וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות בזיהוי וירי לכל עבר: כך התפתחה התקרית הקודמת שנחשדה כפיגוע דריסה

23.1.2017 / 10:12

חודשים לפני התקרית באום אל-חיראן ירתה המשטרה למוות במוסטפא נימר בשועפט, אחרי שחשדה כי נהג הרכב שבו שהה מתכוון לבצע פיגוע. מחומרי החקירה שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי לפחות שוטר אחד שמע קולות ירי, סבר שהוא מגיע מהרכב והשיב אש, שנמשכה גם אחרי שהמכונית עצרה

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

תקרית הירי בכפר אום אל-חיראן שבנגב היא האירוע השני בחודשים האחרונים שמתחיל בדיווחים של המשטרה על פיגוע דריסה, ונמשך לאירוע שנוי במחלוקת המעורר סערה. בספטמבר האחרון נהרג מוסטפא נימר, ערבי תושב רמת גן, מירי שוטרים במחנה הפליטים שועפט שבירושלים, לאחר שבן דודו עלי נימר, שנהג ברכב תחת השפעת אלכוהול, פרץ מחסום ועורר את חשד המשטרה כי בכוונתו לבצע פיגוע דריסה. מעדויות וחקירות בתיק, הנחשפים כעת לראשונה בוואלה! NEWS, ניתן ללמוד על הסיטואציה המורכבת שגרמה לשוטרים לאבחן את האירוע כניסיון פיגוע, על אף שהיה למעשה עבירת נהיגה.

עלי נימר הורשע בשבוע שעבר בגרימת מותו של בן דודו בנהיגה רשלנית. במח"ש ממשיכים לבדוק את המקרה, אולם מבלי שאיש מהשוטרים שמעורבים בו ייחקר באזהרה. כיום, עדיין לא הוחלט אם התיק ייסגר או שיתקדם לחקירה פלילית מלאה.

הירי לעבר רכבו של נימר מתחלק לשניים: הירי הראשוני שבוצע על ידי כוח מג"ב, שהיה במחסום שנפרץ; והירי השני על ידי כוח משטרתי שהיה באזור והגיע לזירה. אחת התמונות הבולטות העולות מעדויות השוטרים היא קריאה לא נכונה של המצב בשטח, ומחשבה כי הירי הראשוני הגיע למעשה מתוך הרכב, וכי מדובר בניסיון לפיגוע משולב – דריסה וירי. "נודע לי שמדובר בירי של מג"ב אחר כך", אמר בעדותו אחד השוטרים שמיהר לזירה לאחר שמיעת היריות, "היה ירי מסביבי וחשבתי שהוא מגיע מהרכב".

לקריאה נוספת:
קליעים רבים ברכב המשטרה: מח"ש בודקת אם בוצע ירי ללא הבחנה בנגב
גיסתו של השוטר שנדרס בנגב: "הרגל לא יכולה להינעל על הדוושה, זה רצח"
אלפים הפגינו בוואדי ערה עקב פינוי הכפר הבדואי ופוזרו ברימוני הלם

מחנה הפליטים שועפאט שבמזרח ירושלים. 5 בספטמבר 2016. ללא, אתר רשמי
"חשבתי שהירי מגיע מהרכב". סימני הירי על המכונית שבה ישבו בני הדודים. שועפט, בספטמבר/אתר רשמי, ללא
"ראיתי קליעים שפוגעים בקירות, ברכבים ובברזלים שלידי, ושמעתי את הירי - אבל לא זיהיתי נשק שיוצא מהרכב"

"בתדריכים שלנו תמיד מחדדים שמעטפת האבטחה יורה החוצה ולא פנימה", הדגיש השוטר. כלומר, לדבריו כוח מג"ב לא היה אמור לירות לכיוון הרכב מתוך חשש לסיכון חיי השוטרים האחרים שהגיעו לזירה, ומכאן נוצרה אי הוודאות. השוטר הוסיף כי ירה לעבר מוסטפא נימר, שישב ליד הנהג, "כי את הנהג לא זיהיתי ואני חשבתי שהבחור שלא נהג יורה".

חוקר: "כשביצעת את הירי, להיכן כיוונת?"

השוטר: "מרכז המסה של הדמות".

חוקר: "כמה כדורים ירית?"

שוטר: "שישה. ספרתי אחרי האירוע. יריתי על בודד".

חוקר: "זיהית נשק או ירי מהרכב?"

שוטר: "ראיתי קליעים שפוגעים בקירות, ברכבים ובברזלים שלידי, ושמעתי את הירי - אבל לא זיהיתי נשק שיוצא מהרכב או משהו כזה".

בתשאול אחר תיאר שוב השוטר את שהתרחש בזירה, והבהיר כי האירוע נראה כניסיון פיגוע משולב. "ראיתי רכב במרחק של 80 מטר ממני, וראיתי את הלוחמים זזים הצידה והרכב מנסה לדרוס אותם", סיפר. "הוא חלף על פניהם והגיע לכיוון שלנו. כששמעתי את הירי מכיוון הרכב אני מבין שזה ניסיון פיגוע דריסה משולב עם ירי". הוא הוסיף כי לאחר שהרכב נעצר הוא דיווח בקשר על ניסיון פיגוע דריסה ועל שני מחבלים שנוטרלו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מוסטפה נימר, שנורה למוות בטעות בידי לוחמי מג"ב - משועפאט. ספק 500
"חשבתי שהבחור שלא נהג יורה". מוסטפא נימר/ספק 500

לוחם מג"ב שמסר עדות פתוחה במח"ש סיפר על השתלשלות האירועים, ועל הסיבה שירה אש חיה לעבר הרכב. לדברי השוטר, בתחילה נורו כדורי ספוג לעבר המכונית שפרצה את המחסום, ופגעו בשמשה הקדמית. כאשר הנהג לא עצר, התכוונו הלוחמים לירות אש חיה, אולם בשל מעצור בנשק והעובדה כי בחלק מכלי הנשק היה "מק פורק" - התקן שמוכנס לבית הבליעה ומטרתו למנוע פליטת כדור – נורה רק כדור אחד על ידי לוחם אחר.

"זה נשמע אבסורד, אבל לשלושת הלוחמים היה מעצור", אמר בחקירתו. לוחם המג"ב ציין כי לאחר כמה רגעים הוא ירה אש חיה לעבר הרכב. "יריתי שמונה כדורים לעבר החלון של הנהג כמה שיותר מהר. לא יודע איפה פגעתי". בחקירה אחרת אמר: "פגעתי בנוסע שישב ליד הנהג ואז ראיתי שהנהג נשכב על הגופה שלו. בגלל זה לא הצלחנו לפגוע בו".

"זה נשמע אבסורד, אבל לשלושת הלוחמים היה מעצור"

כשנשאל כיצד ידע שיש לשוטרים האחרים "מק פורק", השיב: "זה מה שהם אמרו בתחקיר". אחד מאותם לוחמים סיפר כי מלבד מעצור "מק פורק" הוא נתקל במעצור נוסף שנוצר כששני קליעים נכנסים לבית הבליעה, וכי לאחר שתפעל גם אותו בחר שלא לירות "מחשש לירי דו צדדי".

לוחם המג"ב סיפר גם על השלב המאוחר יותר, שבו הגיע כוח משטרתי ופתח באש לכיוון הרכב. לדבריו, חברי אותו הכוח אמרו בתחקיר שנערך אחרי האירוע כי "לנהג לא הייתה שליטה על הרכב. הוא נשכב על החבר שהיה לידו, דרס כלב ונתקע איפה שנתקע".

"נערה בזירה צעקה: 'אני יהודייה, אל תירו'"

בחקירתו של שוטר נוסף שירה שני כדורים לעבר הרכב בשלב הראשון של האירוע, עלה כי באחד הרכבים שהיו במקום הייתה נערה שהזדהתה כיהודייה וביקשה מהשוטרים לא לירות. "למדתי על זה רק בחדר שבו התקיים התחקיר", ציין. "הייתה שם נערה שצעקה 'אני יהודייה, אל תירו'". הוא אף נשאל אם במהלך התחקיר הוא התבקשת להסביר מדוע ירה, וענה: "לא שאלו אותי אם הירי היה מוצדק או לא. ביקשו שאסביר למה יריתי".

לפי עדויות השוטרים במח"ש ובמשטרה, הירי הראשוני של לוחמי מג"ב נמשך עד שהם הבחינו כי הוא עלול לסכן את הכוח המשטרתי הנוסף שהגיע לזירה. מפקד אותו הכוח המשטרתי סיפר כי הספיק לירות מטח של שלושה כדורים, וכי הוא לא יודע "מי ירה וכמה ירה". כשנשאל אם חש סכנת חיים, השיב: "בי הוא לא ניסה לפגוע. אבל ידעתי שהוא יכול לסכן לוחמים שנמצאים על הציר וזה הספיק לי כדי לירות".

בשלב זה, לפי עדויות של נוכחים במקום - המפקד לא נכח במחסום - הירי הראשוני לעבר כלי הרכב בוצע לפני שכוח מג"ב ניסה לעצור אותו ומבלי שהנהג ניסה לפגוע בהם. על טענה זו השיב המפקד: "אני שמעתי בוודאות צעקות 'משטרה, עצור', וגם שמעתי את הירי. קשה לי להגיד בוודאות מה היה קודם".

החוקר המשיך ושאל את המפקד אם היתה הצדקה לירי של כל כך הרבה שוטרים על הרכב. "אם אתה מנסה לעצור ואתה לא מצליח והרכב ממשיך לדהור קדימה, אז כן. יש הצדקה", השיב. הוא הוסיף כי "האירוע ללא ספק היה ניסיון דריסה של השוטרים. ולא משנה מאיזה מניע. היה פה סיכון חיי אדם ממשי לשוטרים שמנסים לאכוף את החוק".

עלי נימר, חשוד בהריגה ובגרימת מוות ברשלנות של בן דודו מוסטפא נימר. בית משפט השלום ירושלים. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
הורשע בגרימת מותו של בן דודו בנהיגה רשלנית. עלי נימר/נועם מושקוביץ

אחד הדברים שמבדילים בין התקרית בשועפט לזו שאירעה במהלך פינוי הכפר הבדואי אום אל-חיראן היא פרק הזמן שבו התרחש הירי. בעוד שבאום אל-חיראן נבדק אם המשטרה ירתה לפני שהרכב האיץ וסיכן חיי אדם, בתיק נימר נטען כי הירי נמשך גם לאחר שהרכב כבר נעצר.

ימים לאחר האירוע פרסם יוסי אלי בחדשות 10 תיעוד של המקרה, שממנו עולה לכאורה כי הירי נמשך גם לאחר שהרכב נעצר. עדות נוספת של לוחם נוסף בכוח המשטרתי מעלה תיאור דומה. "ביצעתי ירי לכיוון הרכב והוא נכנס בכלי רכב נוספים שעמדו בצד הכביש. הרכב פגע במכונית והסתובב 45 מעלות כשהחזית שלו עומדת במאונך לרכב חונה. יריתי עוד כמה כדורים ואז ראיתי שהרכב נוטרל ואין תזוזה. הפסקתי לירות, צעקתי 'חדל ירי' והירי נפסק".

בשבוע שעבר הורשע כאמור עלי נימר על ידי שופט בית משפט השלום ירושלים ירון מינטקביץ', כשהפרקליטות הסכימה שלא לבקש עונש מאסר שיעלה על 20 חודשים. מסניגורו של נימר, עו"ד מאזן איוב, נמסר בתגובה: "היד נהייתה קלה יותר מדי על ההדק - וככל הנראה בעקבות גיבוי של מפקדים בדרגות גבוהות ואף מהדרג הפוליטי. לולא השוטרים היו מתנהגים מבלי לאבד עשתונות היה אפשר לחסוך בחיי אדם - או אף לפעול על פי תקנות והוראות הפתיחה באש וכל האירוע לא היה מתרחש. ההתלהטות וההסתה בתוך המערכת הן מה שגורם למקרים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully