וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בוחן החמרה של שיטות החקירה של ה-CIA - ופתיחת מתקני מעצר

25.1.2017 / 18:23

לפי טיוטה שחיבר הבית הלבן, נשיא ארה"ב ביקש מיועציו הביטחוניים לבחון את ההגבלות שהוטלו על סוכנות הביון וכי הוא צפוי לבטל את התחייבות אובמה לסגור את גואנטנמו. גם הרפובליקנים מודאגים: "העינויים לא יחזרו לארה"ב"

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מבקש לבחון את שיטות החקירה של חשודים בטרור ואת פתיחתם מחדש של מתקנים חשאיים של ה-CIA מחוץ לארצות הברית – כך עולה מטיוטה של צו נשיאותי שהגיעה לידי סוכנות הידיעות אי-פי. הצו יבטל גם את מחויבותה של וושינגטון לסגור את מתקן הכליאה גואנטנמו שבקובה. טיוטת המסמך הגיעה מגורם אמריקני רשמי, שמסר כי הוא הופץ על ידי הבית הלבן להתייעצויות בטרם טראמפ חותם עליו. הגורם לא מורשה לדבר על הנושא בפומבי וביקש להישאר בעילום שם.

המסמך יורה לגורמי הביטחון "להמליץ לנשיא אם לחדש את התכנית לחקירת גורמי טרור בעלי חשיבות גבוהה מחוץ לארצות הברית ואם תכנית כזאת צריכה לכלול את השימוש במתקני מעצר המופעלים על ידי סוכנות הביון המרכזית".
המסמך אמנם קובע כי יש לציית לחוקי ארצות הברית ודוחה מפורשות את השימוש "בעינויים", אולם השקילה המחודשת בשימוש של שיטות חקירה שנאסרו על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה ועל ידי הקונגרס עלולה להגדיש את הסאה בארצות הברית ומחוצה לה.

לקריאה נוספת בנושא
השחרור הגדול בתקופת אובמה: ארה"ב העבירה 15 אסירים מגואנטנמו
בארה"ב חוששים: המינויים של טראמפ "יבטלו עשורים של התקדמות"

אסיר במתקן הכליאה בגואנטנמו. שיין מק'קוי, AP
טראמפ רוצה להשאירו פתוח. מתקן הכליאה בגואנטנמו/AP, שיין מק'קוי

בעוד כמה מבכירי ממשל לשעבר מתעקשים על כך שהתכנית הייתה יעילה בהשגת מידע מודיעני מהותי, רבים אחרים מאשימים אותה בהפרות החמורות ביותר של זכויות אדם במסגרת "המלחמה בטרור" שעליה הכריזה ארצות הברית בעקבות פיגועי 11 בספטמבר.

במהלך קמפיין הבחירות, טראמפ צידד בהקשחת גישתה של ארצות הברית במלחמתה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הוא הבטיח כי יתמוך בחקירה של חשודים בשיטות שהוצאו מחוץ לחוק, כמו דימוי של הטבעות", ואף "בשיטות גרועות הרבה יותר". עם זאת, מאז שנבחר, הוא הנמיך את הטון בנושא, כשהוא מציין את עצתו של שר ההגנה שלו ג'יימס מאטיס, שאמר כי עינויים אינם יעילים.

עצם הדיווחים בנושא כבר עוררו דאגה בקרב דמוקרטים ורפובליקנים. "הנשיא יכול לחתום על איזה צווים שהוא רוצה, אבל חוק זה חוק", אמר הסנאטור ג'ון מקיין, שהיה שבוי במהלך מלחמת וייטנאם. "אנחנו לא מחזירים את העינויים לארצות הברית של עמונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully