הציבוריים של טראמפ מאז 2015, במה שנודע בתור ה"טראמפ-טיוי". המטה הפיק יחד עם הרשת גם מהדורות חדשות חלופיות ושידורים מיוחדים בעמוד הפייסבוק שלו בהשתתפות פרשנים וראיונות עם אנשי הקמפיין. חלק מהפרשנים העריכו אז כי אם טראמפ יפסיד, הוא עשוי לשקול ברצינות להקים ערוץ חדשות. הוא זכה, ומאז לא תמה מלחמתו בכלי התקשורת.

"בשידור חי מהבית הלבן, זה טראמפ-טיוי", היתה כותרת מאמר דעה שפורסם בניו יורק טיימס השבוע, אחד מיני מאמרים רבים העוסקים באובססיה של הנשיא החדש לתקשורת. האנרגיה העצומה שטראמפ משקיע בנושא לא תמה בכניסתו לבית הלבן: הוא נמצא במלחמה מתמדת על הנרטיב והעובדות המוצגים בעיתונות המיינסטרים, חש צורך מתמיד להגיב לדיווחים בתקשורת בטוויטר, מקפיד לתייג הרבה מהם כ"פייק ניוז" – חדשות מזויפות, מסמן באופן אישי ומתעמר פומבית בעיתונאים שמעבירים עליו ביקורת, עוסק בשיעורי צפייה ורייטינג, הכניס ללקסיקון את המונח "עובדות אלטרנטיביות" ודורש בלהט לפתוח את שוק הדעות. הבית הלבן, לדוגמה, החל במדיניות חדשה בתדרוכים היומיים, שמאפשרת לעיתונאים המרוחקים מוושינגטון לשאול שאלות גם באמצעות שיחת סקייפ, כחלק מהניסיון להגיע לכל האמריקאים ולא רק לאלה שיש להם משרד בוושינגטון.

אם נחליף את שמו של טראמפ בשמו של נתניהו בדיווחים על הנושא שמגיעים מארצות הברית כנראה שלא נצטרך לעשות הרבה שינויים. לקראת הפגישה עם טראמפ, המונח "פייק ניוז" החל להופיע יותר ויותר בפוסטים ובתגובות שנתניהו משגר על כתבות ביקורתיות נגדו. טראמפ מתרעם על התקשורת האליטיסטית, אצל נתניהו היא עובדת עבור אנשי השמאל, וכמו טראמפ, גם ראש הממשלה שלנו נוהג לעשות "שיימינג" אישי לעיתונאים המבקרים אותו. התיק היחיד שעליו הוא אינו מוכן לוותר הוא תיק התקשורת, והוא פועל בעקביות להסרת חסמים שיאפשרו כניסת גורמים חדשים לשוק הטלוויזיה. למעשה, היחס של נתניהו וטראמפ לתקשורת כה דומה עד שבעצם לא ברור מי מהווה השראה למי.

אחרי שלושה ימים רצופים של שידורים, ביום רביעי הייתה הדממה בערוץ הטלוויזיה החדש של נתניהו. כשבערוצים המרכזיים משודרות תמונות של פינוי עמונה קשה להציג חדשות אלטרנטיביות. אנשי הניו מדיה של נתניהו אומרים שמוקדם לקבוע אם הביבי-טיוי אכן יהפוך לכזה. בעבר, מקורביו של נתניהו הביעו עניין בהקמת ערוץ טלוויזיה נוסח "פוקס ניוז" שישדר לציבור הימני-שמרני בישראל, אבל בתחילת 2016, לאחר שנולד הפייסבוק לייב, שבחודשים האחרונים נכנס לשימוש מסיבי בישראל, הצורך למעשה התייתר. לא צריך לחכות לאנשי עסקים או בעלי הון, וגם לא לרגולטור של הרשות השנייה, בלחיצת כפתור אחת נתניהו יכול להפיץ לרבבות סדר יום חלופי לזה של כלי התקשורת המרכזיים והביקורתיים, שבימים אלה, של חקירות ובדיקות, קורעים אותו לגזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully