וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זיהוי ודאי של המחבל": כך לכד צה"ל את רוצח הרב מיכאל מרק. תיעוד

26.1.2017 / 17:00

בסרטון שפרסם דובר צה"ל כחלק מסיכום הפעילות בשנת 2016 ביהודה ושומרון, נראים כוחות לוכדים את המחבלים שביצעו את הפיגוע שבו נרצח מרק בחודש יולי. מסיכום הפעילות עלה עוד כי בשנה שחלפה חלה מגמת ירידה בפיגועים, וכן עלה מספר העצורים החשודים בטרור

צילום: דובר צה"ל

צה"ל פרסם היום (חמישי) סרטון המתעד את לכידת המחבלים החשודים בביצוע פיגוע הירי שבו נרצח הרב מיכאל מרק. בקולות הקשר המלווים את פעולת הכוחות מיום תפיסת החוליה, ב-27 ביולי של השנה שעברה, נשמע גם מפקד חטיבת עציון, אלוף-משנה רומן גופמן. "הירי בוצע מקומה 2-", נשמעים הקולות בקשר. "מתבצע זריקת רימונים מאולתרים, האם עד כאן?". בהמשך אומר הקול בקשר: "יש זיהוי ודאי של המחבל".

במהלך המבצע הלילי פשטו כוחות חטמ"ר עציון יחד עם השב"כ והימ"מ על דירת המסתור שבה שהה מוחמד פקיה, פלסטיני בן 29 שרצח את הרב מרק מעתניאל בפיגוע ירי בכביש 60 בתחילת יולי. המחבל השיב באש לעבר הכוחות, שבתגובה ירו טילי נ"ט לעבר המבנה שבו התבצר. לאחר מכן הרסו הכוחות את הבית באמצעות כלי הנדסה בזמן שפקיה היה במקום, והרגו אותו. בקרבתו נמצאו אמצעי לחימה, רובי קלצ'ניקוב ורימון מאולתר. במהלך חילופי האש נפצעה באורח קל פלסטינית שהועברה לטיפול רפואי בבית חולים.

לקריאה נוספת:
חייל נפצע באורח קל-בינוני ממטען שהושלך לעבר כוח צה"ל בג'נין
שני ניסיונות פיגוע בתוך שעתיים: המחבלים נורו, אין נפגעים
הגיע לטרמפיאדה כדי לנקום חיסול בן דודו המחבל - ונורה למוות

חיילי צה"ל פושטים על כפר סוריף ועוצרים את חברי החוליה שרצחה את מיכאל מרק, 27 ביולי 2016. דובר צה"ל
חיילי צה"ל בפעולה ללכידת החוליה, יולי 2016/דובר צה"ל

הסרטון התפרסם כחלק מסיכום שנה שנערך היום בפיקוד מרכז. קצין בכיר בפיקוד מרכז שערך את הסיכום אמר כי פיגועי הירי הם האיום המרכזי בעיני מערכת הביטחון, וצה"ל מרכז מאמץ נרחב כדי לסכל ולשבש אותם במגוון פעולות.

מגמת פיגועי הירי ממשיכה גם לשנה הנוכחית, ולפי הקצין הבכיר, מאז תחילת 2017 התרחשו ארבעה אירועים כאלה. בניסיון להתמודד עם המגמה הוקמו עשרות פילבוקסים (עמדות שמירה) על צירי תנועה, הותקנו יותר מ-1,500 מצלמות בצירים ובצה"ל משתמשים גם ברחפנים ובאמצעי איסוף נוספים כדי לאסוף מודיעין.

עוד באותו נושא

הנהג שזימר בחקירה, הטיל לעבר הבית: כך חוסל המחבל שרצח את הרב מרק

לכתבה המלאה
נשק שתפס במהלך השנה האחרונה באוגדת יהודה ושומרון. ינואר 2017. יותם רונן
כלי נשק שנתפסו בשנה האחרונה ביהודה ושומרון/יותם רונן

סך הכול במהלך שנת 2016 נעצרו 3,369 חשודים במעורבות בטרור ביהודה ושומרון - עלייה מ-3,132 שנעצרו ב-2015. כמו כן, בשנה שעברה אותרו 43 בתי מלאכה לייצור אמצעי לחימה ביהודה ושומרון ונתפסו 445 כלי נשק לעומת אפס בתי מלאכה בשנת 2015 ו-170 כלי נשק שנתפסו.

מסך הנשקים שנתפסו, 40 רובי M16, 18 רובי קלצ'ניקוב, 109 נשקים מאולתרים, 62 רובי ציד, 126 אקדחים ו-108 אחרים. לדברי הקצין הבכיר, מחירי השוק של אמצעי הלחימה ביו"ש עלו משמעותית במהלך השנה.

נשק שתפס במהלך השנה האחרונה באוגדת יהודה ושומרון. ינואר 2017. יותם רונן
בשנה שעברה נתפסו 40 רובי M16/יותם רונן

עם זאת, ציין הקצין הבכיר כי פיגועי הטרור נמצאים במגמת ירידה ברחבי יהודה ושומרון. בשנת 2016 אירעו שמונה פיגועי מטען, לעומת 18 ב-2015; 12 פיגועי דריסה התרחשו ב-2016 לעומת 39 ב-2015; 57 פיגועי דקירה אירעו ב-2016 לעומת 68 ב-2015; 45 פיגועי ירי בשנת 2016 לעומת 48 ב-2015; ב-60% מהפיגועים בשנת 2016 הירי כוון לעבר חיילי צה"ל והיתר לעבר אזרחים.

בצה"ל מציינים ירידה גם בחדירות ליישובים ובמקרים פליליים נוספים. 88 מקרי חדירה אירעו בשנת 2015, לעומת 51 בשנת 2016. 1,515 השחתות גדר התרחשו בשנת 2015, לעומת 823 בשנת 2016. 40 מקרי שוד של כלי רכב אירעו בשנת 2015, לעומת 22 בשנת 2016.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הקצין הבכיר על "אפקט אזריה": לא רואה כל השפעה על האופן שבו חיילים מתנהגים בפיגועים

הקצין הבכיר הזהיר בדבריו מפני עלייה במספר פיגועי הירי המזוהים עם ארגונים סלפיים המזוהים "המדינה האסלאמית" (דאעש), אך טען כי עדיין מדובר "במספרים קטנים". בשנת 2016 אירעו עשרה פיגועים מסוג זה. "אנחנו לא רואים אהדה גדולה", אמר הקצין הבכיר.

בתדרוך התייחס הקצין הבכיר להצתות שאירעו ברחבי יהודה ושומרון בגל השריפות בנובמבר 2016. לדבריו, הוגש יותר מכתב אישום אחד נגד מציתים. בצה"ל חושדים שמסך כל השריפות קיים חשד שב-30 מקרים מדובר בהצתות. עם זאת, בכתבי האישום לא הוזכר מניע לאומני.

נשק שתפס במהלך השנה האחרונה באוגדת יהודה ושומרון. ינואר 2017. יותם רונן
אקדחים שתפס צה"ל ביהודה ושומרון בשנה החולפת/יותם רונן

בשיחה עם עיתונאים דיבר הקצין גם על הדיווחים על מעבר מתוכנן של שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים. הוא ציין כי בשלב זה לא צופים פיגועי טרור בהקשר זה, ושהנושא לא עלה בהערכת המצב הביטחונית. בהקשר לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, דחה הקצין את האפשרות ל"אפקט אזריה", המעכב חיילים בהתנהלות בפיגועים. משיח שקיים עם חיילים ומפקדים, הוא אמר כי הוא אינו רואה כל השפעה על האופן שבו חיילים מתנהגים בפיגועים.

"כמעט שנה אחרי מציאות מורכבת באזור יהודה ושומרון, בכל הפעמים, כולל האירוע אמש, אנחנו לא רואים שום השפעה על החיילים להפעיל את הנשק. הוראות הפתיחה באש מאוד ברורות. אנחנו לא רואים חיילים מוגבלים. בחלק מהמקומות עושים טעויות וטעויות צריך גם לגבות", אמר הקצין.

אתמול אירעו שני ניסיונות פיגוע בבנימין ובשומרון בהפרש של כשעתיים זה מזה. בשעות הערב ירה מחבל פלסטיני לעבר עמדת צה"ל במערב השומרון, ליד בית אריה, והפלסטיני נורה בידי חיילים במקום ונפצע קשה. כשעתיים לפני כן, נהג פלסטיני ניסה לדרוס אזרחים בתחנת הסעות בסמוך להתנחלות פסגות שבבנימין ונורה למוות על ידי כוחות הביטחון במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully