וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים יכריעו: רוכבי אופניים חשמליים יחויבו ברישיון מיוחד?

8.1.2017 / 10:37

הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר מיהדות התורה קובעת כי מי שאין לו רישיון נהיגה לכלי רכב ממונע ייאלץ להנפיק רישיון מיוחד לכלי החשמלי בעלות נמוכה. אגף התנועה תומך, אך שר התחבורה מתנגד

צילום: באדיבות "אור ירוק", עריכה: אוהד פיטר

(סרטון של עמותת "אור ירוק" על נהיגה מסוכנת באופניים חשמליים)

הצעת חוק חדשה מבקשת לחייב רוכבי אופניים חשמליים ברישיון מיוחד. ההצעה של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר (יהדות התורה) תעלה היום (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, אך היא נתקלת בהתנגדות מצד שר התחבורה ישראל כץ.

לפי ההצעה, "לא ינהג אדם באופניים חשמליים אלא אם מלאו לו 16 שנים או יותר" וכן "אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה באופניים חשמליים או בעל רישיון נהיגה ברכב מנועי". פירושו של דבר שאדם ללא רישיון נהיגה יחוייב, על פי ההצעה, בהוצאת רישיון מיוחד. זאת, לאחר שישתתף בקורס הדרכה לרכיבה בטוחה ולהכרת חוקי התעבורה. לפי הצעת החוק, הוצאת הרישיון המיוחד לא תעלה יותר ממאה שקלים ותוקפו יהיה לצמיתות, אלא אם נשלל על ידי הרשות המוסמכת לכך.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "השימוש באופניים חשמליים הפך בשנים האחרונות לפופולרי בקרב מגוון אוכלוסיות. החל בילדים ובני נוער שרוכבים לבית הספר ולמטרות נופש ופנאי ועד למבוגרים, המשתמשים באופניים החשמליים כאמצעי תחבורה לנסיעה למקום הלימודים או למקום העבודה". עוד נכתב כי: "לשימוש באופניים יתרונות רבים, החל מהפחתה בזיהום האוויר, צמצום פקקי תנועה, חסכון בכסף ובזמן נסיעה ועידוד פעילות גופנית. לצד היתרונות הרבים שבשימוש באופניים, נראה כי נהיגה באופניים חשמליים ללא הכשרה מתאימה של לימוד חוקי התנועה וכללי הבטיחות, מסכנת את עוברי הדרך השונים".

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת חקירה נוספת: "למשטרה הקלטות המו"מ בין נתניהו לאיש העסקים"
תושבי עמונה לנתניהו: אם ההסכם יופר - נשקול צעדינו מחדש
בתמיכת כל הקשת הפוליטית: "חוק שוברים שתיקה" יעלה להצבעה בראשון

תקנות האופניים החשמליים נכנסו לתוקף - אך הנערים ממשיכים לנסוע: "אין אכיפה". ניב אהרונסון
"כלי רכב בעל יתרונות רבים, אך מסוכן". אופניים חשמליים/ניב אהרונסון

עוד הוסבר כי בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הפצועים וההרוגים כתוצאה מתאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים, ובשנת 2015 נפגעו למעלה מ-1,400 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. "הכשרה מתאימה לרוכבים בנוגע לשמירה על כללי בטיחות וחוקי התנועה, תמנע ותצמצם בעתיד אסונות מעין אלו", נכתב בדברי ההסבר.

מסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS חושף כי אגף התנועה במשטרת ישראל תומך בהצעה זו ואף ממליץ להחיל אותה גם על רוכבי קורקינט חשמלי. במסמך כתב ניצב דורון ידיד, ראש אגף התנועה, כי "רישוי יביא לאפשרות של זיהוי הרכב ויקל על הטלת חובות ביטוחיות בגין פגיעות גוף שנגרמו כתוצאה מהשימוש בו".

במכתב ששלח בשבוע שעבר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לשר התחבורה כץ ביקש ממנו לקדם את הנושא: "לא מכבר היינו עדים לתאונות קטלניות עקב נהיגה בכלים אלה, ואני חושש שמגמה זו עלולה להתגבר". ארדן ציין בפנייתו לכץ את המצב כיום, בו גיל הרכיבה המותר הועלה לגיל 16 ובנוסף גם את המצב החוקי במסגרתו פקחים עירוניים ושוטרים יכולים לאכוף עבירות תעבורה של רוכבים, אך מציין כי "אין בכך די".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השר לא תומך ברישוי מיוחד. רישוי מיוחד מבטל את הייחודיות של שימוש באופניים, שהוא כלי תחבורה שימושי וחשוב ל-150 אלף משתמשים בישראל שרבים מהם צעירים. הפתרון הוא להגביר את האכיפה על מגבלת המהירות וגיל הרוכבים ולהעביר את סמכות האכיפה לפקחי הרשויות המקומיות בנוסף לפעילות הסברה בבתי הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully