וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב חוששים: המינויים של טראמפ "יבטלו עשורים של התקדמות"

שורה ארוכה של ארגוני זכויות אדם יצאו נגד מינוי גורמים נציים למשרות מפתח בממשלו של הנשיא החדש: "המעט שפחות ראויים לתפקיד חובשים כובעים מחודדים ושורפים צלבים". היועץ הבכיר בנון: "נוכל לשלוט ל-50 שנים"

ספק 500

בניגוד לשבחים מצד גורמים רפובליקנים רבים, פעילי ארגונים אמריקניים לזכויות אדם גינו אתמול (שבת) את שלושת המינויים האחרונים שעליהם הכריז נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, ואמרו כי הם יכולים "לבטל עשורים של התקדמות". אתמול הכריז טראמפ על מינוי ג'ף סשנס לתפקיד התובע הכללי, מייק פומפאו לתפקיד ראש ה-CIA ומייקל פלין ליועץ לביטחון לאומי. שלוש הדמויות הנציות התבטאו בעבר באופן שנוי במחלוקת לגבי יחסים גזעיים באמריקה, דת האסלאם והשימוש בעינויים בצבא ובסוכנויות הביון, וסימנו פנייה חדה לימין שאיששה את פחדיהם הגדולים ביותר של ליברלים לגבי הממשל החדש.

סשנס, סנטור בן 69 מאלבמה - מדינה עם היסטוריה ארוכה של הפרדה גזעית, שבין היתר קמה בה מחאתה של רוזה פארקס בסוף שנות ה-50 - הואשם באמירות גזעניות בעבר. הוא יחליף בתפקידו את לורטה לינץ' האפרו-אמריקנית, שכיהנה אחרי אפרו-אמריקני נוסף, אריק הולדר, תחת ממשלו של הנשיא היוצא, ברק אובמה. סשנס, שמהווה בעיני ליברלים רבים שם קוד למדיניות מפלה כלפי מיעוטים, יחזיק בידיו כוח רב, והוא יתמודד עם סוגיות כמו אלימות שוטרים כלפי אזרחים אפרו-אמריקנים והאשמתה בפלילים של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בבחירות האחרונות, הילרי קלינטון, בפרשת המיילים.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: טראמפ שוקל למנות את מתנגדו מיט רומני לשר החוץ
מוקדם מהצפוי: ראש קהילת המודיעין של ארה"ב התפטר מתפקידו
רוב האמריקנים מאמינים: לטראמפ אין את הסמכות ליישם את מדיניותו

היועץ המיועד לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מייקל פלין. רויטרס
"זקוקים למנהיגים לא מפלגתיים". פלין/רויטרס

שרילין איפיל, נשיאת "ההתאחדות הלאומית למען קידום מיעוטים" (NAACP), מסרה לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "לג'ף סשנס יש מוניטין של עשרות שנים – מימיו הראשונים כתובע ועד כהונתו כסנאטור – של התנגדות לזכויות אדם ולשוויון". עוד הוסיפה איפיל כי "זה בלתי נתפס שיופקד בידיו תפקיד ראש הרשות האוכפת של החוק לזכויות אדם של האומה הזאת".

סשנס כיהן בסנאט מאז 1997 והיה החבר הראשון לתמוך בקמפיין האנטי-ממסדי של טראמפ. ארגון "אנשים למען הדרך האמריקנית" ערך אתמול הפגנה בגבעת הקפיטול ובה דרש כי הסנאטורים ידחו את המינוי בהתחשב ב"היסטוריה הארוכה שלו של מדיניות ורטוריקה מפלה". הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינשטיין מקליפורניה, מנגד, הבטיחה "ביקורת הוגנת ושלמה של המועמד", בעוד הודתה שדעותיה שונות משלו בסוגיות רבות.

מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי מסרה אמש, בהתייחסות למינוי סשנס כי "ימים ספורים לאחר מינויו של לאומן לבן ליועץ האסטרטגי הבכיר, הנשיא הנבחר בחר תובע כללי עם רקורד ארוך של אמירות גזעניות ופוגעניות, מטרות מפלות וזלזול בזכויות הצבעה. כתובע הכללי, לסשנס תהיה סמכות חדשה ומסוכנת לתקוף זכויות אזרחיות, זכויות להט"ב וזכויות של מהגרים ושל אזרחים לא לבנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'ף סשנס, סנאטור מדינת אלבמה. רויטרס
"מינוי מטריד". סשנס/רויטרס

תפקידו הרשמי האחרון של סשנס, תובע פדרלי תחת שלטונו של הנשיא רונלד רייגן בשנת 1986, הגיע לסופו לאחר שקולגות העידו כי השתמש בכינויים גזעניים כלפי אפרו אמריקנים, קרא לעוזר תובע ממוצא אפריקני בכינוי הגזעני "נער", והתלוצץ כי ארגון הקו קלאקס קלאן (KKK) הוא "בסדר, חוץ מהעובדה שהם מעשנים מריחואנה". קורנל וויליאם ברוקס, מארגון NAACP אמר כי "המינוי של סנאטור סשנס לתובע הכללי, כראש אכיפת החוק בארצות הברית, מטריד עמוקות. המוניטין שלו מראה שהוא היה חלק מהיסטוריה רעה ומכוערת בה זכויות אדם לא נחשבו לערכים אמריקניים".

אנתוני רומרו, יו"ר האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות, הוסיף: "סנאטור סשנס כינה את האיגוד 'ארגון בלתי-אמריקני וקומניסטי', האשמות שאנחנו דוחים על הסף. עמדותיו לגבי זכויות להט"ב, עונש מוות, הזכות להפלה וסמכות נשיאותית בזמני מלחמה לא מקובלות עלינו ועל ארגוני זכויות אדם אחרים".

חבר בית הנבחרים מייק פומפאו, אוקטובר 2015. AP
"מעודד נלהב של ציד המכשפות נגד קלינטון". פומפאו/AP

צ'ארלס צ'מברליין, יו"ר "דמוקרטיה לאמריקה" טען כי "מעט האנשים שהם פחות מתאימים לתפקיד מג'ף סשנס מבלים את סופי השבוע שלהם בחבישת כובעים מחודדים ושריפת צלבים". זאת, ברמיזה לארגון ה-KKK, הדוגל בעליונות האדם הלבן. "ג'ף סשנס היה גזען מדי בשביל להפוך לשופט פדרלי בשנות ה-80", הוסיף, "הרעיון שהוא יהפוך לתובע הכללי הוא סכנה גדולה למדינה שלנו ולחייהם ובטיחותם של אפרו-אמריקנים, מוסלמים אמריקנים, נשים ומשפחות עובדות".

ליסה גרייבס, יו"ר "המרכז לתקשורת ודמוקרטיה", התייחסה למסע הבחירות, וטענה כי "כשטראמפ שאל את האפרו-אמריקנים מה יש להם להפסיד בבחירות האלה, התשובה הייתה: משרד משפטים שמאמין ש'צדק לכול' הוא המשימה החשובה ביותר שעומדת בפניו. עם סשנס בתור התובע הכללי, 'צדק לחלק מהאנשים' היא סיסמה יותר מתאימה".

כמו כן, התובעת הכללית היוצאת לורטה לינץ' פרסמה אמש הודעה מצולמת, שבה התייחסה לתפקידה. "עיקרו הוא להבטיח שאנחנו שומרים בצורה הטובה ביותר על האידאלים שלנו ועל העקרונות החשובים ביותר שלנו". לדבריה, "הוא נועד להבטיח שכל האמריקנים זוכים להגנה במסגרת החוק, ולתת משמעות לאמונה המשותפת שלנו כי כל בני האדם נוצרו שווים".

לינץ' קראה לאזרחים "להמשיך ולדווח לגורמי האכיפה" על פשעי שנאה, שעל פי הדיווחים התגברו מאז בחירות טראמפ. "יש לנו עוד דרך ארוכה עד שנבטיח כי כל אמריקני יכול לחיות חופשי מחשש לאלימות ולהטרדה על בסיס איך שהם נראים, כיצד הם מתפללים או את מי הם אוהבים", הוסיפה התובעת הכללית, שהתחייבה לאכוף את החוקים הנוגעים לפשעי שנאה "באופן המקיף ביותר".

"הנשיא טראמפ מתכחש למחויבות האמריקנית לחוק הבינלאומי"

"עם סשנס בתור התובע הכללי, 'צדק לחלק מהאנשים' היא סיסמה יותר מתאימה"

סשנס, בין היתר, יצא נגד הגנה משפטית לחשודים בטרור, התנגד לסגירתו המתוכננת של מתקן המעצר במפרץ גואנטנמו שבקובה, הצביע בסנאט נגד כל הצעת חוק התומכת בזכויות מהגרים בשני העשורים האחרונים, ונחשב לתומך נלהב של הבטחת הבחירות של טראמפ לבנות חומה בגבול מקסיקו. הוא גם היה אחד מתשעת הסנאטורים שבשנת 2005 הצביעו נגד הצעת החוק שהוגשה על ידי הסנאטור ג'ון מקיין, למניעת עינויים בידי הצבא תחת שלטונו של הנשיא ג'ורג' בוש, שנה לאחר חשיפת תיעוד קשה של עינוי אסירים בכלא אבו גרייב האמריקני בעיראק.

פומפאו, בן 52, חבר קונגרס מקנזס בשנה השלישית לכהונתו, שנחשב מינוי מפתיע לראשות ה-CIA, הביע גם הוא עמדות מעוררות מחלוקת בנוגע למיעוטים ולטכניקות עינויים. אחרי הפיגוע במרתון בוסטון בשנת 2013, האשים פומפאו מנהיגי דת מוסלמים בכך ש"הפכו לשותפים במעשים האלה", בכך שלא גינו אותם. כמו סשנס, גם פומפאו התנגד בחריפות לסגירת מתקן המעצר גואנטנמו.

"משרד המשפטים וה-CIA זקוקים למנהיגים לא מפלגתיים שבהם העם האמריקני יכול לתמוך ללא סייג", הבהירה הבכירה הדמוקרטית ננסי פלוסי. ברמיזה לטענות שהועלו נגד שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון בשל חלקה במתקפה על הקונסוליה האמריקנית בלוב בשנת 2010, הוסיפה: "עם זאת, חבר הקונגרס מייק פומפאו, מעודד נלהב של ציד המכשפות של בנגאזי, מתבקש כעת למלא את אחת מהמשרות הרציניות ביותר בתחום הביטחון הלאומי. לדמוקרטים יש דאגות חמורות בנוגע לבחירתם של שניהם למשרות עם השלכות חותכות בנוגע לזכויות ולביטחון של העם האמריקני".

מייקל פלין, בן 57, גנרל לשעבר בצבא ארצות הברית ואחד מיועציו הקרובים של טראמפ, פוטר מסוכנות הריגול הצבאית של ארצות הברית (DIA) בשנת 2014 – לטענתו מכיוון שאמר "אמיתות קשות" לגבי המלחמה בקיצונים אסלאמיסטים, ונחשב למבקר קולני של ממשל אובמה. לטענת שרה מרגון, יו"ר שלוחת וושינגטון של "משמר זכויות האדם", "מייקל פלין הפגין זלזול גדול בוועידות ז'נבה ובחוקים המתנגדים לעינויים. במינויו לתפקיד בכיר זה, הנשיא הנבחר טראמפ מתכחש למחויבויותיה של ארצות הברית לחוק הבינלאומי".

"תשכחו מהגנה על זכויות אדם"

"מר סשנס קרא לביטול האפליה כלפי שחורים בהצבעה בבחירות, שעבר כחוק בשנת 1965, 'אקט של חקיקה פולשנית'"

במאמר מערכת של "ניו יורק טיימס", שכותרתו "ג'ף סשנס כתובע הכללי: עלבון לצדק", נכתב כי עם כניסתו של סשנס לתפקיד, יהיה על האזרחים האמריקנים להתרגל למציאות חדשה: "ראשית, שכחו מהגנה על זכויות אדם, וזכויות הצבעה במיוחד. מר סשנס קרא לביטול האפליה כלפי שחורים בהצבעה בבחירות, שעבר כחוק בשנת 1965, 'אקט של חקיקה פולשנית'. תחתיו, משרד המשפטים יתמקד ככל הנראה פחות באישומים הנוגעים לדיכוי זכויות ההצבעה בקרב מיעוטים, ויותר בהונאת בחירות, המיתוס הרפובליקני המקודש".

בנוסף, ביקשו בעיתון לשכוח "גם מכל רפורמה בדין הפלילי, כמו זו שהייתה על סף חקיקה בקונגרס טרם קמפיין 'חוק וסדר' של טראמפ. מר סשנס התנגד לחקיקה הדו-מפלגתית נגד כליאתם של המורשעים בעבירות סמים קלות. במקום זאת, הוא קרא לענישה קשה יותר על פשעי סמים".

במאמר מערכת נוסף, "מייקל פלין: בחירה מדאיגה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי", כונה פלין "איש ביון ותיק שהרוויח את המוניטין שלו כחמום מוח ובעל שיפוט לקוי". עוד נכתב כי "אמריקנים מכל קצוות הקשת הפוליטית צריכים להיות מודאגים ממינויו, שכן סביר להניח שהוא יעודד את הדחפים הגרועים של טראמפ, יתדלק את החשדנות שלו כלפי מוסלמים ויביא לעבודתו ניגוד עניינים מעבודתו בייעוץ".

"אנחנו האמריקנים שחוששים מכך שהממשל החדש לא יגן עלינו"

בתוך כך, סגן הנשיא הנבחר מייק פנס התקבל אתמול בקריאות בוז – לצד מעט תשואות – כשהגיע להופעה של מחזמר ההיפ-הופ הידוע "המילטון" בברודווי שבניו יורק. חרף הקריאות נגדו, פנס נשאר לצפות במחזה כולו, שעוסק בזכויות מיעוטים, ובסיום ההופעה, אחד השחקנים פנה אליו במסר מיוחד מהבמה.

השחקן ברנדון דיקסון, שממלא את תפקידו של סגן הנשיא אהרון בר במחזה, קרא: "סגן הנשיא מייק פנס, אני רואה שאתה יוצא, אבל אני מקווה שתשמע אותנו, רק לעוד כמה רגעים". לקול קריאות בוז, הוסיף: "אין פה דבר לזלזל בו, גבירותיי ורבותיי, אנחנו חולקים סיפור של אהבה".

"מייק פנס, אתה ברוך בבואך לכאן", הוסיף. "אנחנו האמריקנים המגוונים שחוששים מכך שהממשל החדש שלך לא יגן עלינו, על כדור הארץ שלנו, על ילדינו, על ההורים שלנו". לדברי דיקסון, אפרו-אמריקני, "אנחנו מקווים שהמופע הזה עורר בך השראה לשמור על הערכים האמריקניים שלנו, ולעבוד עבור כולנו".

הפגנות במנהטן שבניו יורק נגד בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות, 12 בנובמבר 2016. AP
"חולקים סיפור של אהבה". מפגינים נגד טראמפ בניו יורק, בשבוע שעבר/AP

יועצו הבכיר של טראמפ, סטיב בנון – בעצמו דמות מעוררת מחלוקת לפחות כמו שלושת המינויים האחרונים – טען בריאיון שפורסם אמש ב"הוליווד ריפורטר" כי "העניין עכשיו הוא אמריקנים שלא רוצים שידפקו אותם. אם אנחנו נביא להם את זה, נקבל 60% מהקולות הלבנים ו-40% מהקולות השחורים וההיספנים, ונשלוט במשך 50 שנים". לטענתו, "זה מה שהדמוקרטים פספסו".

(עדכון ראשון: 12:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully