וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בירושלים: בצה"ל בודקים מדוע חיילים חמושים נמלטו מהזירה

8.1.2017 / 17:10

חיילים שהיו בזירת פיגוע הדריסה בבירה תועדו בורחים מהאזור ולא חותרים למגע עם המחבל. האיש שירה במחבל: "מרגיש שיש קשר לפרשת אלאור אזריה". דובר צה"ל: "לא נכון לקשר בין אזריה לחיסול המחבל בירושלים"

עריכה: שמרית גולדשטיין

צה"ל החל אחר הצהריים (ראשון) לבדוק מדוע חיילים חמושים בנשק שהיו בזירת הפיגוע בירושלים לא חתרו למגע עם המחבל מיד לאחר שפגע בקבוצת הצוערים שהתאספה באזור. בתיעוד פיגוע הדריסה שגבה את חייהם של ארבעה צוערים בשנות ה-20 לחייהם, נראו חיילים נמלטים מהמקום. מפקד בה"ד 1, אלוף-משנה יניב אלאלוף, שהגיע לזירת הפיגוע בטיילת ארמון הנציב, תחקר את החיילים והקצינים על נסיבות האירוע. מהתחקיר עלה כי לפחות שני צוערים ירו מטווח קצר לעבר המחבל לאחר פיגוע הדריסה. מדובר צה"ל נמסר כי כמקובל בצה"ל, האירוע יתוחקר לעומקו.

איתן, מדריך של קבוצת צוערים מבה"ד 1, שהיה אחד מאלו שירו למוות במחבל, העלה את האפשרות שהרשעתו בהריגה של אלאור אזריה, שירה למוות במחבל מנוטרל, הרתיעה את החיילים מלפעול במהירות. "השאלה היא למה אזרח מתפעל את האירוע הזה ולא עשרות קצינים שהיו במקום", תהה. "יש פה עשרות אם לא מאות חיילים עם נשק. אני מרגיש שיש קשר לפרשת אלאור אזריה, שהיה היסוס. הרגשתי חוסר אונים שהוא נסע אחורה ולי נגמרה התחמושת. עוד כמה שניות של היסוס של חיילים היו יכולות לשנות משהו". אך דובר צה"ל הבהיר כי אין קשר בין פרשת אזריה לבין חיסול המחבל בירושלים.

עוד על הפיגוע בירושלים:
המחבל שביצע את הפיגוע בירושלים: אסיר משוחרר תושב ג'בל מוכבר
תיעוד קשה מהפיגוע בי-ם: המשאית שועטת - ודורסת הולכי רגל

זירת פיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים, 8 בינואר 2017. רויטרס
הפיגוע בירושלים. היום/רויטרס

ראש אכ"א ודובר צה"ל, אלוף מוטי אלמוז, אמר כי החיילים שנפגעו שהו בעיר כחלק מפעילות סדרת חינוך של חמישה ימים בבירה. הם חזרו מסוף שבוע בבית ונפגשו בכמה נקודות באזור. מתחקיר ראשוני של מפקד בה"ד 1 עולה כי ברגע שהצוערים הבינו שמדובר בפיגוע ולא בתאונת דרכים הם סיפרו כי דרכו את הנשק וחתרו למגע. בשלב זה היו ארבעה הרוגים, שני פצועים קשה ושלושה בינוני ו-12 קל.

"מדובר באירוע שארך שניות, זמן קצר מאוד, לוקח שניות להבין שזה פיגוע ואז הם חותרים למגע ופותחים באש. שאר האירוע נמצא בתחקיר", אמר. אלוף אלמוז נשאל מה הציפיות שלו כמפקד כמג"ד ומח"ט לשעבר, והשיב: "אני לא יודע אם הם ירו באיחור, אין לי את עיתוי הירי, יש שני לוחמים שירו וחתרו למגע, אנחנו לפני התחקיר. יש שם קבוצה שקרובה מאוד ומבינה שזה פיגוע ויש עוד קבוצה. אני מבין שחלק גדול מהם לא מבין שזה פיגוע".

אלמוז ציין כי "צריך לשאול ולתחקר אותם. אנחנו לא מבינים נכון לעכשיו את כל הסיבות. היו שם סה"כ 300 חיילים ולא צריך שכולם יפתחו באש, שניים מהם מעידים שפתחו באש". אלמוז נשאל אם תיאורטית ניתן להדיח צוערים על רקע אירוע כזה והשיב כי "זה שלב מוקדם מדי לשאלות מהסוג הזה". באשר לקשר בין מקרה זה לפרשת אזריה טען: "לא נכון לקשר את הדברים האלה צריך להשלים את הפרטים לנוכח התחקיר הראשוני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פיגוע דריסה בשכונת ארמון הנציב בירושלים, 8 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע, היום/נועם מושקוביץ

אין זו הפעם הראשונה שצה"ל מתחקר חיילים וקצינים שנמנעו מחתירה למגע. בחודש נובמבר הודח מתפקידו קצין בחטיבה 401 של חיל השריון לאחר שנקבע בתחקיר כי הוא לא פעל כדי לנטרל את המחבל במהלך פיגוע הירי שאירע בחודש אוקטובר האחרון בגבעת התחמושת שבירושלים, שבו נהרגו לבנה מליחי ושוטר היס"מ יוסף קירמה. את ההחלטה להדיחו קיבל מפקד אוגדה 162 בפיקוד המרכז, תת-אלוף אמיר אבולעפיה.

מהתחקיר שנערך בעקבות הפיגוע עלה כי הקצין, שנכח באזור, "לא חתר למגע ופעל בניגוד למצופה ממנו באירוע מסוג זה". בנוסף להחלטה על ההדחה, תא"ל אבולעפיה הורה על העברת עיקרי האירוע לכל הלוחמים באוגדה, עריכת שיחות עם החיילים ולדמות תרחישים של מעורבות לוחמים במרחב האזרחי והכנה מנטלית, לדבריו, של החיילים לתרחיש שכזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחבל שביצע את הפיגוע, פאדי אל-קנבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיגוע בירושלים אירע סמוך לשעה 13:30 כשהמחבל, פאדי אל-קנבר, עם משאיתו על טיילת ארמון הנציב בבירה ושעט לעבר קבוצה של צוערים שירדה מאוטובוס. הוא דרס למוות שלוש חיילות וחייל ופגע ב-13 נוספים, בהם שלושה באורח קשה. חיילים שהיו במקום ירו עשרות קליעים לעבר כלי הרכב ואל-קנבר נהרג במקום.

לאחר שהוכרז אירוע רב-נפגעים, הוזעקו לזירה צוותי מד"א רבים. הם העניקו טיפול ל-13 פצועים בשנות ה-20 לחייהם ופינו אותם לבתי החולים בעיר. חמישה מהפצועים – שניים קשה, אחד בינוני קשה ושניים קל - פונו להדסה עין כרם. עוד חמישה - אחד קשה וארבעה קל - פונו לשערי צדק. שלושה פצועים קל פונו להדסה הר הצופים.

(עדכון ראשון: 16:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully