וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לפני חילופי השלטון בגמביה: הנשיא הכריז על מצב חירום

יחיא ג'אמיע, שהפסיד בבחירות הדמוקרטיות שנערכו במדינה המערב אפריקנית בחודש שעבר, אסר על "הפרת הסדר הציבורי", עד שבית הדין ידון בעתירה לביטול הבחירות – בעוד חצי שנה. מדינות מערב אפריקה מתכוננות לפלישה צבאית

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: הנשיא דרש מבית המשפט לפסול את תוצאות הבחירות)

נשיא גמביה יחיא ג'אמיע הכריז היום (שלישי) על מצב חירום במדינתו, יומיים בלבד לפני התאריך המיועד להעברת השלטון למנהיג האופוזיציה, הנשיא הנבחר אדאמה בארוו. ברשת הטלוויזיה הממלכתית דווח כי מצב החירום נועד למנוע ריק שלטוני, שנוצר לכאורה בזמן שבית המשפט העליון דן בעתירתו של הנשיא המכהן בדרישה לביטול תוצאות הבחירות הדמוקרטיות בטענה לזיוף קולות. במסגרת מצב החירום, על פי הודעת הרשויות, נאסר על "אי-ציות" ועל "מעשים שנועדו להפר את הסדר הציבורי".

לאחר הפסדו בבחירות הכלליות בחודש שעבר, ג'אמיע, ששולט במדינה מאז עלייתו לשלטון בהפיכה בשנת 1994, הכריז בתחילה כי הוא מקבל את התוצאות ויהיה מוכן להעביר את השלטון לבארוו, אולם חזר בו תוך כמה ימים. אתמול נמסר מבית המשפט העליון במדינה, שנחשב לעושה דברו של השליט ג'אמיע ומורכב בעיקר ממשפטנים זרים, כי הדיון בעתירתו של ג'אמיע יתעכב בשל העומס במערכת, ולא יתחדש לפחות עד חודש מאי הקרוב.

עוד בוואלה! NEWS:
גמביה: הנשיא שהפסיד מסרב לפשרה; מדינות האזור עשויות לתקוף
נשיא גמביה חזר בו מהודאת ההפסד בבחירות; האיחוד האפריקני גינה
היסטוריה בגמביה: אחרי 22 שנים בשלטון - הנשיא הפסיד בבחירות

נשיא גמביה יחיא ג'אמיע. רויטרס
שרים בכירים בממשלתו התפטרו במחאה. ג'אמיע/רויטרס
תמיכה במועמד האופוזיציה בבחירות בגמביה אדאמה בורואוו 02  דצמבר 2016. רויטרס
מועמד האופוזיציה נמלט לסנגל. הפגנת תמיכה בבארוו, לפני כשבועיים/רויטרס

גורמים בממשל מסרו כי כמה שרים בכירים בממשלתו של ג'אמיע התפטרו מתפקידיהם במחאה על כך, בהם שרת החוץ ננה מקדואל-גיי, שר הכלכלה עבדו קולי, שר התיירות בנג'מין רובטרס – שמונה בתחילה להחליף את קולי – ולפחות שני שרים נוספים. על פי גורמי ממשל, השרה מקדואל-גיי נמלטה מהמדינה, וגם ראש עיריית בנג'ול הבירה התפטר מתפקידו. בארוו עצמו, לדברי מקורביו, נמלט בימים האחרונים לסנגל השכנה ושוהה שם.

בתוך כך, מנהיגי מדינות מערב אפריקה שבו היום לאיים כי יפלשו צבאית לשכנתם, אם השליט ג'אמיע לא ירד מכס השלטון לאחר הפסדו בבחירות, כך לדברי גורמים צבאיים בכירים בניגריה ובמדינות מערב אפריקניות נוספות החברות בברית הכלכלית ECOWAS. "כמה מדינות מערב אפריקניות, בהן ניגריה, יעבירו כוחות לטובת המבצע", הבהיר אחד הגורמים, שהוסיף כי האו"ם והאיחוד האפריקני מסרו את נכונותם לסייע בכך.

נשיא ניגריה בביקור בבנג'ול, בירת גמביה, 13 בינואר 2017. רויטרס
ישלח כוחות? נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי בביקור בבנג'ול, בשבוע שעבר/רויטרס

מלבד בארוו ושרת החוץ לשעבר, מאות אזרחים נוספים נמלטו מהמדינה לסנגל מחשש לפרוץ אלימות במדינה, או להחרפת פעילות הרשויות נגד אזרחים שאינם תומכים בשלטון, הכוללת הוצאות להורג ועינויים. "אנחנו מפחדים", סיפרה אווה סאנה, בת 25, שנמלטה מהעיר בירקמה עם שני ילדים ו-24 בני משפחה נוספים. לדבריה, "יש חיילים עם נשק כל הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully