וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע הכללי המיועד של טראמפ: "לא אהיה רק חותמת גומי"

10.1.2017 / 22:30

שבוע וחצי לפני כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, החל בסנאט האמריקני שלב השימועים הפומביים של בכירי הממשל עם הסנאטור ג'ף סשנז. חרף הביקורת, הוא הבהיר כי יתנגד לאיסור כניסת מוסלמים למדינה וגינה את ה-KKK

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הסנאטור ג'ף סשנז מאלבמה היה היום (שלישי) הראשון מבין בכירי ממשלו המיועד של דונלד טראמפ שהגיע לשימוע פומבי בסנאט האמריקני, שבוע וחצי לפני כניסתו של הנשיא הנבחר לבית הלבן. מינויו של סשנז, אותו מייעד טראמפ לתפקיד התובע הכללי, נחשב לאחד המורכבים שעמם צפוי טראמפ להתמודד.

בהצהרת הפתיחה שלו דחה סשנז את ההאשמות על כך שהוא גזען, גינה את הארגון הדוגל בעליונות האדם הלבן קו קלוקס קלאן (KKK), והוסיף: "ניסו לצייר אותי בתור משהו שאני לא. אני מקווה שהזמן יראה לכם שהקריקטורה שלי לא נכונה". לדבריו, "אני דרומי. ראיתי אפליה, ואין לי ספק בקיומה כלפי אנשים נהדרים, בעיקר בדרום ארצנו".

עוד בוואלה! NEWS:
הכול נשאר במשפחה: טראמפ מינה את חתנו ליועץ בכיר בבית הלבן
רוסיה: התעייפנו מציד המכשפות של ארה"ב סביב מתקפות הסייבר
אובמה דיבר ודיבר - אך דווקא אויביו הם אלה ששינו את המציאות

הסנאטור ג'ף סשנז בשימוע שנערך לו בסנאט לפני מינויו הרשמי לתובע הכללי של ארצות הברית, ינואר 2017. GettyImages
"המדינה הזו לא מענישה יריבים פוליטיים". סשנז, היום/GettyImages

לפחות בשתי הזדמנויות שונות הביע סשנז, שהצהיר בשימוע כי "איני מתכוון להיות רק חותמת גומי", עמדות מנוגדות לאלה של הנשיא הנבחר. בהזדמנות אחת הביע התנגדות לאיסור מניעת כניסה ממוסלמים לארצות הברית, ואמר: "אין לי שום אמונה, ואני לא תומך ברעיון לפיו צריך למנוע ממוסלמים כקבוצה דתית את הכניסה לארצות הברית". עם זאת, הוא הבהיר כי טראמפ שינה את עמדתו המקורית, וכעת הוא תומך במניעת כניסה מאזורים המוגדרים "תומכי טרור".

בנוסף, הוא הביע התנגדות להחזיר לסוכנות הביון האמריקנית CIA את השימוש בעינוי בהטבעה, טכניקת חקירה שנויה במחלוקת שהייתה בשימוש בתחילת שנות ה-2000, וטראמפ הביע תמיכה בהחזרתה. במהלך השימוע אמר סשנז כי החוק "אוסר זאת לחלוטין", וכי לא יאפשר להחזיר אותה לשימוש. בנוסף, הוא הבהיר כי איסוף נרחב של נתוני תקשורת של אזרחים אמריקנים על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) תהווה "הפרה של החוק".

מפגינים במהלך שימועו של ג'ף סשנז בסנאט לקראת מינויו לתפקיד התובע הכללי של ארצות הברית, ינואר 2017. רויטרס
מפגינים בגלימות KKK במהלך השימוע בסנאט/רויטרס

אמירה מעניינת נוספת נוגעת לאפשרות של הקמת צוות תביעה מיוחד שיעסוק בעניינה של שרת החוץ לשעבר והמועמדת הדמוקרטית בבחירות לנשיאות הילרי קלינטון, כפי שהצהיר טראמפ במהלך קמפיין הבחירות. כשנשאל סשנז האם ימנע חקירה בעניין פרשת המיילים של קלינטון ובעניין "קרן קלינטון", השיב סשנז: "כן, המדינה הזו לא מענישה יריבים פוליטיים".

סוגיה חשובה נוספת שמעסיקה את האמריקנים בעשרות השנים האחרונות היא הזכות להפלה, שסשנז הביע לה התנגדות חריפה בעבר. כאשר נשאל הערב על פסיקת בית המשפט העליון לפיה איסור הפלה נוגדת את החוקה, השיב התובע הכללי המיועד: "לדעתי הפסיקה הזו מפרה את החוקה. אבל כעת זהו חוק, ואני אמלא אותו". באמירה נוספת בנוגע לזכויות נשים, התייחס סשנז לציטוט מפי טראמפ שנחשף זמן קצר לפני הבחירות, והבהיר כי "לתפוס נשים באיבר המין היא ללא ספק תקיפה מינית".

הסנאטור ג'ף סשנז בשימוע שנערך לו בסנאט לפני מינויו הרשמי לתובע הכללי של ארצות הברית, ינואר 2017. GettyImages
מינוי בעייתי. התובע הכללי המיועד סשנז, הערב/GettyImages

פעילים מארגונים שונים קטעו את נאומו מספר רב של פעמים, כאשר בכל כמה דקות קמו כמה מהם, מחו נגד המינוי והוצאו על ידי כוחות האבטחה. כמו כן, באופן חריג ביותר כבר הצהיר סנאטור מכהן, קורי בוקר בדמוקרטי, כי בכוונתו להעיד בסנאט נגד המינוי. ב-CNN דווח כי בוקר כינה את הרקורד של סשנז "מדאיג בכמה מובנים", בדגש על תקופת כהונתו כתובע הכללי של אלבמה ואמירות גזעניות שלו מאותה התקופה. בוקר הוסיף כי סשנז "נכשל בהגנה על זכויות נשים, מיעוטים וקהילת הלהט"ב".

במסגרת השלב האחרון של חילופי השלטון בין טראמפ לנשיא היוצא ברק אובמה, יגיעו השבוע בזה אחר זה כל המועמדים הזקוקים לאישור הסנאט אל גבעת הקפיטול. מחר יהיה זה שר החוץ המיועד רקס טילרסון, שיעמוד בפני תשאול ארוך בנוגע לעמדותיו בנושאים השונים ולגבי אירועים מהעבר שעשויים להיות רלוונטיים ליכולת שלהם למלא את התפקיד. טילרסון צפוי להישאל ארוכות על קשריו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתקופתו כמנכ"ל תאגיד האנרגיה "אקסון מוביל", וכן על עמדותיו בתחום יחסי החוץ, שהן לפי שעה בגדר תעלומה.

המפלגה הרפובליקנית מחזיקה ברוב בסנאט, ולכן המינויים של טראמפ לא צפויים להיתקל במשוכה ממשית, אם כי כבר היו בעבר מקרים שבהם נאלצו הנשיאים לסגת ממינויים בעקבות מידע שהתגלה בשלב השימועים. אולם יותר מכל, מדובר ב"שואו" טלוויזיוני, שיהווה את ההזדמנות הראשונה לשמוע מה המדיניות שבה מתכננים בכירי הממשל הבא לנקוט.

הלילה יישא אובמה נאום פרידה

במסגרת הישורת האחרונה לפני חילופי השלטון, אובמה צפוי הלילה לשאת את נאום סיכום הכהונה שלו. בנאום שייערך בעירו שיקגו בשעה 4:00 (שעון ישראל), צפוי אובמה להביט לא רק לאחור, אל עבר ההצלחות והכישלונות שליוו את שתי תקופות הכהונה, שלו - אלא גם לעתיד.

לפי דיווח בעיתון "שיקגו סאן טיימס", הנשיא צפוי לקרוא לדור חדש של מנהיגים לצעוד קדימה ולהיכנס לחיים הפוליטיים "כדי לעורר באנשים מוטיבציה להילחם עבור הדמוקרטיה". כל 7,000 הכרטיסים שחולקו לקהל הרחב לקראת האירוע נגמרו כבר ביום שבת בבוקר, זמן קצר אחרי שהחלה חלוקתם.

(עדכון ראשון: 16:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully