וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לביקורת המדינה אישרה: פרק הקבינט בדוח "צוק איתן" יפורסם

29.1.2017 / 10:45

הפרק הרלוונטי מדוח מבקר המדינה, שעוסק בתהליך קבלת ההחלטות לפני היציאה לסבב הלחימה ובתחילתו, צפוי למתוח ביקורת חריפה על נתניהו, יעלון וגנץ על כך שלא הוכנו תכניות מבצעיות. ועדת המשנה אישרה פה אחד לפרסם בשינויים מינוריים את החלק הנפיץ, שיראה אור בחודש הבא

צילום: הכנס הבינלאומי השנתי למחקרי ביטחון של מכון INSS, עריכה: יאיר דניאל

(דוח מבצע "צוק איתן": יעלון תוקף את בנט בחריפות, בשבוע שעבר)

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת אישרה הבוקר (שני) פה אחד את חשיפת פרק הקבינט מדוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן", שעוסק בתהליך קבלת ההחלטות לפני היציאה לסבב הלחימה בקיץ 2014 ובתחילתו. בפרק שהותר לפרסום בוצעו שינויים מינוריים שמטרתם שמירה על ביטחון המדינה. הפרק צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.

"אני שמחה לבשר שוועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה החליטה פה אחד על פרסום דוח מבקר המדינה בעניין תהליכי קבלת החלטות בקבינט לפני מבצע 'צוק איתן' ובמהלכו, כפי שהוצע על ידי משרד מבקר המדינה", אמרה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), בתום הדיון.

הדיון התקיים בוועדת המשנה לביטחון, יחסי חוץ וקשרי מסחר בינלאומיים, שדנה בענייני חיסיון. ההצבעה על פרסום הפרק התקיימה בנוכחות נציגים ממשרד מבקר המדינה, משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון וצה"ל.

לקריאה נוספת:
אם החלל קוראת לפרסם את דוח "צוק איתן": "רוצה לדעת מה קרה לבני"
בנט: "דוח צוק איתן - רעידת אדמה"; יעלון: "מדליף ומקושש לייקים"
נתניהו על דוח "צוק איתן": "איום המנהרות הוצג בחומרתו בקבינט"

אש תותחים של צה"ל לרצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
ירי ארטילרי לעבר רצועת עזה. מבצע "צוק איתן", יולי 2014/רויטרס

פרק הקבינט עתיד למתוח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בעת המבצע משה יעלון, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ וקצינים בכירים נוספים, על כך שלא הציגו בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את איום המנהרות במלוא עוצמתו וחומרתו ולהעיר על כך שלא הוכנו תכניות מבצעיות מספקות ביחס לאיום זה.

דוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" מחולק לארבעה נושאים. הראשון, העוסק בהיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות, פורסם בחודש שעבר. החלקים האחרים עוסקים בהליך קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו; ההתמודדות עם איום המנהרות; והדין הבינלאומי, שצפוי להימסר לוועדה בשבוע הבא. אם ולאחר שיאושרו כל הפרקים, יפורסם הדוח כשבוע לאחר ההצבעה האחרונה.

הרמטכ"ל בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה בוגי יעלון במסיבת עיתונאים בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
דוח נפיץ. גנץ, נתניהו ויעלון במסיבת עיתונאים במהלך מבצע "צוק איתן"/רויטרס

פרסומו הקרב ובא של הדוח מעורר סערה במערכת הפוליטית והצבאית. בשבוע שעבר החריפו השר נפתלי בנט ויעלון את הטון אחד נגד השני, ותקפו איש את רעהו על רקע פרסום תמלילים מדיוני הקבינט במהלך המבצע. "הנזק שגרם 'שר ההדלפות' חמור", רמז שר הביטחון לשעבר ליו"ר הבית היהודי. "בקודש הקודשים של הקבינט ידברו לפרוטוקול? מנהיגות ימנית, ממלכתית וביטחונית לא עושה פוליטיקה מביטחון לאומי".

כמה ימים קודם לכן אמר יעלון בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי בנט פופוליסט. "לצערי, אני רואה היום בבוקר פוליטיקאים המדליפים מהדוח כדי לקושש עוד לייקים בטוויטר ובפייסבוק. מי שעושה זאת לא ראוי למנהיגות", אמר בלי להזכיר את שמו של שר החינוך. "אם היינו פועלים ב'צוק איתן' לפי סקרים היינו שקועים בביצה העזתית... יש פוליטיקאים שיורים בתוך הנגמ"ש ומפיחים רוחות בציבור".

בתמלילים שפורסמו בשבוע שעבר עלה כי יעלון תקף את בנט בקבינט במהלך המבצע. "אתה לא תנהל לי את הצבא", אמר שר הביטחון אז לבנט ב-27 ביולי 2014. "אתה לא תבוא לי מהשטח ותגיד לי עושים ככה או לא עושים ככה, שמעת?". האחרון השיב לו: "אני כן, אם לא מדווחים אמת". יעלון ענה "אני מדווח אמת", ובנט המשיך: "עד עכשיו לא ידענו על הפסקת אש". בתגובה, שאל אותו שר הביטחון: "אני צריך לתת לך דין וחשבון?", ובנט השיב: "בוודאי".

(עדכון ראשון: 09:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully