וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין לדעת איך זה ייגמר": שביתה במגזר הדרוזי עקב צווי הריסה לבתים

עדי חשמונאי ופואד סלאמה

24.1.2017 / 7:45

לצד גידול האוכלוסייה, המחסור בקרקעות הוביל לבנייה מחוץ לתחומי השיפוט של הכפרים הדרוזים. צווי הריסה שהוצאו עוררו סערה במגזר, שמנהיגיו החליטו לפתוח מחר בשביתה. "לוחם ביחידה מובחרת צריך להתקשר לאביו ולשאול אם כבר הרסו את הבית?"

המועצה האזורית הדרוזית חורפיש בהרי הגליל העליון. ויקיפדיה, צילום מסך
"אם צווי ההריסה ימומשו, אנחנו לא יודעים איפה זה ייגמר" חורפיש/צילום מסך, ויקיפדיה

על רקע הריסת בתים בפזורה הבדואית בנגב, היום (שלישי) תתקיים שביתה כללית בכפרים הדרוזים והצ'רקסים בצפון. שיא השביתה, שבה מוסדות החינוך אינם נכללים, יהיה בצעדת מחאה בכפר מרר שבגליל העליון בה צפויים להשתתף תושבי כל הכפרים באזור. הצעדים, עליהם הכריז פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, הגיעו בעקבות צווי הריסה שיצאו בחודשיים האחרונים לעשרה בתים בכפרים מרר, ירכא ועספיא. הצו הראשון מומש לפני כחודשיים, וגרם בזמנו לסערה ציבורית בכפר חורפיש.

המנהיג הרוחני של העדה, השייח מואפק טריף, נכח בישיבת החירום שבה הוחלט על החרפת צעדי המחאה ואמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אם צווי ההריסה ימומשו, אנחנו יודעים איפה זה יתחיל, אבל אנחנו לא יודעים איזה זה ייגמר". עוד הוסיף: "היום הוגשו לבית המשפט בקשות לעיכוב צווי ההריסה, שוחחנו עם היועץ המשפטי לממשלה, עם האכיפה הארצית לחוקי התכנון והבנייה ועם הפרקליטות וביקשנו שלא יתנו לשטח לבעור".

בעקבות המחסור ההולך ומחריף בקרקעות לבנייה, בשנים האחרונות מנהלת ההנהגה הדרוזית בישראל מאבק לסיום העיכובים באישור הרחבת גבולות שטחי השיפוט של הכפרים הדרוזים. בהנהגה הדרוזית טענו כי במשך שלושה עשורים וועדות התכנון לא אישרו את הרחבת תכניות המתאר של היישובים. מטבע הדברים, חל גידול טבעי של האוכלוסייה בכפרים וכיום למרות שאלפי משפחות בנו את ביתן החדש על אדמתן הפרטית, הן הפכו ל"עברייניות בנייה בעל כורחן", לדבריהן.

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ הורה לשחרר לקבורה את גופת הנהג שדרס שוטר בנגב
מילצ'ן מאיים בתביעה על ח"כ אמסלם: "משמיץ בלי להכיר את העובדות"
מיישם את ההבטחות: טראמפ נסוג מהסכם הסחר הענק של אובמה

שיח מואפק טריף, כינוס חירום של הדרוזים, קבר יתרו, 23 ביוני 2015. ערן גילווארג
"אישור הרחבת התכניות תקוע כבר 30 שנה". השיח' טריף/ערן גילווארג

בשנה האחרונה הרגישו במגזר כי טבעת החנק מתהדקת על צווארם, עם מימוש צעדי אכיפה שננקטו נגד התופעה. לפני כחצי שנה סיים תושב הכפר הדרוזי בית ג'אן לרצות ארבעה חודשי מאסר בפועל בגין בנייה בלתי חוקית על אדמת משפחתו, אבל מחוץ לתכנית המתאר הנוכחית של הכפר.

"בבית אחד בעוספיא שהוצא לו צו הריסה, גר לוחם ביחידה מובחרת שמשרת בחברון. הוא נלחם שם ולמרות זאת, בכל שעה הוא מרים טלפון לאבא שלו ושואל אם כבר הרסו לו את הבית", סיפר טריף. "האנשים האלה בנו את הבתים שלהם על אדמתם הפרטית, אבל מחוץ לגבולות תכנית המתאר הקיימת כרגע. לאן הם ילכו? אישור הרחבת תכניות המתאר תקוע כבר 30 שנה, אבל החיים לא מחכים. אנשים מתחתנים, מביאים ילדים והם חייבים בית לגור בו".

תקדים נוסף נקבע לפני כחודשיים כאשר מומש צו הריסה על בית שנבנה על אדמה פרטית מחוץ לגבולות תחום השיפוט של הכפר. "העניין פתיר. האחראית על התכנון במשרד האוצר ישבה היום עם כל ראשי הרשויות והתחילה לראשונה לקבל מהם תכניות", אמר השיח' טריף. "יש הענות מצד הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה לעכב את צווי ההריסה בחצי שנה בתקווה שעד אז יאושרו תכניות המתאר החדשות", הוסיף.

"אנו עובדים בכמה מישורים לביטול צווי ההריסה במישור המשפטי, הפרלמנטרי והעממי", אמר ראש מועצת מרר, זיאד דגש. "עלינו לזעוק זעקה שתרעיד את כסאות מקבלי ההחלטות, עלינו להוכיח שעודנו מספר חזק ולכפות מציאות חדשה שתגרום לממשלה להסכים לדרישותינו וזכיותינו לשוויון צודק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully