וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת הצוללות בין ארה"ב לברית המועצות שכמעט גרמה למלחמה גרעינית

מסמכים מסווגים של ה-CIA שהותרו לפרסום אישרו דיווח ששני כלי שיט של המעצמות התנגשו לחופי סקוטלנד במלחמה הקרה - מה שעלול היה להוביל לפיצוץ התחמושת שלהן או להבנה מוטעית כאילו שמדובר במתקפה

צילום: BBC, עריכה: יוסי אלטר

(הריאיון של מיי שבו היא מסרבת לענות אם ידעה על הניסוי הגרעיני הכושל)

צוללות גרעיניות של ארצות הברית ושל ברית המועצות התנגשו לחופי סקוטלנד במהלך המלחמה הקרה, בתקרית שעלולה הייתה להצית מלחמה גרעינית בין שתי המעצמות היריבות – כך עולה ממזכר מסווג של סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA), ששוחררו לעיון הציבור לאחרונה. צבא ארצות הברית מעולם לא אישר את דבר התקרית שאירעה בנובמבר 1974. חודשיים לאחר מכן דיווח הוושינגטון פוסט על התאונה.

המזכר, שהיה מיועד לשר החוץ דאז הנרי קיסינג'ר, ציין כי לא ברורה מידת הנזק שנגרמה לצוללת "ג'יימס מדיסון" בהתנגשותה בכלי השיט הסובייטי, אך ככל הידוע היא שבה לבסיסה בהולי לוץ' עם נזק בגוף שלה. ארצות הברית החזיקה בבסיס הצוללות בין 1961 ל-1992, אז פינתה אותו עם תום המלחמה הקרה וקריסת ברית המועצות.

עוד ידיעות בנושא
טיל גרעיני בריטי שוגר בשוגג לארה"ב - אך הממשלה לא דיווחה לפרלמנט
ה-CIA אישר: "לאורי גלר יש יכולות על-טבעיות משכנעות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צוללת ה"ג'יימס מדיסון" האמריקנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מומחה הגרעין האנס קריסטנסן הסביר לטיימס הלונדוני כי הצוללת הייתה מצוידת ב-16 טילים בליסטיים מדגם "פוסידון" וב-160 ראשי קרב גרעיניים. לדבריו, "בתרחיש הגרוע ביותר, ההתנגשות הייתה עלולה לגרום לפיצוצים שהיו מציתים את דלק הטילים ומשגרים או משמידים את ראשי הקרב". הוא הוסיף כי הייתה סכנה ברורה למלחמה "אם הצוות באחת הצוללות היה מפרש את ההתנגשות כמתקפה והיה מחליט להגן על עצמו ולהטביע את הצוללת האחרת".

פרסום התקרית, שאירעה לחופי בריטניה, מגיעה ימים אחרי שנחשף כי שיגור בטיל גרעיני שביצעה בריטניה לחופי ארצות הברית במהלך יוני האחרון השתבש, ובמהלכו שוגר הטיל לכיוון פנים ארצות הברית במקום לכיוון מטרה באזור אפריקה. הממשלה לא חשפה זאת בפני הפרלמנט, על אף שכחודש לאחר מכן הצביע הפרלמנט על בניית צוללות גרעיניות נוספות בעלות של מיליארדי ליש"ט.

בלונדון ניסה להגן על הארסנל הגרעיני שברשות הממלכה ובמשרד ההגנה אמרו כי טילי "הטריידנט" אמינים וחיוניים להרתעה. ראש הממשלה תרזה מיי סירבה להשיב בריאיון לרשת BBC אם ידעה על הניסוי הכושל לפני ההצבעה, אולם לאחר מכן לשכתה אישרה כי היא אכן הייתה מודעת לכך.

(עדכון ראשון: 21:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully