וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לחרדים: דרעי צפוי לקבל בחזרה את הסמכות לסגור מרכולים בשבת

26.1.2017 / 7:40

לאחר שנשללה משר הפנים הסמכות להכריע בנושא פתיחת בתי עסק בימי מנוחה בתל אביב עקב דחיית קבלת החלטה בנושא, צפויה הממשלה להשיב לדרעי את הזכות. זאת, על אף חשש בליכוד כי החלטתו תחזק את כוחה של "יש עתיד"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: מחאת בעלי עסקים בתל אביב נגד חוק השבת, 2015)

ניצחון חרדי במאבק על פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת: הממשלה צפויה להחזיר ביום ראשון הקרוב את הסמכות להכריע בנושא לידיו של שר הפנים אריה דרעי. זאת, לאחר שנשללה ממנו עקב דחיית ההחלטה במשך חודשים, ובידי ארבעה שרי פנים.

עד כה סירבו בליכוד להחזיר את הסמכות לשר דרעי מחשש שהחלטתו תחזק את כוחה האלקטורלי של מפלגת "יש עתיד" ואת התמיכה בה. אולם, השבוע מתח בג"ץ ביקורת קשה על המדינה, לאחר שזו ביקשה לדחות את ההחלטה בנושא פעם נוספת, ורמז כי עליה לסיים את הפרשה.

עוד בוואלה! NEWS:
סערה במליאה: הכנסת דחתה הקמת ועדה לחקירת אירועי אום אל-חיראן
"חוגגים ביום השואה": מועד הליכודיאדה מעורר את זעם הניצולים
המלחמה בסוריה: ישראל תקלוט מאה ילדים יתומים שיקבלו מעמד תושב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוק העזר בתל אביב עוסק על פתיחה בשבת, אולם אינו נאכף. סניף am:pm בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק העזר העירוני בתל אביב אוסר על הפעלת בתי עסק בשבת, אך במקרים רבים העירייה לא אוכפת אותו. גם כשנאכף, הקנסות שנקבעו לא היו גבוהים מספיק כדי להרתיע את בעלי העסקים מפתיחתם בשבת. בעקבות כך, פנו בעלי עסקים לבית המשפט, והעירייה שינתה את חוק העזר העירוני בניסיון להסדיר את הנושא.

חוק העזר שאישרה עיריית תל אביב לפני שנתיים וחצי מתיר פתיחת 164 בתי עסק בימי המנוחה. ואולם השינויים דורשים את אישור שר הפנים, וכאמור, ארבעת השרים שכיהנו מאז – גדעון סער, גלעד ארדן, סילבן שלום ודרעי – נמנעו מקבלת החלטה בעניין. לכן, עתרה העירייה לבג"ץ בדרישה להורות למדינה לקבל את ההחלטה.

בניסיון להיחלץ מהמשבר, הוקמה בסוף השנה שעברה ועדת מנכ"לים שגיבשה שלוש אפשרויות: לאשר את חוק העזר המתיר פתיחה בשבתות של 164 בתי עסק, להתיר פתיחת 140 בתי עסק בנוסף לבתי עסק בשלושה מתחמי קניות בעיר, או לדחות את חוק העזר ולהורות על סגירת בתי עסק בשבתות באופן גורף. המפלגות החרדיות לא הסכימו לאפשרויות שמאפשרות לטענתן חילול שבת, וכתוצאה מכך נוצרה מתיחות בקואליציה סביב הנושא.

שר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
נמצא בין הפטיש לסדן. דרעי/ניב אהרונסון

בשבועות האחרונים ניסו להגיע להסכמות והוחלט כי הממשלה תבקש דחייה, בנימוק האפשרות של איחוד הערים תל אביב ובת ים. אך בג"ץ כאמור אמר כי לא יאפשר דחייה נוספת והוא מבקש לקבל החלטה, מה שיוביל את הממשלה ככל הנראה להחזיר את הסמכויות לדרעי. אחרי שיוחזרו סמכויותיו מחדש, המדינה תבקש מבג"ץ דחייה נוספת בטענה כי במהלכה שר הפנים יערוך דיונים לצורך קבלת ההכרעה.

כעת, דרעי נמצא בין הפטיש לסדן. הוא מעוניין לשמור על השבת, אך גם לא רוצה להיפגע כתוצאה מהביקורת שתופנה אליו אם יחליט על סגירת המרכולים לחלוטין. לפני כשבועיים שיגרו ראשי המפלגות החרדיות – השרים דרעי ויעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני – מכתב לנתניהו, שבו דרשו לדחות בממשלה את חוק העזר העירוני.

"אין ביכולתנו ובכוונתו להיות שותפים לפגיעה בכבודה של השבת ולרמיסתה, כפי שעולה מחוק העזר בתל אביב. לפיכך, אנו דורשים כי ממשלת ישראל תקבל בישיבתה החלטה חד משמעית בדבר אי אישור של חוק העזר האמור, ומניעת פגיעה במצב החוק הנהוג במדינת ישראל (סטטוס קוו) האוסר על פעילות מסחר בשבת". אולם עכשיו ייאלץ דרעי להיות זה שמקבל את ההחלטה הדרמטית, וצפוי להורות על סגירת המרכולים.

חברי הכנסת אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן בכנס הנבחרים מטעם פורום הרשויות החרדיות של המרכז לשלטון המקומי, 16 בנובמבר 2014. אהרן ברוך ליבוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"לא נוכל להיות שותפים לפגיעה בכבוד השבת". דרעי, ליצמן וגפני/מערכת וואלה! NEWS, אהרן ברוך ליבוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully