וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי משמרות: טראמפ הגיע לבית הלבן ונפגש עם אובמה לפני ההשבעה

20.1.2017 / 18:39

הנשיא הנבחר ורעייתו נועדו עם הזוג שמסיים שמונה שנים במקום, אחרי שבבוקר התפללו משפחת טראמפ בכנסייה סמוכה. גם קלינטון והנשיא לשעבר בוש הגיעו לאירוע. מתנגדי הנשיא הנבחר התפרעו ברחובות וושינגטון

LIVE

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ הגיע היום (שישי) יחד עם רעייתו מלאניה לבית הלבן, שם פגש את הזוג הנשיאותי ברק ומישל אובמה שהערב יצא מהמתחם אחרי שמונה שנים. הארוחה המשותפת של הארבעה היא האחרונה בסדרת אירועים שקיים טראמפ ביממה האחרונה, לפני השבעתו ההיסטורית. גם הסגנים - מייק פנס וג'ו ביידן - הגיעו יחד לאתר ההשבעה בעיר. פנס יושבע לפני טראמפ, שלאחר מכן יישא נאום.

בטרם ההשבעה ניפצו מאות מפגינים המתנגדים לטראמפ חלונות של חנויות ושל בתי עסק בוושינגטון, בין היתר סניף של "בנק אוף אמריקה" וסניף של רשת המזון המהיר "מקדונלד'ס". בתגובה, ריססה המשטרה לעברם גז מדמיע והשליכה רימוני הלם.

נשיאים לשעבר ופוליטיקאים רבים, בהווה ובעבר, הגיעו לגבעת הקפיטול לכבוד ההשבעה, בראשם יריבתו של טראמפ, הילרי קלינטון ובעלה והנשיא לשעבר ביל. גם הנשיא ה-43 ג'ורג' וו. בוש הגיע בלוויית רעייתו, בעוד הוריו - הנשיא לשעבר ג'ורג' הרברט ווקר בוש ואשתו לורה - מאושפזים בשל בעיות בריאותיות. ראשי המפלגה הרפובליקנית - יו"ר בית הנבחרים פול ראיין ומנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונול - משתתפים באירוע, לצד המיליארדר היהודי שלדון אדלסון הגיע לוושינגטון וישתתף בטקס.

עידן טראמפ: כותרות אחרונות | סיקור מיוחד
תם עידן: אובמה נפרד מהבית הלבן בקריאה נרגשת לאזרחי ארה"ב
ללא ערכי המערב: טראמפ הבדלן ינהל את העולם כאיש עסקים מחושב

אובמה וטראמפ בפתח ארוחת בוקר רשמית, וושינגטון, 20 בינואר 2017. AP
בני הזוג אובמה וטראמפ בפתח ארוחת הבוקר הרשמית, היום/AP
מייק פנס, סגן הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
יושבע ראשון. סגן הנשיא הנכנס פנס, היום/רויטרס
הילרי קלינטון מגיעה להשבעת הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, וושינגטון. 20 בינואר 2017. רויטרס
הפסידה בכבוד. קלינטון בטקס ההשבעה, היום/רויטרס
מפגינים סמוך לאתר ההשבעה של דונלד טראמפ, וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
מפגינים בסמוך לאתר ההשבעה בוושינגטון, היום/רויטרס

לפני הביקור בבית הלבן, הגיע טראמפ מלווה ברעייתו ובבני משפחה נוספים לכנסייה האפיסקופלית שליד הבית הלבן, לתפילה משותפת. וושינגטון התמרקה בימים האחרונים לכבוד כניסתו של הנשיא ה-45 לתפקיד. הדגלים כבר תלויים ברחובות, מחסומי הדרכים הוצבו מבעוד מועד בכניסה לאזורי הטקסים והחגיגות, ואנשי הסאונד עורכים בדיקות אחרונות למערכת הכריזה שאמורה להעביר את ההתרחשות ההיסטורית למאות אלפי מבקרים.

בקונצרט באנדרטת לינקולן שנערך בלילה נשא טראמפ נאום קצר ואמר כי יפעל לאחד את ארצו ולהשיב לה את גדולתה. "אני רק השליח, לכם היה יותר חלק במה שקורה עתה מאשר לי", אמר לאלפי תומכיו. "נהפוך את אמריקה גדולה עבור כולם - כולל תושבי השכונות הקשות וכולל כולם". טראמפ הוסיף: "במהלך הקמפיין דיברתי על האנשים הנשכחים - אבל אתם כבר לא נשכחים". בהמשך הודה למשפחתו ולקהל.

הסנאטורים ג'ון מקיין וברני סנדרס בטקס ההשבעה של דונלד טראמפ, 20 בינואר 2017. רויטרס
הסנאטורים מקיין וסנדרס בטקס ההשבעה, היום/רויטרס
דונלד טראמפ ומלניה טראמפ מגיעים לכנסיית ג'ון הקדוש, וושינגטון, 20 בינואר 2017. AP
דונלד ומלניה טראמפ נכנסים לכנסיית ג'ון הקדוש, היום/AP
מרים ושלדון אדלסון בהשבעת הנשיא דונלד טראמפ, וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
שלדון אדלסון ורעייתו מרים בטקס בוושינגטון/רויטרס
הקהל לפני השבעתו של הנשיא דונלד טראמפ, וושינגטון. 20 בינואר 2017. רויטרס
כ-900 אלף איש צפויים להשתתף בטקס/רויטרס

כמיטב המסורת, תזמורת חיל הנחתים, המופיעה בטקס ההשבעה של הנשיא מאז שנת 1801, תפתח את אירוע ההשבעה. אחרי קטע תפילה מפי שלושה כמרים וקטע נגינה של אוניברסיטת מיזורי סטייט, יישבעו בזה אחר זה הסגן והנשיא - שיישבע על ספר הברית החדשה שקיבל מאמו מרי בשנת 1955, לרגל סיום לימודי הדת שלו כילד. מאוחר יותר ידבר באירוע גם הרב מרווין הייר.

ראשון לנדור נדרים יהיה סגנו של טראמפ, שיושבע על ידי שופט העליון קלרנס תומס. לאחר קטע נגינה נוסף יגיע תורו של הנשיא הנבחר להישבע אמונים לחוקה. נוסח השבועה הוא קצר למדי: "אני נשבע בזאת שאמלא באמונה את תפקידי כנשיא ארצות הברית, ואעשה כמיטב יכולתי לשמר, לשמור ולהגן על חוקת ארצות הברית". מי שישביע את טראמפ הוא נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאותו רגע יהפוך טראמפ באופן רשמי לנשיא ה-45 של ארצות הברית ולמנהיג העולם החופשי והוא יעלה לשאת דברים. אנשיו אמרו כי כתב את הנאום לבדו, וכי יש לצפות לנאום קצר, של כ-20 דקות. שלשום, בריאיון לרשת "פוקס", הוא הסכים לחשוף את המילים שבהן יפתח את נאומו. "השורה הראשונה תהיה תודה רבה לכל הנשיאים, כולל אגב הזוג אובמה שהיו מאוד נחמדים אליי", הוא אמר.

ג'ורג' ולורה בוש בטקס ההשבעה של דונלד טראמפ, וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש מגיע לוושינגטון, היום/רויטרס
אורחים בטקס ההשבעה של דונלד טראמפ, וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
מסתתרים מהגשם. האורחים המשתתפים בטקס ההשבעה, היום/רויטרס

רגע לפני שהחלו החגיגות, הנשיא היוצא אובמה ניצל את ההזדמנות לצייץ פעם אחרונה, ככל הנראה, מחשבון הטוויטר הרשמי של נשיא ארצות הברית - רגעים ספורים לפני שעזב בפעם האחרונה את משרדו בחדר הסגלגל שבבית הלבן. "היה לי לכבוד עצום לשרת אתכם", כתב, "הפכתם אותי למנהיג ולאדם טוב יותר. אני לא אעצור; אהיה איתכם כאזרח". אובמה סיכם: "אני מבקש מכם להאמין - לא ביכולת שלי להביא שינוי, אלא ביכולת שלכם".

ברק אובמה בחדר הסגלגל בפעם האחרונה, 20 בינואר 2017. AP
אובמה בחדר הסגלגל - בפעם האחרונה כנשיא. הבית הלבן, היום/AP

כ-900 אלף בני אדם צפויים להשתתף בחגיגות, אבל יש כאלה שדווקא שמור להם מקום בשורות הראשונות ובחרו לוותר עליו. לפחות 50 חברי קונגרס דמוקרטים הודיעו כי יחרימו את ההשבעה, מהלך שצבר תאוצה לאחר העימות המתוקשר של טראמפ עם חבר בית הנבחרים ג'ון לואיס, אייקון זכויות האדם שהודיע כי לא יגיע לטקס ההשבעה.

הנשיא הנבחר ניסה להמעיט מחשיבות העניין ואמר: "זה בסדר, כי יש מחסור במושבים. אני מקווה שהם יתנו לנו את הכרטיסים שלהם". גם זמרים ואמנים שהוזמנו להופיע באירוע ויתרו על השתתפותם בטקס והשיבו בשלילה להצעות לשיר במהלכו. "רבים מהסלבס שאמרו שהם לא באים מעולם לא הוזמנו", טען הנשיא הנבחר מנגד. "הטקס הוא לא בשביל הסלבס, אלא בשביל האנשים". לדבריו, "יהיה קהל שנראה מעט מאוד פעמים כמוהו בעבר".

דונלד טראמפ ורעייתו מלניה בסעודה לקראת ההשבעה, 20 בינואר 2017. AP
טראמפ ומלניה בסעודה מיוחדת. הלילה/AP

בתום טקס ההשבעה ייערך מצעד חגיגי לאורך שדרות פנסילבניה, שבו ישתתפו כ-8,000 צועדים מכל 50 המדינות בארצות הברית. חלק גדול מן הצועדים הם חיילים, שוטרים, סטודנטים ותלמידים. החל מהשעה 2:00 בלילה, שעון ישראל, צפויים טראמפ ופנס להשתתף בשלושה נשפים.

שני הנשפים הראשוניים, "חופש" ו"חירות", יהיו פתוחים לציבור ומחיר כל כרטיס עומד על 50 דולרים. הנשף השלישי יהיה טקס הוקרה לצבא. בעבר היה נהוג כי הנשיא הנבחר משתתף בעשרה ולעתים אף ב-12 נשפים בערב, אולם טראמפ הבהיר כי אינו מעוניין במספר כל כך רב. הוא אמר עוד כי את ליל שישי יבלו כל בני המשפחה יחד בבית הלבן.

הוועדה המארגנת את אירוע ההשבעה כבר הודיעה על מכירה של מזכרות רשמיות של המאורע כמו כוסות, סיכות לדש הבגד, חולצות ואפילו "לוחית רישוי" עם שמו של טראמפ, הנמכרת תמורת 50 דולרים.

סיכות של דונלד טראמפ לקראת טקס השבעתו לנשיא ארה"ב, וושינגטון. ינואר 2017. AP
סיכות של טראמפ לכבוד טקס השבעתו/AP

הלילה התקיימו הפגנות נגד טראמפ בכמה מוקדים ברחבי ארצות הברית. בוושינגטון הבירה נרשמו עימותים אלימים במוקד אחד לפחות, כשמפגינים נגד טראמפ התעמתו עם כוחות המשטרה ותקפו פיזית פעילים שהגיעו לחגוג את ניצחונו של טראמפ. במקרה אחד לפחות הוצת כובע אדום עם הסיסמה "להשיב את אמריקה לגדולתה", המזוהה עם קמפיין הבחירות של טראמפ.

גם בניו יורק נערכה עצרת נגד טראמפ, שאותה הוביל הבמאי מייקל מור. בהפגנה השתתפו בין היתר גם ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, וכן השחקן אלק בולדווין המגלם את דמותו של דונלד טראמפ בתכנית "סטרדיי נייט לייב", שפתח את דבריו בחיקוי של הנשיא הנכנס. "אני עומד כאן בקור המקפיא זה זמן רב, אני צריך להשתין אבל אני מחזיק את זה, אני אלך אחר כך לקונסוליה הרוסית, וכשאלך לשם אעשה שתן ארוך".

לאחר מכן המשיך בולדווין לדבר בקולו הרגיל והוסיף: "טראמפ וסטיב באנון ומייק פנס וכל אנשי הממשל הם חושבים שאתם תישענו לאחור. הם לא מבינים שאנשים בניו יורק אף פעם לא נשענים אחורה. האם אתם הולכים להילחם? לי ולאשתי יש שלושה ילדים. לכל אלו מכם שיש ילדים, הם אף פעם לא צעירים מדי מכדי שתלמדו אותם מה קורה כאן זה האמריקה האמיתית, ואמריקה דורשת השתתפות מלאה ושקיפות מלאה מהממשל. האנשים האלה הם בושה. הם בושה אבל יש תקווה, התקווה היא שאנחנו נילחם".

(עדכון ראשון: 15:45)

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין על שלט בהפגנה בניו יורק, 20 בינואר 2017. AP
הפגנה נגד טראמפ בניו יורק, הלילה/AP
שלט שנתלה על גשר לונדון נגד הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, 20 בינואר 2017. רויטרס
לקראת ההשבעה, בלונדון נתלה שלט: "תפעלו עכשיו, בנו גשרים לא חומות"/רויטרס
וושינגטון מתמרקת לקראת ההשבעה של דונלד טראמפ לנשיאות, 20 בינואר 2017. רויטרס
תופסים מקומות בשדרה המרכזית/רויטרס
וושינגטון מתמרקת לקראת ההשבעה של דונלד טראמפ לנשיאות, 20 בינואר 2017. רויטרס
אבטחה על הגגות. הבית הלבן מתכונן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully