וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: "ייתכן שהרחבת ההתנחלויות אינה מועילה להשגת שלום"

3.2.2017 / 8:00

בהודעה מפתיעה של ממשל טראמפ ועל רקע ההכרזה על אלפי אישורי בנייה בהתנחלויות, ארה"ב הביעה הסתייגות מבנייה מחוץ לקו הירוק, אך הובהר שטרם גובשה עמדה רשמית בנושא. דנון: "מוקדם לדעת אם הדברים ישפיעו על המשך הבנייה". במקביל, שר החוץ טילרסון שוחח עם נתניהו

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נתניהו מגיב לקרי: "עוסק באובססיביות בהתנחלויות", בחודש שעבר)

ממשל טראמפ מסתייג מהבנייה מעבר לקו הירוק: דובר הבית הלבן פרסם הלילה (שישי) הודעה שבה נכתב כי "הרחבת ההתנחלויות ובנייה של התנחלויות חדשות עלולות שלא להועיל לתהליך השלום". "רצונו של העם האמריקני לשלום בין ישראל לפלסטינים לא השתנה במשך 50 שנה", נכתב בפתח הודעת דובר הבית הלבן, שון ספייסר. "בזמן שאיננו מאמינים שקיום ההתנחלויות מהווה מכשול לשלום, בנייה של התנחלויות חדשות או הרחבה של ההתנחלויות הקיימות מעבר לגבולותיהן הנוכחיים עלולים שלא להיות מועילים להשגת מטרה זו".

עוד נכתב בהודעה, שהתפרסמה שבוע וחצי לפני פגישתם הראשונה של טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו מאז השבעתו של הנשיא לתפקיד, כי "כפי שהנשיא אמר בעבר, הוא מתכוון להשיג הסכם שלום במזרח התיכון". עם זאת, הודגש בהודעה כי "ממשל טראמפ לא נוקט בעמדה רשמית בנוגע לפעילות ההתנחלויות ומצפה להמשך הדיונים בנושא, כולל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיפגוש את הנשיא בהמשך החודש".

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה נמסר ממחלקת המדינה כי שר החוץ הנכנס, רקס טילרסון, שוחח עם נתניהו. ואולם, לא פורט מה היה תוכן השיחה. שגריר ישראל באו"ם דני דנון התייחס הבוקר להצהרת הבית הלבן בריאיון לרשת ב' ומסר כי מוקדם מדי לדעת אם ההודעה תשפיע על הבנייה בהתנחלויות.
"אי-אפשר להגיד כי מדובר בפניית פרסה של הממשל האמריקני, אך העניין נמצא לחלוטין בסדר היום שלהם", אמר דנון. "לא תמיד נסכים על הכול".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו צפוי להיפגש עם ראשת ממשלת בריטניה בשבוע הבא
השגריר לשעבר מציג: כך תועבר השגרירות – וכולנו נישאר בחיים
ריבלין שוחח עם נשיא מקסיקו: "לא התכוונו להשוות, זו אי הבנה"

הישוב עץ אפרים, ינואר 2017. ראובן קסטרו
הממשל טרם גיבש עמדה בנוגע להתנחלויות. ההתנחלות עץ אפרים/ראובן קסטרו

עד כה נמנעו טראמפ ודוברו ספייסר להתייחס ישירות לשאלות בנוגע להתנחלויות. ההודעה מגיעה שעות ספורות לאחר פגישתם של הנשיא טראמפ ומלך ירדן עבדאללה בוושינגטון, שבסיומה נמסר מהממשל כי "הנשיא הבהיר את מחויבותה של ארצות הברית ליציבות ולביטחון באזור".

בסוכנות הידיעות הממלכתית של ירדן דווח כי טראמפ והמלך עבדאללה "הסכימו על החשיבות שבקידום שלום וביטחון עבור העם הסורי, ועל הצורך בהגברת המאמצים למציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

במקביל, אמש דווח בג'רוזלם פוסט כי הבית הלבן הזהיר את ישראל מפני נקיטת צעדים חד?צדדיים, כגון אישור תוכניות הבנייה בהתנחלויות. בכיר בממשל טראמפ אישר בפני ה"גרוזלם פוסט" כי למעשה, הנשיא הנכנס מחויב להמשיך בקידום פתרון שתי המדינות. אותו בכיר ציין כי הבית הלבן לא עודכן על החלטת נתניהו לאשר 5,500 יחידות דיור חדשות בגדה.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
ידונו בנושא בפגישתם הרשמית בהמשך החודש. נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית

"כפי שהנשיא טראמפ הבהיר, הוא מעוניין מאוד להגיע להסכם שיסיים את הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים וכרגע הוא בוחן את הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת". אמר הבכיר לג'רוזלם פוסט, והוסיף כי "אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים חד?צדדיים שיכולים לפגוע ביכולתנו לקדם את התהליך, ובכלל זה הכרזה על בנייה בהתנחלויות. הממשל צריך זמן כדי להתייעץ עם כל הצדדים המעורבים על הדרך להתקדם קדימה".

השבוע החליטו שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו על מתן אישורים לבניית יותר מ-3,000 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית. כ-2,000 מתוכן הן יחידות המוכנות לשיווק מיידי, והשאר בשלבים שונים.

"ההחלטה באה כחלק מהחזרה לחיים נורמליים ביהודה ושומרון, והתנהלות המאפשרת מענה אמיתי לצרכי החיים והדיור", נמסר בהודעה רשמית. "החלטה זו מצטרפת להחלטה על 2,500 היחידות שפורסמה בשבוע שעבר". לדברי ליברמן, "אנו נמצאים בתקופה חדשה בה החיים ביהודה ושומרון חוזרים למסלול נורמלי ותקין, וניתן מענה הולם לצרכי החיים באזור".

(עדכון ראשון: 1:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully