וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה על תכנית טראמפ לאזורים בטוחים בסוריה: "לא התייעץ עמנו"

26.1.2017 / 12:30

אחרי שנשיא ארה"ב הבטיח להקים את האזורים האלו כדי להגן על אזרחים, במוסקבה, המסייעת למשטר אסד, הבהירו כי זה לא נעשה בתיאום עמם. טורקיה, מנגד, תומכת בתכנית: "מחכים לראות את התוצאות"

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

רוסיה אמרה היום (חמישי) כי ארצות הברית לא התייעצה עמה סביב התכנית להקמת אזורים בטוחים לפליטים בסוריה. "שותפינו האמריקנים לא התייעצנו עמו, זאת החלטה שלהם", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב לכתבים. "חושב שזה לא יחמיר את מצב הפליטים, אבל כל השיקולים צריך להילקח בחשבון". הוא הוסיף כי טרם החלו מגעים רשמיים בין הקרמלין לממשלו של דונלד טראמפ, שהביע את רצונו לשקם את היחסים שהידרדרו בחודשים האחרונים של ברק אובמה בבית הלבן.

בטורקיה, שיחד עם רוסיה ועם איראן מתווכת בין הצדדים הנצים בסוריה כדי לסיים את המלחמה, הביעו תמיכה בתכנית של טראמפ, שבה הם מצדדים כבר שנים. "אנחנו מחכים לראות את התוצאות", אמר דובר משרד החוץ באנקרה הוסיין מופטואולו. הוא אמר כי הדוגמה הטובה ביותר לאזורים בטוחים היא העיירה ג'ראבלוס, השוכנת על גבול סוריה-טורקיה ושוחררה מידי דאעש באוגוסט האחרון. גורמים טורקיים טוענים כי רצועת הגבול ששוחררה מידי הארגון במסגרת מבצע "מגן הפרת" משמשת בפועל אזור בטוח.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא מקסיקו דוחה את תכנית טראמפ: "לא נשלם על שום חומה"
דיווח: טראמפ ישלול מימון מארגונים שמעניקים לפלסטינים חברות מלאה
טראמפ חתם על צו להקמת החומה עם מקסיקו: "מחזירים את השליטה"

עובד ניקיון במחנה הפליטים ניזיפ בטורקיה נידון ל-108 שנות מאסר כי תקף מינית ילדים. AP
מיליונים נמלטו מסוריה. פליטים סורים במחנה בטורקיה/AP

בריאיון שפרסמה הלילה רשת ABC עם טראמפ, הוא אמר כי הוא "יורה על הקמת אזורים בטוחים בסוריה בוודאות". נשיא ארצות הברית שב על הביקורת כלפי האיחוד האירופי, שלטענתו עשה טעות גדולה כשאפשר לכמיליון פליטים מסוריה וממדינות אחרות מהמזרח התיכון להיכנס לשטחו, והדגיש: "אני לא רוצה שזה יקרה כאן". הוא לא פירט כיצד תיראה התכנית שלו. לפי רויטרס, הוא צפוי להורות בימים הקרובים למשרד ההגנה ולמשרד החוץ לתכנן את התכנית, שעלולה להגדיל את מעורבותה הצבאית של ארצות הברית במלחמה הסבוכה בסוריה.

אובמה התנגד להקמת אזורים בטוחים על אף לחץ מצד טורקיה ומדינות אחרות, מחשש לעימותים אפשריים עם רוסיה ועם צבא אסד. הגנה על אזורים בטוחים עלולה לדרוש גם אכיפת אזורים אסורים לטיסה והצבת חיילים על הקרקע. מנגד, בטיוטת התכנית שהגיעה לידי רויטרס הועלתה אפשרות שאזורים אלו יוקמו במדינות שכנות לסוריה, מה שיקטין את הסכנה לעימות בין הקואליציה האמריקנית לזו הרוסית. טורקיה, ירדן ולבנון כבר מארחות בשטחן מיליוני פליטים סורים שנמלטו מהמדינה מאז החלה המלחמה לפני כשש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully