וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף מלחמה: הרכבת שמאיימת להצית את הסכסוך בין סרביה לקוסובו

16.1.2017 / 10:55

סרביה טוענת כי קוסבו, שאינה מוכרת על ידה כמדינה עצמאית, מעוניינת במלחמה אחרי שהיא עצרה רכבת שהייתה בדרכה לאזור שבו חי מיעוט סרבי. על הרכבת היה כתוב: "קוסובו היא סרביה"

עריכה: יוסי אלטר

נשיא סרביה אמר אתמול (ראשון) כי קוסובו מעוניינת במלחמה אחרי שהיא שלחה כוחות מיוחדים שמנעו את כניסתה של רכבת ועליה צבעי דגל הלאום הסרבי והכיתוב: "קוסובו היא סרביה". הנשיא טומיסלאב ניקוליץ' אמר כי השכנות היו על "ספה של מלחמה" ואילו ראש ממשלת קוסובו אמר לכתבים כי הרכבת, שיצאה לדרכה ביוזמת הממשלה בבלגרד, שולחת "מסר של כיבוש".

קוסובו הכריזה על עצמאותה מסרביה ב-2008, אולם האחרונה עדיין רואה בה חלק משטחה ותומכת במיעוט הסרבי המתגורר שם. קמפיין אווירי של נאט"ו אילץ את סרביה לסגת מקוסובו ב-1999, אחרי שכעשרת אלפים אזרחים אלבנים נהרגו בידיה. כ-5,000 חיילים מכוחות הברית עדיין מוצבים בקוסובו במטרה לשמור על השלום השברירי.

הרכבת עזבה ביום שבת את בלגרד במטרה להגיע לעיר מיטרוביצה, שבצפון קוסובו, אולם נעצרה עוד בשטחה של סרביה לאחר שפרישטינה הודיעה כי שלחה כוחות מיוחדים כדי למנוע מהרכבת לחצות את הגבול. אחרי דיון של מועצת הביטחון הלאומית, הנשיא ניקוליץ' אמר כי בשליחת הכוחות המיוחדים, "האלבנים הראו כי הם רוצים מלחמה". לדבריו, "היינו על סף מלחמה ביום שבת". ראש ממשלת קוסובו עיסא מוסטפא אמר כי מטרת המהלך הייתה להגן על ריבונותה של קוסובו.

לקריאה נוספת בנושא
צעד חשוב בדרך להכרה: קוסובו קיבלה קידומת טלפון משלה
לקראת ביקור ביידן: כפר קטן בקוסובו קרא רחוב על שם בנו המנוח
בלחץ סרביה ורוסיה: נדחתה הצטרפותה של קוסובו לאונסק"ו

רכבת הנוסעת מסרביה לקוסובו עליה כתוב בכמה שפות 'קוסובו היא סרביה'. 14 בינואר 2017. AP
נעצרה עוד בשטחה של סרביה. הרכבת שהייתה בדרכה לקוסובו/AP

היחסים בין שתי השכנות הפכו למתוחים שוב ב-4 בינואר, אחרי שראש ממשלת קוסובו לשעבר רמוש הרדינאז' נעצר בצרפת על בסיס צו מעצר שהוציאה נגדו סרביה בגין פשעי מלחמה. האלבנים מהווים כ-90% מכלל 1.8 מיליון התושבים בקוסובו. בצפונה של קוסובו מתגוררים כ-40 עד 50 אלף סרבים, שאינם מכירים בעצמאותה של קוסובו.

שיפור היחסים בין בלגראד לפרישטינה הוא תנאי מפתח עבור שתי המדינות הרוצות להצטרף לאיחוד האירופי. ב-2013 השתיים החלו במשא ומתן בחסות בריסל לנורמליזציה בין השתיים, אולם סרביה עדיין חוסמת את הצטרפותה של קוסובו לארגונים בינלאומיים, כולל לאו"ם, בעזרתה של בעל בריתה רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully