וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד ברק תוקף את היועמ"ש: "אובדן מצפן בטיפול בפרשות ביביגייט"

19.1.2017 / 23:21

בפוסט חריף שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו ביקר ראש הממשלה לשעבר את מנדלבליט על כך שלא הורה לפתוח בחקירת פרשת הצוללות, וטען כי חקירת תיק 1000 אינה מתנהלת כראוי. "במדינה מתוקנת זה לא יכול לקרות"

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: שיחה עם עיתונאי חדשות 2 על חשיפת תמלולי השיחות בין נתניהו למוזס)

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק תקף היום (חמישי) את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על כך שלא הורה לפתוח בחקירת פרשת הצוללות ולא הטיל מגבלות על עורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, דוד שמרון. במסגרת הבדיקה שפתח מנדלבליט בפרשה, נבדקות הטענות לניגוד עניינים בעסקת הרכש של צוללות מגרמניה, כאשר על פי דיווחים, שימש שמרון גם עורך דינו של מיקי גנור, איש עסקים ישראלי ששימש מתווך בעסקת הרכש.

"פרקליטים, חוקרים ושופטים ותיקים מביטים פעורי עיניים בחולשה, גרירה ואובדן המצפן הנגלים בטיפול בפרשיות ביביגייט", כתב ברק בפוסט ארוך שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו. "האומנם ייתכן שטרם נפתחה חקירה מלאה, כולל בגרמניה, בעניין כלי השיט? דרוקר במספנות עם גילויים מטלטלים, והחוקרים לא? הייתכן כי עדיין לא יצאה הוראה לנתק מיד כל קשר בין משרד עו"ד שמרון-מולכו לבין נתניהו וממשלת ישראל? הייתכן כי שישה חודשים רבצו קלטות ביבי/נוני במגירות? והיועמ"ש, לאחר שהאזין להם, לא הורה בו ביום לרה"מ להעביר מידית לפחות את משרד התקשורת לאחריות שר אחר?".

עוד בוואלה! NEWS:
פרקליט המדינה על חקירות נתניהו: "הלחצים על המערכת לא יעזרו"
תיק מוזס-נתניהו: עורך ynet לשעבר והשר אלקין מעידים במשטרה
חשיפה: הקשר הסודי בין ראש המוסד לחשוד המרכזי ב"תיק 1000"

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
"פרקליטים, חוקרים ושופטים ותיקים מביטים פעורי עיניים". מנדלבליט ונתניהו/AP

עוד הוסיף ברק וטען כי חקירת תיק 1000, שבמסגרתו חשוד נתניהו בקבלת טובות הנאה מאנשי עסקים שנאמדות לכאורה בכ-400 אלף שקלים, אינה מתנהלת כראוי. "האם ייתכן כי בכל אותם חודשים לא נערכה פנייה אל רשויות החקירה בארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינה נוספת כדי לבצע חיקורי דין מלאים ומסודרים לחצי תריסר או מעט יותר 'פאקרים ומילצ'נים' בעלי שמות אחרים. חלקם שמות שמוכרים כבר לציבור?". ברק אמנם כינה את מנדלבליט "משפטן מוכשר ומקצועי", ואולם, תהה האם "מצפונו ויושרו יעמדו במבחן שבין מדינת ישראל והתוהו".

ברק המשיך והתייחס גם לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהתקיימה בין נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, שבהן דנו בכך ש"ישראל היום" לא יוציא מוסף סוף שבוע, ובתמורה ראש הממשלה יזכה בסיקור אוהד יותר ב"ידיעות אחרונות". לדברי ברק, אחרי שייסגר תיק 2000, "יובטח לציבור חגיגית כי תיק 1000 חמור לעין ערוך ולגביו נחוש היועץ בכוונתו להגיש כתב אישום. ויירגע הציבור לזמן מה. אולם כשיגיע יומו של תיק 1000 יסתבר כי אליה וקוץ בה".

אהוד ברק באולפן וואלה! NEWS, מרץ 2016. ראובן קסטרו
"הראיות ישנן, והמתנות היו". ברק/ראובן קסטרו

"הראיות ישנן. והמתנות היו. גם אם רק שניים מהנדיבים נחקרו עד תום. והכול בהיר ובריר לכאורה. אלא שהשטן, כהרגלו, בפרטים", המשיך. "שורש ההטעיה כאן הוא בהסטת הקשב מתיק 2000 שהעסקה המגונה הנידונה בו היא בדרגת חומרה וסיכון שאין גבוהים מהם למהותה ועתידה של ישראל כחברה חופשית ראויה. ולעומתה, מיקוד הקשב בתיק 1000 שחומרתו עומדת בפני עצמה, אולם שכתוצאה מהגבלת החקירה בראשיתה עלולה להיתקל בקשיים הראייתיים שנזכרו לעיל. נו, שאלתי, וכל זה יכול באמת לקרות? במדינה מתוקנת - לא! באה התשובה. אצלנו? בע"ה נחיה ונראה".

מוקדם יותר היום פרקליט המדינה שי ניצן התייחס בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת לטענות על שיקולים פוליטיים שהובילו להחלטה לפתוח בחקירת פרשות 1000 ו-2000, שבמרכזן עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "לאורך השנים נשמעות נגדנו טענות כאילו פתחנו בחקירה נגד אישי ציבור מסוימים רק משום שהם משתייכים לצד הימני או השמאלי של המפה הפוליטית, לעדה מסוימת, למיעוט מסוים, וכיוצא בזאת", אמר. "הכול הבל ורעות רוח. אין דבר רחוק יותר מן האמת".

לדברי ניצן, "מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל הוכיחה שאיננה מהססת לפעול מקום שבו עולה חשד לעבירות פליליות – גם כאשר החשודים הם בדרגים הבכירים ביותר". הוא הוסיף כי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "הם 'עיוורי צבעים' בהקשר הזה, ואין דבר שמנחה אותנו בעשייה זולת אותו שיקולים ענייניים ומקצועיים. לחצים כלשהם על המערכת לא יעזרו, שכן המערכת בנויה כך שרק שיקולים מקצועיים נלקחים בחשבון. כך היה וכך יהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully