וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ ישלול מימון מארגונים שמעניקים לפלסטינים חברות מלאה

בניו יורק טיימס דיווחו כי הנשיא מתכנן לצמצם באופן משמעותי את תפקיד ארה"ב באו"ם ובארגונים בינלאומיים נוספים. בישראל כבר מברכים: "סיכול רציני לכל מהלך עתידי של הפלסטינים"

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לחתום על שני צווים נשיאותיים שיקטינו באופן משמעותי את המעורבות של וושינגטון בארגונים ואמנות בינלאומיים, לרבות האו"ם - כך דווח אמש (רביעי) בעיתון "ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, הצו הראשון, "בחינה והפחתה של המימון האמריקני לארגונים בינלאומיים", מבקש לשלול את המימון לכל סוכנות או ארגון בינלאומי המקיים אחד מהתנאים הבאים - מעניק לרשות הפלסטינית או לאש"ף מעמד של חברה מלאה, תומך בתכניות המממנות הפלות או עוקפות את הסנקציות על צפון קוריאה.

תנאי נוסף הוא "הפסקת מימון לגופים הנשלטים או מושפעים על ידי מדינה התומכת בטרור", או אשר מפרה באופן שיטתי זכויות אדם. הצו עוד קורא להפחתה של 40% מהמימון האמריקני לארגונים בינלאומיים. הצו מורה עוד על הקמת ועדה שתבחן את המעורבות הבינלאומית באותם ארגונים, כמו למשל בית הדין הפלילי הבינלאומי, כוחות בינלאומיים של האו"ם, וכן סיוע למדינות "המתנגדות למדיניות של ארצות הברית".

גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי בירושלים רואים בצווים הללו "סיכול רציני" לכל מהלך עתידי של הפלסטינים בניסיון להתקבל לארגונים בינלאומיים. הגורם הוסיף כי הממשל העביר כעת "מסר ברור לגבי המשך המדיניות האמריקנית" בעניין האו"ם. גם שגריר ישראל באו"ם דני דנון בירך את הממשל בעקבות הצעדים המסתמנים. "הפלסטינים ממשיכים לאיים בצעדים חד-צדדיים נוספים נגד ישראל, ואנחנו נמשיך להיאבק בצעדים האלה בכל האמצעים", אמר. "אנחנו מברכים על כל מהלך שיפעל נגד צעדים חד-צדדיים כאלו". לדבריו, "הקהילה הבינלאומית צריכה להבהיר אחת ולתמיד לפלסטינים שהדרך היחידה לקידום פתרון היא באמצעות הפסקת הטרור וההסתה ועל ידי משא ומתן ישיר בין הצדדים".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ חתם על צו להקמת החומה עם מקסיקו: "מחזירים את השליטה"
תאונת הצוללות בין ארה"ב לברית המועצות שכמעט גרמה למלחמה גרעינית
גורם פלסטיני בכיר: טראמפ עצר את הסיוע שהבטיח אובמה ביומו האחרון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר לביטחון הפנים ג'ון קלי, וושינגטון. 25 בינואר 2017. רויטרס
טראמפ והשר לביטחון הפנים קלי, הערב/רויטרס

עדיין לא ברור איך בדיוק ישפיע המהלך על המימון שמעבירה ארצות הברית לאו"ם, שנאמד בכחמישית מתקציב הארגון, שכן פלסטין מוכרת בה כמשקיפה ולא כחברה מלאה. עם זאת, הדבר יכול להשפיע על נסיונותיהם העתידיים של הפלסטינים להתקבל לאו"ם בתור חברים מלאים, וכן להשפיע על מספר סוכנויות של הארגון שבהן הם מוכרים.

בשבועות האחרונים, מאז שמועצת הביטחון של האו"ם קיבלה את החלטה 2334 נגד ההתנחלויות, ניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו קמפיין פומבי נגדה והצהיר כי הוא מתכוון לעבוד עם ממשל טראמפ על צעדים כלפי האו"ם וסוכנויותיו השונות. ישראל הקפיאה מוקדם יותר החודש העברה של כשישה מיליון דולר לתקציב האו"ם במחאה על ההחלטה, לקיזוז ההוצאות של סוכנויות שונות של האו"ם הפועלות בנושא הפלסטיני.

הצו השני, שקורא "להקפיא אמנות בינלאומיות חדשות", מבקש לבחון את כל האמנות הבינלאומיות הנוכחיות והעתידיות שארצות הברית חברה בהן. לפי הצו, יימסרו לנשיא המלצות על אילו אמנות יש לנהל משא ומתן מחודש ואילו אמנות לעזוב. אחד מן ההסכמים שעולים בהקשר הזה הוא הסכם פריז בנוגע לשינויי האקלים. בתחילת השבוע הודיע טראמפ כי ייסוג מאמנת הסחר הטרנס פסיפית (TPP) וינהל משא ומתן מחודש על הסכם הסחר של צפון אמריקה (NAFTA).

(עדכון ראשון: 23:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully