וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו לא מסורת, זה פשע": החוק המתיר אלימות במשפחה ברוסיה צובר תאוצה

רומן רייב וסוכנות אי-פי

23.1.2017 / 23:06

בניסיון לחזר אחר מצביעים שמרנים, ובהמשך לחוקים דכאניים נגד עמותות ולהט"ב, צפוי הפרלמנט של רוסיה לאשר מה שמכונה "חוק הכאפות" לאי-הפללה של אלימות במשפחה. אף שארגוני נשים מתנגדים, מחאתם כמעט לא נשמעת. יוזמת החוק: "אלה רק חבלות, שריטות"

צילום: ערוץ היו-טיוב של רדיו "חופש" , עריכה: שניר דביש

סטירה מצד גבר לבת זוגו מוכרת כאלימות לא לגיטימית - אך במרבית בתי האב ברוסיה היא דבר שבשגרה, והשבוע צפוי הפרלמנט במדינה להתקדם לקראת אי-הפללת אלימות שכזו במשפחה. אף שתקיפה עדיין מוגדרת עבירה פלילית ברוסיה, כ-20% מהאזרחים מודים בפתיחות כי הם תומכים במידת מה בפעולה של הכאת בת הזוג או ילדם.

לאחרונה, בניסיון לחזר אחר מצביעים שמרנים, אישרו המחוקקים בבית התחתון את הצעת החוק המבטלת את האחריות הפלילית לאלימות במשפחה שאינה אונס או כזו הגורמת לחבלות קשות. אם הצעת החוק תעבור ביום רביעי בקריאה שנייה ולאחר מכן בקריאה שלישית ואחרונה; היא תעבור לבית העליון - גוף המשמש חותמת גומי בעיקר, ומשם לשולחנו של הנשיא ולדימיר פוטין.

החוק, המכונה בתרגום ישיר "חוק הכאפות", שאב השראה מפסיקת בית המשפט העליון במדינה בקיץ האחרון שקבעה כי תקיפה שאינה גורמת לחבלות קשות אינה פלילית, אך שיש להותיר על כנם אישומים פליליים של מי שתוקף את בן משפחתו. פעילים שמרנים התנגדו לכך בטענה כי משמעות הפסיקה היא שהורה שמכה את ילדו עלול להיענש בעונש חמור יותר מאדם שמכה ילד שאינו קרובו.

לקריאה נוספת:
חדרי VIP ובריכת שחייה: הקרמלין מקים לפוטין מרפאה פרטית חשאית
פוטין: מי שמפיץ ידיעות כוזבות על טראמפ "יותר גרוע מזונות"
המבקר הבולט של פוטין הכריז: "אתמודד לנשיאות רוסיה"

יוזמות חוק המתיר אלימות במשפחה ברוסיה, ינואר 2017. טוויטר, צילום מסך
מקדמות את החוק. המחוקקות אולגה בטלינה וילנה מיזולינה/צילום מסך, טוויטר

המחוקקת השמרנית הקיצונית ילנה מיזולינה, שחתומה על חוק איסור "תעמולה הומוסקסואלית", הייתה זו שהציגה את הצעת החוק לאי-הפללה של אלימות במשפחה. החוק המוצע יקבע כי העונש בגין תקיפה של בן משפחה יהיה קנס של כ-30 אלף רובלים (500 דולר) או מעצר של 15 יום.

בימיה הראשונים הוסרה מסדר היום הצעת החוק בשל ביקורת שלילית מצד הממשלה, אך לקראת סוף השנה חל מהפך ביחס לחוק כשעיתונאי מעיתון שמרני שאל את פוטין על דעתו בנושא במהלך מסיבת העיתונאים השנתית שלו.

"אם אב מכה את ילדו מסיבה טובה כדי לחנכו, אקט רוסי מסורתי, הוא יישלח לשנתיים מאסר – אם שכנו יעשה זאת, הוא יקבל רק קנס", אמר העיתונאי לפוטין. הנשיא השיב כי "עדיף לא להרביץ לילדים ולהחיל מסורות אחרות", אך הוסיף כי "אסור לנו להתפרע (עם העונש עבור תקיפה). זה לא טוב, זה פוגע במשפחות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

40% מהפשעים האלימים ברוסיה מתרחשים בתוך המשפחה

מידע על אלימות במשפחה ברוסיה לא זמין לציבור, אך מנתוני משרד הפנים עולה כי 40% מכל הפשעים האלימים במדינה מתרחשים בתוך המשפחה. ב-2013 יותר מ-9,000 נשים נרצחו במסגרת אלימות משפחתית.

אף שרבים מארגוני הנשים ברוסיה כפופים לקרמלין, יש מי שמצהיר על התנגדותו לחוק המוצע. קרן מרכז אנה במוסקבה, שמפעילה קו חם לנפגעות ונפגעי אלימות במשפחה, קיבלה יותר מ-5,000 פניות בשנה שעברה. הקרן טוענת כי פניות נוספות לא נענות משום שהקו עובד רק בין השעות 7:00 בבוקר ועד 21:00 בלילה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 27 באוקטובר 2016. רויטרס
נדחק לפינה. פוטין/רויטרס

"הצעת החוק לא הולכת לשפר את המצב, לכל הפחות", אמרה אירינה מטביינקו, המפעילה את הקו החם. "נשים החוות אלימות במשפחה מתקשות לבקש סיוע", הוסיפה והצהירה: "זה לא ערך מסורתי, זהו פשע". בשיחות למרכז אנה מתגלה כי רוסיות רבות אפילו לא מבינות שאלימות במשפחה היא עבירה פלילית.

לפי סקר שנערך החודש במכון הסקרים הלאומי VTsIOM, 19% מהרוסים טוענים כי מכות בתוך המשפחה הן "דבר מקובל" בנסיבות מסוימות. הסקר נערך טלפונית בקרב 1,800 בני אדם, עם טעות דגימה של 2.5%. לפי סקר אחר שפורסם ברדיו "וסטי", 59% מהרוסים תומכים בחוק.

המשטרה למתלוננת: נבוא כשהוא יהרוג אותך

משטרת רוסיה ידועה לשמצה בחוסר יכולתה להגיב לתלונות על אלימות במשפחה, משום שרבים סבורים כי מדובר בהתערבות בעניינים משפחתיים. בחודש נובמבר האחרון נפתחה חקירה נגד שוטר שקיבל שיחה מאישה שהתלוננה על התנהגותו האלימה של חברה?, אך במקום לסייע לה, הוא אמר לה כי המשטרה תגיע רק אם היא תיהרג. זמן קצר לאחר מכן הגבר הכה את חברתו למוות.

הפעילה החברתית אליונה פופבה, שעצומה שיזמה נגד החוק השיגה יותר מ-180 אלף חתימות, רואה במאמצים לאי-הפללה של אלימות במשפחה כהמשך של חוקים דכאניים אחרים שהקרמלין מקדם נגד עמותות אזרחיות וקהילת הלהט"ב. "זו חלק מאידיאולוגיה רחבה: תוקפנות ואלימות נמצאות בעלייה בחברה משום שיש מלחמה ואויבים בכל מקום מסביבנו", אמרה פופובה בהתייחס לנרטיב שמציירת הממשלה שלפיו רוסיה היא מצודה כבושה.

פופובה, פעילה מרוסיה נגד אלימות במשפחה, רוסיה, ינואר 2017. AP
"את האישה הרעה בסיפור". פופובה/AP

מוקדם יותר השבוע שלחה מזכ"ל מועצת אירופה תיורבורן איגנלד מכתב לראשי שני הבתים בפרלמנט של רוסיה, שבו הביע דאגה עמוקה בקשר לחקיקה. יו"ר הדומה ויאצ'סלב וולודין דחה את המכתב וטען כי מדובר ב"ניסיון בלתי מתקבל על הדעת" להשפיע על הפרלמנט.

אולגה בטלינה, אחת מיוזמות החוק, אמרה בדומה בשבוע שעבר כי העונש בגין תקיפה צריך להיות בהתאם לעובדה כי היא בוצעה מתוך "ריב אמוציונלי, ללא כוונת זדון וללא השלכות קשות". לדבריה, "מדובר בתקיפה שלא גורמת לחבלה קשה. אנחנו מדברים על שריטות, מכות יבשות, שגם הן לא בסדר", אמרה בטלינה, ועוררה את זעמם של כמה מחוקקים. "האם מישהו כאן ניסה להסתובב עם חבלה במשך שבוע?", תהה המחוקק אולג נילוב ופנה לבטלינה. "האם מישהו חושב שזה בסדר?".

ואולם, למרות ההתנגדות הקיימת לחוק טרם נערכו הפגנות בנושא. פופובה לא מופתעת משום שהשיח על אלימות במשפחה הוא טאבו ברוסיה. "החברה ביקורתית", אמרה. "זה הולך ככה: את האישה רעה אם את מרשה לזה לקרות, או שאת מכבסת את ה'כביסה מלוכלכת' שלך בחוץ ולכן צריך להאשים אותך בזה, או שאם הוא הרביץ לך, זה אומר שהוא אוהב אותך. לכן, הרבה נשים לא רוצות לדבר על זה בפומבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully