וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מקסיקו ביטל את פגישתו את טראמפ: "לא נשלם על החומה"

26.1.2017 / 20:58

בנאום שנשא לאומה גינה אנריקה פניה נייטו את החלטת וושינגטון להתחיל בבניית המכשול בין שתי המדינות. לאחר שטראמפ הגיב בגנות מקסיקו, הודיע הנשיא פניה נייטו על ביטול פגישתם. ברקע זאת, פרש מתפקידו ראש משטרת הגבולות של ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו דחה היום (חמישי) את התכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להקים חומה בגבול והודיע על ביטול פגישתם שתוכננה ליום שלישי הבא. פנייה נייטו נשא הלילה נאום לאומה ובו הצהיר כי ארצו "לא תשלם על שום חומה". נאומו בא בתגובה לריאיון שהעניק טראמפ, שבמהלכו חזר על הבטחתו מהקמפיין ולפיה מקסיקו תשלם על הקמת החומה בגבול וכן בעקבות חתימת צו להתחלת בניית החומה. חלופת הדברים הובילה לשרשרת תגובות בין שני המנהיגים. תחילה צייץ טראמפ כי "אם מקסיקו לא מוכנה לשלם על החומה ההכרחית, עדיף לבטל את הפגישה הקרובה". לאחריה הודיע פנייה נייטו כי אכן ביטל את הפגישה.

הערב, בכינוס של המפלגה הרפובליקנית בפילדלפיה, נדרש טראמפ לסערה הדיפלומטית בין שתי המדינות. "הבהרתי למקסיקו שלא נשלם על החומה. לא ארשה שכספי המסים של האמריקנים ישלמו על התוצאות של עסקת NAFTA הפגומה". הוא חזר על כך שפגישה עם נשיא מקסיקו לא הייתה מניבה פירות. "נשיא מקסיקו ואנוכי הסכמנו לבטל את הפגישה בשבוע הבא", אמר. "אם מקסיקו לא תתייחס לארצות הברית באופן הגון ובכבוד – פגישה כזו לא תועיל. ואני רוצה ללכת במסלול אחר". הוא הוסיף כי הוא עשוי לכונן הסכמים בילטרליים נוספים, בניגוד להסכמים בינלאומיים כמו ההסכם הטרנס-פסיפי (TPP). "תאמינו לי, יהיו לנו עוד הרבה הסכמי סחר. אם מדינה מסוימת לא תתייחס אלינו בכבוד, נשלח לה התראה לפני ביטול ל-30 ימים".

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ חתם על צו להקמת החומה עם מקסיקו: "מחזירים את השליטה"
מיישם הבטחות: טראמפ מוציא לפועל שלושה צעדים למניעת הגירה לא חוקית

דונלד טראמפ ואנריקה פנייה נייטו נשיא מקסיקו במקסיקו סיטי, אוגוסט 2016. AP
נמצא תחת לחץ מבית. נשיא מקסיקו בפגישה עם טראמפ, אוגוסט/AP

כאמור, הסערה הדיפלומטית החלה עם חתימת הצו להתחלת הבנייה וכן עם פרסום הריאיון הטלוויזיוני הראשון שהעניק טראמפ לרשת ABC. "מקסיקו תשלם על החומה", אמר בריאיון והוסיף כי למרות הצווים שעליהם חתם במשרד לביטחון הפנים, הקונגרס עדיין צריך לאשר את התכנית שעלותה נאמדת בעשרות מיליארדי דולרים. במהלך החתימה על הצווים אמר טראמפ כי מתחולל "משבר" בגבול הדרומי של ארצות הברית והורה על מינוי עשרת אלפים פקחי הגירה שיתגברו את הפיקוח בגבולות. "מדינה ללא גבולות היא לא מדינה", הסביר טראמפ. "החל מהיום, ארצות הברית משיבה לעצמה את השליטה על הגבולות שלה".

בעקבות הדברים נשא פנייה נייטו נאום לאומה. "אני מצטער ומגנה את ההחלטה של ארצות הברית להמשיך ולבנות את החומה, שבמשך שנים, חילקה אותנו במקום לאחד אותנו", אמר מי שכבר ספג ביקורת נוקבת כשנפגש עם טראמפ במקסיקו סיטי בספטמבר, עוד בטרם ניצח בבחירות את הילרי קלינטון. הוא גם שלח מסר של פיוס ואמר כי ארצו מציעה את "חברותה לעם האמריקני ואת מוכנותה להגיע להסכמים עם הממשלה שלהם", אך הדגיש כי מקסיקו לא תשלם על החומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

תכתובת הציוצים של שני הנשיאים:

בצהריים התייחס טראמפ לדברים שאמר מקבילו המקסיקני. "לארצות הברית יש גירעון מסחרי של 60 מיליארד דולר עם מקסיקו", כתב בחשבון הטוויטר שלו והתייחס להסכם NAFTA, הסכם הסחר הצפון-אטלנטי, שעליו חתומה גם קנדה, וטראמפ הורה על פתיחתו מחדש, מה שעלול להוביל לביטולו בסופו של דבר. "מההתחלה, NAFTA היה הסכם חד-צדדי שגרם לאובדן רב של עבודות ושל חברות. אם מקסיקו לא מוכנה לשלם על החומה ההכרחית, עדיף לבטל את הפגישה הקרובה". בעקבות הציוץ של טראמפ פרסם נשיא מקסיקו בטוויטר שלו תגובה: "הודענו לבית הלבן כי לא נשתתף בפגישה שתוכננה ליום שלישי הבא עם נשיא ארצות הברית".

ברקע דברים אלו, מסר היום גורם רשמי בארצות הברית כי מארק מורגן, ראש משטרת הגבולות במדינה, הממונה בין היתר על אבטחת הגבול בין מקסיקו לארצות הברית, עזב את הסוכנות. לא ברור עדיין אם מורגן התפטר מתפקידו או פוטר בידי הממונים עליו.

(עדכון ראשון: 10:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully