וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאום פרידה: "דמוקרטיה דורשת סולידריות - נקום או ניפול יחד"

11.1.2017 / 4:55

שבוע וחצי לפני שיעזוב רשמית את הבית הלבן, נשיא ארה"ב היוצא שב לעירו שיקגו. "כעת זה תורי לומר תודה", אמר אובמה. לדבריו, "העם האמריקני שימש לי השראה". את נאומו הוא חתם במילים: "כן, אנחנו יכולים"

מקור: רויטרס

עשרה ימים לפני שיסיים נשיא ארצות הברית ברק אובמה את כהונתו השנייה, הוא נשא הלילה (רביעי) את נאום הפרידה שלו. בנאום רגשני שארך 55 דקות, במהלכו הזיל הנשיא היוצא דמעה, הודה אובמה לעם האמריקני, לצוות שעבד איתו, ולמשפחתו. "מישל ואני כל כך התרגשנו מכל האיחולים שקיבלנו בשבועיים האחרונים וכעת זה תורי לומר תודה. בין אם ראינו דברים עין בעין או לא הסכמנו כלל. השיחות שלי אתכם, העם האמריקני, שמרו אותי כנה, נתנו לי השראה, כל יום למדתי להיות אדם טוב יותר ונשיא טוב יותר", אמר.

אובמה ציין את הישגיו בשמונה שנות כהונתו ואמר כי היום "אמריקה נמצאת מקום טוב וחזק יותר מאשר כשהתחלנו. אם הייתי אומר לכם לפני שמונה שנים שנצא מהמיתון, נשקם את תעשיית הרכב וניתן זריקת מרץ אדירה לעבודות שלנו, שנשתק את תכנית הגרעין של איראן בלי לירות ירייה אחת, נפיל את מתכנן פיגועי 11 בספטמבר, שנשיג שוויון בנישואים וביטוח בריאות לעוד 20 מיליון איש, נחדש את היחסים עם קובה, אם הייתי אומר לכם את כל זה הייתם אומרים שרף הציפיות מעט גבוה מדי. אבל זה מה שעשינו".

"התחייבתי בפני הנשיא הנבחר דונלד טראמפ שיהיו חילופי שלטון חלקים כפי שהנשיא לשעבר בוש עשה למעני, כי זה תלוי בכולנו להבטיח שהממשל יכול לעזור לנו עם האתגרים בפניהם אנחנו ניצבים. יש לנו כל מה שאנחנו צריכים כדי להתמודד עם האתגרים האלה, אנחנו האומה הכי מכובדת ומשגשגת בעולם", הוסיף אובמה. "דמוקרטיה דורשת חוש בסיסי של סולידריות. הרעיון שכולנו על אף ההבדלים שלנו, פה ביחד. נקום או ניפול ביחד".

עוד בוואלה! NEWS:
התובע הכללי המיועד של טראמפ: "לא אהיה רק חותמת גומי"
טראמפ על סערת תקיפות הסייבר של רוסיה: "ציד מכשפות פוליטי"
השכנים החדשים של משפחת אובמה: איוונקה טראמפ ובעלה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום פרידה בשיקגו,  11 בינואר 2017. AP
"יש לי בקשה אחרונה מכם - להאמין". אובמה, הלילה/AP

אובמה מנה את האתגרים העיקריים הניצבים בפני החברה האמריקנית, מתח ביקורת מרומזת על תומכי המפלגה הדמוקרטית כשדיבר מבלי לפרט על אנשים ש"מאשימים את המנהיגים שבהם בחרנו מבלי לבחון מה חלקנו בכך שהם נבחרו". אובמה גם עקץ במספר הזדמנויות את הנשיא הנבחר טראמפ מבלי לנקוב בשמו, בין היתר כאשר דיבר על ההתחממות הגלובלית, וכשאמר: "אני מתנגד לאפליה נגד מוסלמים אמריקנים".

על המתח הגזעי בארצות הברית, שהתפרץ לא אחת בצורה אלימה בחודשים האחרונים, אמר: "אחרי שנבחרתי, היו דיבורים על עידן ה'פוסט גזע' באמריקה. חזון שכזה מעולם לא היה ריאליסטי. גזע נותר כוח חזק ולעיתים מפלג בחברה שלנו. חייתי חיים ארוכים מספיר כדי לדעת שהיחסים בין הגזעים היום טובים יותר ממה שהיו לפני עשר, עשרים או שלושים שנה".

עם זאת, הודה כי "אנחנו לא במקום שבו אנחנו צריכים להיות. לכולנו יש עוד הרבה עבודה לעשות. אחרי הכל, אם כל סוגייה כלכלית ממוסגרת כמאבק בין לבנים ממעמד הביניים שעובדים קשה ובין מיעוטים שלא מגיע להם, אז עובדים מכל הרקעים ייאבקו על שאריות בזמן שהעשירים ירויחו יותר". לדבריו, "אם לא נשקיע בילדי מהגרים רק כי הם לא נראים כמונו, אנחנו מצמצים את הסיכויים של הילדים שלנו, כי אותם ילדים חומים ייצגו נתח גדול יותר של הכלכלה האמריקנית".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום פרידה בשיקגו,  11 בינואר 2017. AP
אובמה, הלילה/AP

בנאומו התייחס אובמה גם למצב הביטחוני בארצות הברית ולאיום ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "שום ארגון טרור לא הצליח להוציא פעולת טרור על אדמתנו במשך שמונה השנים האחרונות. למרות בוסטון, אורלנדו וסן ברנדינו, כוחות הביטחון שלנו יעילים יותר מאי פעם. תפסנו עשרות אלפי טרוריסטים כולל בן לאדן. הקואליציה לקחה מחצית מהשטח של דאעש. דאעש יושמד ומי שמאיים על ארצות הברית אף פעם לא יהיה בטוח", אמר.

"אז בואו נעמוד על המשמר, אבל לא נפחד. דאעש ינסה להרוג אנשים חפים מפשע. אבל הוא לא יכול להביס את אמריקה אלא אם נבגוד בחוקה שלנו ובעקרונות שלנו. יריבות כמו רוסיה או סין לא יכולות להגיע למידת ההשפעה שלנו ברחבי העולם - אלא אם נוותר על מה שאנחנו מאמינים בו, ונהפוך את עצמנו לסתם עוד מדינה גדולה המתנהגת בבריונות לשכנותיה הקטנות", הוסיף.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום פרידה בשיקגו,  11 בינואר 2017. AP
אובמה עם מישל ובתם מליה, הלילה/AP

חלק משמעותי אחר עסק בעידוד אנשים חדשים להיכנס לחיים הפוליטיים. "אם אתם מאוכזבים מן הנבחרים, אספו חתימות ורוצו לתפקיד בעצמכם". הוא פנה לשומעיו ואמר: "הדמוקרטיה שלנו צריכה אתכם. לא רק כאשר יש בחירות. לא רק כאשר האינטרס הצר שלכם מונח על הכף, אלא לאורך חיים שלמים. אם אתם עייפים מלריב עם זרים באינטרנט, נסו לדבר אחד על אחד בחיים האמיתיים".

את דבריו סיכם בכך שאמר: "אני לא אעצור, אהיה שם איתכם, כאזרח. יש לי בקשה אחרונה מכם - להאמין. לא ביכולת שלי להביא שינוי, אלא ביכולת שלכם". הוא סיים בסלוגן הקמפיין שלו מ-2008 כשאמר: "כן, אנחנו יכולים, כך עשינו, כן, אנחנו יכולים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום פרידה בשיקגו,  11 בינואר 2017. AP
"כן, אנחנו יכולים". אובמה, הלילה/AP
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום פרידה בשיקגו,  11 בינואר 2017. AP
אובמה, הלילה/AP

במרכז הכנסים בשיקגו, העיר שבה החל אובמה את דרכו הפוליטית, נכחו גם הגברת הראשונה מישל אובמה והבת מליה, סגן הנשיא ג'ו ביידן וראש הסגל לשעבר של אובמה וראש עיריית שיקגו כיום, רם עמנואל. כ-7,000 הכרטיסים החינמיים לאירוע שהוקצו לקהל הרחב אזלו כבר ביום שבת בבוקר, זמן קצר לאחר שהחלה חלוקתם. בכלי התקשורת אף דווח כי כמה מהאנשים שעמדו שעות בתור כדי לקבל אותם, בחרו למכור את הכרטיסים ברשת, בסכומים שהגיעו עד ל-5,000 דולרים לזוג.

אמש הסביר ראש הסגל הנוכחי, דניס מקדונה, אמר לרשת CBS כי אובמה מבקש מהאמריקנים בנאומו: "המשיכו להילחם עבור מה שאתם מאמינים בו". היועצת הבכירה לנשיא, ולרי ג'ארט, מסרה בתדרוך לעיתונאים לקראת הנאום כי כוונתו של אובמה היא להתמקד בדור המנהיגים הבא. "הכוונה שלו היא לעורר מוטיבציה בקרב אנשים שרוצים להיות מעורבים ולהילחם עבור הדמוקרטיה שלהם", הבהירה.

"הוא חש חובה לדבר על מה שהוא למד בשמונה השנים האלה, ולתת לציבור האמריקני את העצות שלו לגבי הדרך שבה יש להתמודד עם האתגרים שבדרך", הוסיף דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, שציין כי "הנשיא היה יכול לתת נאום ארוך שבו יציין את כל ההישגים של הממשל שלו, אבל לא לכך הוא מתכוון להקדיש את הזמן".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ובנות משפחתו יוצאים לנאום פרידה בשיקגו, הבית הלבן, 10 בינואר 2016. רויטרס
מליה, מישל וברק אובמה ממריאים מהבית הלבן לשיקגו, אמש/רויטרס

אמש שודר בתכנית "עובדה" ריאיון שערכה אילנה דיין עם הנשיא אובמה, במהלכו התייחס למדיניותו כלפי ישראל. בהתייחסות לראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר אובמה כי המנהיג הישראלי "מאמין בפתרון שתי המדינות, אולם מעשיו הראו באופן עקבי כי הוא נתון ללחץ לאשר יותר התנחלויות". אובמה העריך כי ראש הממשלה "יעשה זאת, ללא קשר למה שהוא אומר בנוגע לחשיבות פתרון שתי המדינות".

אובמה הוסיף כי בשנים האחרונות הוא ושר החוץ ג'ון קרי פנו לנתניהו באופן אישי "פעמים רבות מספור" בדרישה לבלום את הרחבת ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, אולם בקשות אלה לא נענו. "נראה יותר ויותר כי העובדות בשטח הופכות יצירת מדינה פלסטינית רציפה ומתפקדת לכמעט בלתי-אפשרית, או לפחות לקשה מאוד", הבהיר אובמה, "אם המגמה הנוכחית תמשיך, זה יהיה בלתי-אפשרי".

(עדכון ראשון: 23:36)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ובנות משפחתו יוצאים לנאום פרידה בשיקגו, הבית הלבן, 10 בינואר 2016. רויטרס
"הנאום יפנה לכל האמריקנים". אובמה בדרכו לשיקגו, אמש/רויטרס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה ובנות משפחתו יוצאים לנאום פרידה בשיקגו, הבית הלבן, 10 בינואר 2016. רויטרס
"יביע הערכה מעומק הלב לציבור האמריקני". משפחת אובמה, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully