וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של תקיפה מינית, ניסיון התאבדות והחלמה - מורן בחרה בהמתת חסד

18.1.2017 / 0:22

התקיפה המינית שעברה במשפחתה, ליוותה את מורן גם בבגרותה. לאחר ניסיון ההתאבדות, החליטה לנסות להילחם על חייה - אך הכאבים הקשו עליה להמשיך. הטיול האחרון בישראל היה במטרה לראות את חלקת הקבר לפני הטיסה לשוויץ. "היא לא מצאה הקלה והחליטה לסיים 'באופן מסודר'"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא החלטה פשוטה". מורן, לפני כמה שבועות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מורן, ישראלית בת 36 שעברה פגיעה מינית בילדותה מידי בן זוגה של אמה, הלכה שלשום לעולמה בציריך שבשוויץ, לאחר שבחרה לסיים את חייה באמצעות ארגון המתות החסד "דיגניטאס". את סיפורה של מורן שיתפה אתמול (שלישי) חברתה ד"ר גלי סמבירא, פסיכולוגית חברתית וד"ר למגדר. השתיים נפגשו לפני יותר מ-20 שנה בפנימייה בשדה בוקר, שם הייתה סמבירא מדריכה ומורן, שנאלצה לעזוב את ביתה, חניכה.

בחודש הבא הייתה אמורה מורן לחגוג יום הולדת 37. "זה סיפור מאוד מורכב ויש בו הרבה לקחים", אמרה סמבירא בשיחה עם וואלה! NEWS. "קודם כל שפגיעה מינית באופן כללי זה דבר קשה - השבוע אמר איזה גנרל ברדיו שקרב זה המצב הכי קשה שבן אנוש יכול להיות בו. שמעתי את זה כשהיא עוד הייתה בחיים ואמרתי לעצמי 'ממש לא'. המצב הכי קשה זה פגיעה מינית במשפחה כשאת בת 14 או 15". לדבריה, האפשרות לבחור למות היא בבירור לא החלטה פשוטה. "גם מורן נאבקה הרבה שנים בניסיונות לא ללכת לפתרון הזה. אני חושבת שבמקרה קיצון גם לדבר הזה צריך לתת אפשרות".

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת המתנות: יאיר נתניהו, בנו של רה"מ, מוסר עדות במשטרה
כך הפך ראש הסגל לשעבר של נתניהו לאיש המפתח בתיק 2000
פוטין: מי שמפיץ ידיעות כוזבות על טראמפ "יותר גרוע מזונות"

מיטה בבית חולים. ShutterStock
"מורן נאבקה הרבה שנים בניסיונות לא ללכת לפתרון הזה"/ShutterStock

"אבא שלה נפטר כשהייתה בת 12", שיתפה סמבירא בפוסט בפייסבוק שבו ספדה לחברתה. זמן קצר אחר כך פגשה אמה של מורן את מי שהפך לבן זוגה, ולדברי סמבירא "גם קצת שלה". בפוסט שהעלתה תיארה סמבירא כי בן הזוג של האם "ניצל את צעירותה, את תמימותה ואת הצורך שלה באהבת אב, ופגע בה במשך תקופה ארוכה". עוד כתבה כי "אמא שלה צפתה מן הצד וידעה הכול. כשביקשה להפסיק, אמא שלה הציבה בפניה את הבחירה: 'אם את לא רוצה להמשיך ככה, תעזבי את הבית'".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"כשהחליטה שהיא רוצה לחיות, הגוף בגד בה"

מורן אכן עזבה, לפנימייה שם הכירה את סמבירא, ובהמשך הגישה תלונה נגד בן הזוג של אמה. "המשטרה דחפה להסדר טיעון, הוא קיבל חצי שנה עבודות שירות. בבית המשפט אמרו לה שהיא לא צד בתיק הזה ושלא תתערב. היא רצתה להעיד, לא נתנו לה, היא התעקשה להעיד, הסבירו לה שזה לא טוב לה", כתבה סמבירא. לדבריה, מורן אמרה לה אז כי "עליו יכולתי להתגבר, על אמא שלי – לא".

מורן, נפגעה מינית בצעירותה ובחרה לעבור המתת חסד בשוויץ. אליסיה שחף, מערכת וואלה! NEWS
"עליו יכולתי להתגבר, על אמא שלי לא". דיוקנה של מורן מתוך תערוכת "גיבורות" של נפגעות תקיפה מינית/מערכת וואלה! NEWS, אליסיה שחף

בשיחה עם וואלה! NEWS סיפרה סמבירא כי חברתה לא התביישה במה שעברה. "המקום היחיד שהיא לא סיפרה את הסיפור כמו שהוא, היה בתיכון, כי היא חששה מבחינה חברתית, אבל אחר כך היא שיתפה", סיפרה. לדבריה, שמרה עם מורן על קשר בצורה לא רציפה. "מדי שנתיים-שלוש היינו נפגשות ומדברות, כל פעם בשלבים אחרים בחיים ואז היו כמה שנים שהיא לא יצרה קשר. ידעתי שהיא ניצחה בתביעה האזרחית שהגישה נגדו ושיש לה כסף ובית שיכלה לחיות בו וחשבתי שאולי החיים שלה עלו על מסלול טוב אבל אז כשיצרתי קשר הסתבר שלא ממש".

בעקבות ניסיון התאבדות לפני כמה שנים אושפזה מורן בבית החולים השיקומי בית לוינשטיין ברעננה למשך חודשים ספורים וכשיצאה מאשפוז נזקקה לכיסא גלגלים וסבלה מכאבים עזים. "אחרי שנים שבהן רצתה למות, כשהחליטה שהיא רוצה לחיות, הגוף בגד בה", כתבה סמבירא. "עמוד שדרה פגוע, ניתוחים, ברגים, מערכות פנימיות שלא עובדות, תרופות מכל הסוגים, אשפוזים, ימים במרפאת כאב, כאבי תופת בכל הגוף. אחרי שניסתה בנחישות שלה את כל האפשרויות ולא הצליחה למצוא אפילו הקלה קלה, היא החליטה לסיים את זה 'באופן מסודר', ופנתה לדיגניטאס".

היציאה האחרונה מהבית - סיור בבית העלמין

אחרי תהליך שנמשך יותר משנה סיימה אתמול מורן את חייה וביום שישי תתקיים הלווייתה בקיבוץ החותרים שבחוף הכרמל. סמבירא תיארה בפוסט שהעלתה כיצד לפני כמה שבועות נסעה יחד עם מורן לראות את חלקת הקבר. "הסיור שלנו לקיבוץ החותרים הוא ה'יציאה' האחרונה שלה מהבית, כבר חודשים שהיא מרותקת למיטה, כל תזוזה וכל תנועה היא כאבי תופת, היא מתביישת בכיסא הגלגלים", כתבה. "היא אמרה לי: 'אנשים חושבים שבן אדם בכיסא גלגלים הוא מפגר, הם פונים תמיד למי שאיתי, כאילו שאם אני לא יכולה ללכת, איבדתי גם את השכל ואת יכולת הדיבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעדיפה ארבעה כיווני אוויר". מורן בסיור בבית העלמין בקיבוץ החותרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הגשם לא מפסיק, אני עוצרת מול שער בית הקברות, הכי קרוב שאפשר, כיסא הגלגלים לא יעזור כאן בשבילים הצרים, אני יורדת לסיור מקדים כדי לחפש את החלקה ואת הדרך הקצרה אליה, חוזרת לאוטו רטובה לגמרי, היא משועשעת", המשיכה סמבירא לתאר את הביקור האחרון של חברתה בקיבוץ. "אני פותחת לה את הדלת, עכשיו אני משועשעת. מה היא תעשה עכשיו, היא יורדת מהאוטו, מתחילה לפסוע בצעדים קטנים וזהירים, הגשם נחלש והופך לטפטוף קל, היא הולכת בשביל ונעצרת ליד מצבה עם סלע ומכוניות צעצוע, נחה קצת וממשיכה ללכת. היא מגיעה למשטח הבטון, ונעמדת עליו בחיוך, בוחנת את הנוף ב-360 מעלות".

"באותו רגע השמש יוצאת מבין העננים, קשת מופיעה בשמיים, היא מסתכלת מסביב ומחייכת. כמה דקות חולפות, הקשת נעלמת, היא חוזרת בצעדים איטיים אל האוטו, מעיפה מבט נוסף אל המצבה של הילד. ברגע ששתינו באוטו הגשם שוב מתחזק, העננים מחשיכים את השמיים". 'את יודעת, האחרי זה לא ענייני, אבל אם אפשר אני מעדיפה ארבעה כיווני אוויר ומשהו דומה לילד הזה, שיישאר מאוורר מלמעלה'".

(עדכון ראשון: 19:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully