וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה לבנה כפתה עצמה על גברים אסיאתיים - ועוררה זעם

12.1.2017 / 12:28

ניסוי חברתי שהתפקשש בדרך? אישה לבנה פנתה אקראית לגברים יפנים ברחוב ונישקה אותם במסגרת ניסוי חברתי שנועד לצאת נגד הדרת שחקנים אסיאתיים בתעשיית הקולנוע ההוליוודית. ברשת לא הבינו איך הדברים קשורים והתלוננו על תקיפה מינית

Leela Rose

השחקנית לילה רוס ביצעה ניסוי חברתי ביזארי כדי להוכיח שנשים מערביות יכולות להימשך לגברים אסיאתיים ושהם ראויים לתפקידים בולטים יותר בתעשיית הבידור והקולנוע המערבית. על אף שהייתה לה כוונה טובה, הביצוע ספג תגובות קשות מהקהל שציפתה שיתמוך בה. במסגרת הניסוי פנתה רוס לגברים אסיאתיים שנתקלה בהם ברחוב במקרה ונישקה אותם ללא ידיעתם או הסכמתם. הם הגיבו במבוכה או זרמו עם הסיטואציה ולא מנעו ממנה להמשיך.

בסרטון שפורסם ביוטיוב ובפייסבוק כבר בספטמבר אך זוכה להמון תשומת לב בימים האחרונים, מסבירה רוס, ילידת מיזורי,ארה"ב, שהניסוי נועד לצאת נגד גזענות ולהוכיח שגברים אסיאתיים יכולים להצטייר כאטרקטיביים ולקבל תפקידים ראשיים בסרטים מערביים. "בדרך כלל הם מצטיירים כחלשלושים או חנונים. רק רציתי להוכיח שגברים אסיאתיים יכולים להצטייר כאטרקטיביים. נמאס לי לראות שרק גברים לבנים מצטיירים כסקסיים ובעלי בטחון עצמי, ומופיעים בתפקידים ראשיים". היא הוסיפה: "מה שעשיתי אתמול בלילה היה לנשק גברים יפנים ברחוב באקראיות והסיבה שעשיתי את זה היא כדי להוכיח שנשים מערביות יכולות להימשך לגברים אסיאתיים. אני רוצה לראות יותר גברים אסיאתיים בקולנוע".

אישה לבנה פנתה לגברים אסיאתיים ברחוב ונישקה אותם. יוטיוב, צילום מסך
כפתה עצמה על גברים אסיאתיים ברחוב/צילום מסך, יוטיוב

עוד ב"אסור לפספס":

רוס, שרק לאחרונה עברה לגור בטוקיו, יצאה לסיבוב ברחובות העיר מלווה בחברה ומצלמה וכפתה עצמה על גברים אסיאתיים, כביכול ללא אזהרה מוקדמת. עד כמה שהאסיאתיים ישמחו לשים סוף לסטיגמה הגזענית שבתעשיית הבידור המערבית, לא ברור כל כך איך לנשק גברים יפנים ברחוב אמור להועיל לזה? למעשה, הניסוי החברתי המוזר שלה עושה בדיוק ההפך: היא חיזקה את הסטריאוטיפ שהם פסיבים וחלשים והפכה אותם לבדיחה. האם העובדה שהיא אישה לבנה מעניקה לה את הפריווילגיה לנשק כל גבר אסייתי שתבחר? ברשת הצופים נותרו מבולבלים בסוגיה הזאת וטענו שההתנהגות שלה היא תקיפה מינית לכל דבר, ולא הייתה מקבלת בעין יפה אם הדבר היה הפוך.

"היא תוקפת אותם באגרסיביות, מה שבעצם רק מדגיש את הסטריאוטיפ על הגבר האסיאתי הפאסיבי", כתבה אחת ואחר הוסיף: "זאת תקיפה מינית. בשביל שזה לא יהיה, היית צריכה להגיד להם מראש לפני שאת דוחפת להם את הפה המלוכלך שלך. תארי לעצמך שזה היה גבר שכופה את עצמו עליך. מגעיל".

בשיחה עם אמן הפיתוי ג'יי.טי טראן ניסתה רוס לחזור בה מהצהרתה, "פגשתי ופלירטטתי עם רוב הגברים שלקחו חלק בניסוי שלי מוקדם יותר באותו ערב", היא הסבירה, "פשוט חשבתי שזה יהיה מצחיק אם אחזור אליהם ואצלם אותם. הם ידעו מה אני עושה". היא הוסיפה: "יפן היא מדינה מוזרה ושונה מהתרבות המערבית באופן מרתק. אני יודעת שאסיאתיים מאכלסים את רוב העולם, אך בעיניי זה משהו אקזוטי שאני מאוד נמשכת אליו. גברים יפניים פשוט לא מתחילים עם נשים לבנות. יש להם לקויות חברתיות".

בסרטון זה נראה שלגברים המצולמים אין שום מושג שרוס הולכת להתנפל עליהם בנשיקה, כך שרבים מסרבים להאמין שהיא יידעה אותם לפני. "אני מעריך אותך על הניסיון להילחם נגד הסטיגמה שגברים אסיאתיים נאלצים להתמודד איתה בתרבות האמריקאית, אך זו לא הדרך הנכונה לעשות את זה. המטרה לא מקדשת את האמצעים", הסביר אחד בתגובה ואחר הוסיף: "אני לא חושב שהתרבות שהפכה את הלחימה לאמנות במשך מעל למאות שנים צריכה עזרה כדי להוכיח שהגברים שלה קשוחים. לאמריקה יש פשוט בעיה רצינית בחינוך".

אישה לבנה פנתה לגברים אסיאתיים ברחוב ונישקה אותם. יוטיוב, צילום מסך
ניסוי חברתי שהתפקשש?/צילום מסך, יוטיוב

גם נשים לבנות הנמצאות במערכת יחסים עם גברים אסיאתיים לא נותרו אדישות לניסוי החברתי של רוס והביעו את החשש שלהן על הדרך שבה הניסוי הזה יכול להשפיע על התפיסה של נשים לבנות באסיה, "נשים לבנות נתפסות הרבה פעמים כאובייקט מיני במדינות אסיתיות, ואני קצת מודאגת שסרטון כזה רק יקדם את המגמה הזאת" כתבה אחת ואחרת הוסיפה: "אנחנו נלחמים בסטריאוטיפים מדי יום וסרטונים כמו אלו לא רק מנציחים את הבעיות שלנו, אלא גם ממש לא קשורים למסר שרצית להעביר כלפי הוליווד".

רוס כנראה לא ציפתה לקבל תגובות קשות והסירה רבות מהן. גם זה לא עבר בשתיקה. "למה את מוחקת הודעות? רצית לייצר דיון אז הנה. תפסיקי להשתיק אנשים שמנסים ללמד אותך", כתב אחד. אחר הוסיף: "כל מה שזה מוכיח זה שאת אישה כוחנית, אגואיסטית וכזו שמצדיקה את הסטראוטיפ של אישה מהמערב. את מניחה שהם רוצים לנשק אותך גם, אה? היית צריכה לעשות את זה אחרת, כמו למשל, לא יודעת... ניסוי חברתי אמיתי שבו את מסבירה לגברים במה הם עומדים להשתתף?". אחד סיכם בתגובה זועמת, "אם את רוצה לשבור את הסטריאוטיפ הקיים על גברים אסיאתיים – אל תשתמשי בהם כתפאורה. כנראה שבשבילך גברים אסיאתיים הם תתי-אדם, וזה בטח כמו לנשק דולפינים".

שחקנים אסיאתיים אכן נמצאים במיעוט ברור בתעשיית הבידור המערבית, כשעל פי נתוני סקר שנערך ב-2016 ע"י USC, רק 3.9% מהשחקנים המופיעים בסרטים, סדרות או מדיה דיגיטלית הם ממוצא אסיאתי.

אישה לבנה פנתה לגברים אסיאתיים ברחוב ונישקה אותם. יוטיוב, צילום מסך
הם לא נראים כאילו ידעו מראש מה היא עומדת לעשות/צילום מסך, יוטיוב
אישה לבנה פנתה לגברים אסיאתיים ברחוב ונישקה אותם. יוטיוב, צילום מסך
אותה זה הצחיק. את הרשת קצת פחות/צילום מסך, יוטיוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully