וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השליפה של טראמפ יצרה כאוס - שמוחק את האתוס האמריקני

29.1.2017 / 9:20

הרצון של נשיא ארה"ב לשפר את ביטחון ארצו הוא מובן, אך צווי ההגירה מעוררים תהיות - כמו גם המדינות שנכללו ברשימה, ויצואניות הטרור הגדולות שנפקדות ממנה. ארץ החירות כבר אינה כה מאירת פנים

רויטרס

מסוף השבוע האחרון, רק אנשים האוהבים את ארצות הברית יורשו לבוא בשעריה, כך לפחות גרסה הודעת הבית הלבן שפורסמה אחרי הצווים שעליהם חתם הנשיא דונלד טראמפ. עם זאת, התוצאה המידית של המהלך הייתה כאוס מוחלט. אנשים הורדו מטיסות בדרכן לארצות הברית, חברות ענק – גוגל למשל – מורות לאנשיהן שהצו נוגע אליהם לחזור. אנשים ששהו בארצות הברית כחוק, בעלי רכוש וסטודנטים באמצע לימודים, מצאו עצמם לפתע תקועים במדינות שונות בלי אפשרות לחזור למקום שבו הם שוהים כחוק עם אשרת לימודים או גרין קארד.

טראמפ ממשיך בדרכו ומממש את אחת מהבטחות הבחירות שלו - אחת מהבטחות הבחירות השנויות ביותר במחלוקת. הצו עוצר לארבעה חודשים את כניסת כל הפליטים לארצות הברית, אוסר זמנית לשלושה חודשים את כניסתם של אנשים משבע מדינות מוסלמיות – איראן, עיראק, סוריה, לוב, סודאן, תימן וסומליה – ומגביל את מספר הפליטים שארצות הברית תקלוט השנה ל-50 אלף. על הצורך באמצעי ביטחון חמורים בעולמנו אין מחלוקת, ופרט לכמה טהרנים תקינים פוליטית אין מי שיתווכח עם העובדה שרוב הטרור בעולם הוא טרור בשם האסלאם שמבוצע בידי מוסלמים. עם זאת, הבחירה באותן שבע מדינות מעוררת תהיות.

עוד בנושא:
ארה"ב: בית משפט פדרלי עצר חלק מתכנית ההגירה של טראמפ
בתגובה למדיניות של טראמפ: איראן סוגרת שעריה בפני אזרחי ארה"ב
סוגרים את השערים: אזרחי מדינות מוסלמיות הורדו מטיסות לארה"ב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 28 בינואר 2017. AP
יישם את הבטחת הבחירות השנויה במחלוקת. טראמפ, אתמול/AP

עיראק חרבה בשל מעורבות אמריקנית, ואזרחיה מצאו מקלט, בית וחיים חדשים בארצות הברית כי סייעו לצבא ארצות הברית או לממשל כמתורגמנים וכסוכנים - ולפתע הם לא יוכלו להיכנס לארץ שאותה שירתו. אפילו לא היו חריגים, דוגמת היזידים הנרדפים על ידי דאעש. האיסור גם תקף למשפחות אנשי צבא סוריה החופשית, שהוקם בעידוד אמריקני והממשל של ברק אובמה הפנה לו את גבו.

או לוב, שגם בה הופל המשטר הישן, של מועמר קדאפי, במעורבות מערבית, ובה ארצות הברית לוחמת בדאעש בהצלחה מסוימת יחד עם ממשל הנתמך בידי המערב. ומדוע להכליל גם את איראן, כשברור שאיסור כזה רק יחזק את השמרנים ויחליש את המתונים, תומכי המערב, ערב בחירות קריטיות? מי יהיה זה שיאמין להבטחות אמריקניות בעתיד?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אוסרים על כניסה של אזרחים ממדינות מוסלמיות – יותר מ-50 כאלו – בשם המלחמה בטרור, אז היצואניות הגדולות ביותר נפקדות מאותה רשימה של טראמפ. כך, למשל, אין איסור על בואם אזרחי אפגניסטן, המדינה שבה קם טליבאן ושימשה להתבססות אל-קאעדה ושבה תוכנן הפיגוע במגדלי התאומים. או מערב הסעודית – יצואנית האידיאולוגיה הוואהביסטית הג'יהאדיסטית הגדולה ביותר בעולם הערבי. תוניסיה, שממנה יצאו אלפי מתנדבים לדאעש ולבנון, מדינת חיזבאללה, נותרו משום מה ברשימת הצדיקים.

בארצות הברית יש כרגע הלם ומבוכה טוטליים. הסיסמה החרותה על פסל החירות, מתוך שיר של המשוררת היהודייה אמה לזרוס – "הבו לי את בניכם היגעים והעניים, ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין את הפליטה האומללה של חופיכם המשופעים, שילחו אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער בפנס אאיר בואם בשער זה" – כבר אינה רלוונטית וזה לא החל עם טראמפ.

מחאה נגד טראמפ בשדה התעופה JFK ניו יורק ארה"ב. GettyImages
מחאה נגד תכנית ההגירה של טראמפ בנמל התעופה על שם קנדי בניו יורק/GettyImages

למרות זאת, הן עדיין היו אתוס מסוים. הלפיד שמחזיקה גברת חירות בכניסה לניו יורק היה הסמל שקידם את פניהם של עשרות מיליונים שבאו להתחיל חיים חדשים: סיציליאנים, יהודים, אירים, פולנים, גרמנים – וגם מוסלמים. עתה, הם אינם רצויים עוד ומגורשים למעשה. טראמפ מאמין שהוא מגרש טרוריסטים בפוטנציה, וייתכן מאד שהוא צודק – אך כל פיגועי הטרור על אדמת ארצות הברית מ-11 בספטמבר ועד היום לא ביצעו פליטים טריים או מסתננים מתאי טרור של דאעש.

הסמל לאיסור הגורף הוא במאי הקולנוע האיראני אסגר פרהאדי, זוכה האוסקר, שנמצא גם ברשימת המועמדים השנה. הוא לא יורשה להגיע לאוסקר, לפחות על פי התקנה הנוכחית. איראן הגיבה כצפוי באיסור מקביל על כניסתם של אמריקנים לתחומה. זה יפגע בין השאר במשפחות שנמלטו מהרפובליקה האסלאמית, אבל נותרו להם קרובים באיראן.

אבל לא רק במדינות זרות המהלך יפגע, אלא גם בארצות הברית עצמה – מבט ברשימת חתני פרס נובל לדורותיהם מעלה שכמעט כולם אמריקנים – חלקם הגדול לא מלידה – ואחרים הם אזרחים ממדינות זרות, החיים ופועלים בארצות הברית ומעשירים אותה בכל מובן. על פי הצו החדש של טראמפ סטיב ג'ובס, שמוצאו מסוריה, לא היה מגיע לארצות הברית.

הצו לא יישאר בעינו וכבר הלילה קבע בית משפט פדרלי שורת הגבלות על התכנית של הנשיא. יש יותר מדי עיוותים, משפחות שייקרעו ואינטרסים מסחריים שיינזקו. ארצות הברית ומדינות אירופה צריכות מדיניות ביטחון ושליטה על גבולותיהן. עם זאת, הצו, שחלקו אמנם זמני, לא בהכרח נותן מענה מלא לכך, ונראה יותר כמו שליפה ולא מדיניות מתוכננת לטוח ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully