וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאל והימין בצרפת שוברים לצדדים - והמרכז מרוויח

31.1.2017 / 8:25

ניצחונו של הסמן השמאלי בפריימריז הסוציאליסטיים והצרות שאליהן נקלע מועמד הימין, המועמד המוביל עד לא מכבר, הגדילו את סיכויו של המועמד העצמאי מקרון בבחירות הקרובות - המושך את קולות המתונים מהשמאל והימין

עריכה: שמרית גולדשטיין

המועמד העצמאי לנשיאות צרפת עמנואל מקרון קיבל השבוע חיזוק משמעותי, לאחר שהמפלגה הסוציאליסטית בחרה ביום ראשון באיש שמאל רדיקלי - וברקע המשבר בקרב הימין בעקבות הסקנדל הקשור לאשתו של המועמד פרסנואה פיון, מי שעד לא מזמן סומן כמעט בוודאות כנשיא הבא. אתמול (שני) הוא תושאל במשטרה יחד עם רעייתו במשך כחמש שעות, והמפלגה השמרנית נערכת לאפשרות שתספוג מכה קשה ותצטרך למצוא לו מחליף.

המפלגה הסוציאליסטית השלטת הייתה האחרונה שבחרה מועמד לבחירות, שיתקיימו באפריל ובמאי. מי שניצח היה שר החינוך לשעבר בנואה האמון, תוצאה שרק צפויה להגדיל את סיכוייו של מקרון לזכות בכל הקופה. הבנקאי לשעבר בן ה-39 מושך קהל גדול לעצרות כשהוא מקדם רעיונות משולבים השונים מהחלוקה המסורתית בין שמאל לימין. היותו חסר ניסיון כמעט לחלוטין אינה פוגמת בתמיכתו, ואולי אף מסייעת, לנוכח הסלידה הגוברת מפוליטיקאים ותיקים.

עוד על הבחירות בצרפת
צרפת: המועמד המוביל בבחירות ואשתו תושאלו במשטרה בחשד לשחיתות
המועמד לנשיאות צרפת מסתבך: תיחקר העסקת אשתו בתור יועצת שלו
יצליח לגבור על לה פן? השמאל בצרפת בחר מועמד לנשיאות

המועמד העצמאי לנשיאות צרפת עמנואל מקרון בעצרת בחירות, דצמבר 2016. רויטרס
מגדיל את סיכוייו. המועמד העצמאי מקרון/רויטרס

סקר שפורסם לאחר הפריימריז הסוציאליסטיים הראה כי פיון בן ה-62 איבד מהתמיכה לטובת מקרון. על אף שבסקר שפורסם בעיתון "לה פיגארו" מועמדת הימין הקיצוני מארי לה פן מנצח בסיבוב הראשון באפריל, גם פיון וגם מקרון ינצחו אותה בסיבוב המכריע ב-7 במאי. לפי הסקר, מקרון יגבור על פיון אם השניים יתמודדו ראש בראש.

"אי אפשר לשלול יותר אפשרות שפרנסואה פיון לא יהיה בסיבוב המכריע", הסביר עמנואל ריבייר, מנהל המכון שערך את הסקר. "מה שמשפר יותר מכל את המומנטום של עמנואל מקרון זה 'פנלופגייט'", הוסיף, כשהוא מתייחס לפרשה של משפחת פיון. עד פרוץ הסקנדל בשבוע שעבר, פיון נחשב למועמד המוביל לנצח בבחירות. הטענות פגעו בכל התדמית שלו בתור קתולי הדוק ואיש משפחה, שמריץ קמפיין המבוסס על יושרה ועל שקיפות.

פיון הכחיש את המיוחס לו ולאשתו, והגן עליה. היא טרם הגיבה לפרשה. "הם מנסים להטביע אותנו, הם מנסים להפיל אותנו, אבל אתם כאן!", הצהיר מועמד הימין-מרכז במהלך עצרת תמיכה ביום ראשון, שבה השתתפו לפי גורמים במפלגה יותר מ-13 אלף איש. "אני לא מפחד מדבר, יש לי עור עבה". בקול חנוק וכשדמעות בעיניו, הוסיף ראש הממשלה לשעבר כי אשתו הבריטית הייתה לצדו "מההתחלה, במסירות ובדיסקרטיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בנואה המון מועמד שמאל לראשות ממשלת צרפת , ינואר 2017. AP
קורא לשמאל להתאחד אחריו. המועמד הסוציאליסטי האמון/AP

פרשנים סבורים כי תוצאות הפריימריז במפלגה הסוציאליסטית הרחיבו את הקרעים בשורותיה, מה שעלול להוביל אף להתפרקותה בעתיד. האמון קורא למתן "הכנסה אוניברסלית" לכל האזרחים, תכנית שעלותה נאמדת בכ-350 מיליארד אירו, כמו גם הטלת מסים על רובוטים. אחרי שהוכרז כמנצח על ראש הממשלה לשעבר מנואל ואלס, הוא קרא לשמאל להתאחד סביבו.

האמון פנה גם לז'אן לוק מלנשון, איש השמאל הרדיקלי הוותיק שמתמודד פעם נוספת בבחירות הקרובות וזוכה לתמיכה לא מבוטלת. האחרון שלל את האפשרות שיתמוך במועמד הסוציאליסטים, אך אם ישנה את דעתו, סיכויי המפלגה יגדלו באופן משמעותי. הסקרים מצביעים על כך שכל מועמד סוציאליסטי ישלם את המחיר על חמש שנות שלטונו של הנשיא פרנסואה הולנד הלא פופולרי, ויפסיד כבר בסיבוב הראשון.

ניצחונו של האמון על ואלס המתון יותר יאפשר למקרון לגרוף יותר קולות מהמרכז, וישפר את סיכוייו מול המועמדים מהימין ומהימין הקיצוני. פיון התייחס לאפשרות שחלק מתומכיו יתפתחו להצביע במקרון, במיוחד בשל הצרות שאליהן נקלע. "מקרון מייצג את הממשלה של הולנד", אמר פיון בנאומו. "ויותר מהכל, הוא חלק מהאליטות שאינן יודעות דבר על המציאות בפני ניצבת המדינה שלנו".

פרנסואה פיון לאחר ההכרזה על ניצחונו בפריימריז הימין בצרפת, 27 בנובמבר 2016. רויטרס
סיכוייו נחלשו משמעותית. ראש הממשלה לשעבר פיון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully