וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים לשיקום היחסים: טראמפ ופוטין שוחחו בפעם הראשונה

נשיא ארצות הברית הנכנס שוחח עם מקבילו הרוסי לראשונה מאז השבעתו. השניים דנו בשיתופי הפעולה העתידיים בין המדינות, ולפי דיווחים טראמפ העלה את נושא הסנקציות שהוטלו לאחר סיפוח חצי האי קרים. הסרתן שנויה במחלוקת ומעוררת ביקורת רבה מצד דמוקרטים ורפובליקנים

צילום: רויטרס

(פגישת טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, אתמול)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו אמש (שבת) לראשונה בטלפון. במהלך השיחה, השניים הסכימו כי עליהם לשתף פעולה כדי לשקם את יחסי מדינותיהם באופן שיפיק להם תועלת הדדית - כך נמסר בהודעת הקרמלין. כמו כן, שוחחו על המאבק המשותף בטרור ועל המשבר באוקראינה.

עוד נמסר מהקרמלין כי השניים דנו במצב במזרח התיכון, בסכסוך הישראלי-פלסטיני, במניעת הפצת נשק גרעיני ובתוכנית הגרעין האיראנית. טראמפ אמר לפוטין כי העם האמריקני "מגלה אהדה לרוסיה ולאזרחיה". בתגובה, אמר פוטין כי רוסיה מרגישה את אותו הדבר כלפי האמריקנים, והזכיר את הברית בין שתי המדינות במלחמות העולם.

לפי מקורות בבית הלבן ל"פוקס ניוז", טראמפ דן עם מקבילו הרוסי בסנקציות שהטיל קודמו ברק אובמה על המדינה, בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה בשנת 2014. האפשרות שיוסרו הסנקציות, גם אם קלושה, מעוררת ביקורת והתנגדויות רבות הן בקרב אנשי המפלגה הדמוקרטית והן בקרב אנשי המפלגה הרפובליקנית.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה למדיניות של טראמפ: איראן סוגרת שעריה בפני אזרחי ארה"ב
נתניהו על תכנית החומה עם מקסיקו: "טראמפ צודק, זה רעיון מצוין"
סוגרים את השערים: אזרחי מדינות מוסלמיות הורדו מטיסות לארה"ב

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס הרפובליקנים בפילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית. 26 בינואר 2017. רויטרס
צפוי לדון בעניין הסנקציות על רוסיה. טראמפ/רויטרס

טרם ידוע מתי ייפגשו שני הנשיאים פנים מול פנים. בין הנשיאים שוררים יחסים אוהדים במיוחד, שעשויים להביא לתקדים בחיזוק קשר בין רוסיה לארצות הברית. לפני כשבועיים, טען הנשיא הרוסי כי מי שמפיץ טענות מזויפות לגבי טראמפ "יותר גרוע מזונות". כמו כן, אמר פוטין כי הוא מקווה שוושינגטון ומוסקבה יוכלו בסופו של דבר לשים את פרק יחסיהם הרעים מאחוריהם ו"לחזור לשגרה". הנשיא הרוסי אף ביקש להבהיר בעבר כי ברק אובמה אינו רלוונטי עוד עבורו, והמשך היחסים "יהיו מבוססים על מדיניות החוץ של ממשלו של הנשיא טראמפ".

גם מצידו של טראמפ נשמעו מחמאות רבות כלפי רוסיה טרם כניסתו לתפקיד. בסוף דצמבר האחרון שיבח הנשיא הנכנס את פוטין על החלטתו שלא לגרש דיפלומטים אמריקנים ממדינתו בתגובה להחלטת אובמה לבצע מהלך דומה בארצות הברית. "זה היה מהלך נהדר מצד פוטין להמתין. תמיד ידעתי שהוא אדם חכם", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

חילופי המחמאות לא הגיעו רק לאחר בחירתו של טראמפ לתפקיד, שכן כבר לפני שנה, כשזה עוד ניהל את קמפיין הבחירות שלו, שיבח פוטין את המועמד הרפובליקני על רצונו להדק את היחסים. "הוא אדם מאוד צבעוני, מאוד מוכשר – אין לי ספק בכך", אמר. "כמו שאנו רואים זאת היום, הוא בהחלט מוביל את המרוץ לנשיאות. הוא אמר כי הוא רוצה לקדם את היחסים עם רוסיה ולהעמיק אותם, איך אנו יכולים שלא לקבל בברכה אמרה כזו? כמובן שאנו מברכים על כך".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 27 באוקטובר 2016. רויטרס
שיבח את טראמפ עוד מימי הקמפיין. פוטין/רויטרס

במסגרת שיחותיו עם מנהיגי מדינות בעולם, שוחח אמש גם עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. טראמפ ומרקל דנו במצב במזרח התיכון, ביחסים עם רוסיה ובמשבר אוקראינה. מהבית הלבן נמסר כי "השניים דיברו על חשיבות היחסים הקרובים בין גרמניה לארצות הברית בשנים הקרובות". עוד נמסר, כי השניים הסכימו על חשיבות ברית נאט"ו ותפקידה בהבטחת השלום והיציבות.

הולנד אמר לאחר שיחת השניים כי "צריך לחזק את האיחוד האירופי בכל התחומים, כולל בביטחון, ולברית נאטו"ו אין תחליף". עוד הוסיף הולנד, כי "צריך להיזהר מההשלכות הפוליטיות והכלכליות של מדיניות פרוטקציוניזם".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי לקראת פגישתם בבית הלבן. 27 בינואר 2017. רויטרס
טראמפ ומיי/רויטרס

כמו כן, נפגש אתמול טראמפ עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, שהגיעה לביקור בבית הלבן. מיי היא המנהיגה הזרה הראשונה המגיעה לביקור בחדר הסגלגל מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד בסוף השבוע שעבר. מאוחר יותר, לפי גורמים בבית הלבן, צפוי טראמפ לחתום על צו נשיאותי המטיל איסור זמני על כניסת פליטים ממדינות מוסלמיות ברובן.

במסיבת העיתונאים שערכו שני המנהיגים עם סיום פגישתם, אמרה מיי כי טראמפ אמר לה כי הוא "100% בעד נאט"ו" - זאת לאחר שהביע ספקנות רבה כלפי הברית במהלך קמפיין הבחירות שלו. כמו כן, ראשת ממשלת בריטניה ציינה כי באשר ליחסים עם רוסיה, עמדת ארצה היא כי יש להותיר את הסנקציות על מוסקבה על כנן, זאת עד שהאחרונה תיישם את ההסכמות שהושגו במינסק לגבי המשבר באוקראינה.

(עדכון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully