וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקור דאעש, הניחוח אירופי: האווירה ממנה צמח המחבל מהפיגוע בירושלים

8.1.2017 / 21:50

ההסתה ברשתות החברתיות והסיקור התקשורתי של פיגועי "המדינה האסלאמית" באירופה, כמו גם הרצון לחקות מחבלים, מובילים לאווירה אלימה שיוצרת כר נוח למתקפות שיצאו לפועל בחודשים האחרונים. הקבינט החליט: תומכי דאעש יעצרו בצו מנהלי

צילום: רוני כנפו ודו"צ, עריכה: שמרית גולדשטיין

פיגועי הטרור שיצאו לפועל בחודשים האחרונים, ובהם הפיגוע הקטלני שאירע היום (ראשון) בירושלים ובו נהרגו ארבעה צוערים ונפצעו 13 נוספים, הוא תוצאה ישירה של ה"אווירה הדאעשית", כפי שמכנים את המצב בגדה גורמים במערכת הביטחון, כמו גם תופעת החקיינות של מתקפות טרור בישראל ובחו"ל. הנתונים מעידים על כך שקיימת ירידה בהיקף הפיגועים ברחבי יהודה ושומרון ובירושלים, אך האווירה האלימה עדיין מרחפת באוויר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום במהלך ביקורו בזירת הפיגוע בבירה כי לפי כל הסימנים המחבל היה תומך דאעש. במקביל, לדברי גורמים מדיניים, הקבינט המדיני-ביטחוני החליט לעצור בצו מנהלי אנשים שמביעים הזדהות עם הארגון הקיצוני.

גורמים ביטחוניים טוענים כי אותה אווירה המושפעת מארגון "המדינה האסלאמית" נובעת ממספר רב של סיבות, הכוללות בין היתר את האלימות וחומרי ההסתה שמתפרסמים ברשתות החברתיות ללא בקרה, כמו גם הסיקור התקשורתי של הפיגועים באירופה והלחימה בסוריה, המסרים האלימים שמופצים על ידי ארגוני הטרור במכשירים הסלולריים, וההסתה במסגדים.

עוד כתבות בנושא:
האיש שירה במחבל: "המשאית העיפה אותי, הוצאתי את האקדח - ויריתי"
המחבל שביצע את הפיגוע בירושלים: אסיר משוחרר תושב ג'בל מוכבר
הפיגוע בירושלים: בצה"ל בודקים מדוע חיילים חמושים נמלטו מהזירה

זירת פיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים, 8 בינואר 2017. רויטרס
זירת הפיגוע בירושלים, היום/רויטרס

במקביל, בני משפחה, שכנים וחברים של המחבל מוציאים לעיתים מתקפות דומות – פיגועי דריסה, דקירה או ירי באמצעות כלי נשק מאולתרים שאותם ניתן להשיג ברחבי יהודה ושומרון במחירים זולים מבעבר. כל אלו מצטרפים למאמץ של חמאס לקדם ולהניע אזרחים לבצע פיגועים, בניגוד לעמדת הרשות הפלסטינית, שהייתה מעדיפה להתנגח בישראל בזירה המדינית-משפטית. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן דיבר על כך בגלוי בוועידת הפתח ה-7 שהתקיימה בסוף שנת 2016.

במערכת הביטחון הקימו צוותי חשיבה ופעולה להתמודדות עם המצב כבר בחורף 2015, לאחר רצח בני הזוג הנקין בשומרון וגלי הטרור שבאו לאחר מכן. ההתמודדות עם המחבלים הבודדים באה לידי ביטוי במעצרים, בחקירות, בסגירת כלי תקשורת שבהם מתבצעת הסתה לאלימות, בהרס בתי מחבלים, בשלילת אישורי עבודה בישראל ובהתנחלויות, בניטור הרשתות החברתיות ובמעצר של חשודים. לפי גורם ביטחוני, "ישנם עצורים שעדיין לא יודעים שבכוונתם לבצע פיגוע. הבדיקות שבוצעו הצביעו על מצרף של סימנים מחשידים לגביהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל הסימנים מראים כי פעל בהשראת דאעש". המחבל שהוציא לפועל את הפיגוע בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת הביטחון מנסים לפעול במישורים נוספים כדי לצמצם את היקף האלימות, ובין היתר להרחיב את היקף אישורי העבודה בישראל. כמו כן נעשה מאמץ של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), אלוף יואב מרדכי, שמעביר מסרים לאוכלוסייה הפלסטינית באמצעות עמוד פייסבוק וטוויטר בשם אל-מונסק (המתאם, א"ב). העמוד הצליח לצבור תוך פחות מעשרה חודשים יותר מ-110 אלף עוקבים, מאות אלפי ציפיות ומיליוני חשיפות לתכנים ולמסרים שמובילה מתפ"ש.

הפעילות של מתפ"ש ברשתות החברתיות מביאה לתגובות קיצוניות ואלימות מילולית, אך גם תגובות אוהדות תוך פיתוח דיאלוג על מגוון תחומי החיים ויישום המדיניות האזרחית כלפי הזירה הפלסטינית באזור יהודה ושומרון ועזה. במתפ"ש מקווים לקדם תהליך להפחתת החשדנות והאלימות בקרב האוכלוסייה הפלסטינית באמצעות שיח ללא מתווכים. במקביל מתראינים דוברים של מתפ"ש בכלי התקשורת הפלסטיניים המרכזיים לשם העברת מסרים.

במערכת הביטחון מזהירים כי למרות הצעדים, ככל שיתגבר הסיקור של האירועים בכלי התקשורת השונים, הסיכוי לחקיינות גובר, ולא נראה כרגע שיש כלי שיכול למנוע זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully