וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בקואליציה: החרדים נגד החוק לפתיחת חנויות בשבת

הממשלה תדון מחר בחוק, שיתיר פתיחת 160 בתי עסק בתל אביב ביום המנוחה. המפלגות החרדיות שיגרו לנתניהו מכתב נגד החוק, שלדבריהם "פוגע בכבודה של השבת", אולם בנט סירב לחתום עליו. ליצמן: "רוצים חוק הסדרה לשבת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נחוש למצוא פשרה. נתניהו עם דרעי וליצמן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ראשי המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי (ש"ס) ויעקב ליצמן (יהדות התורה), וח"כ משה גפני פנו לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שלא לאשר את חוק העזר העירוני המאפשר פתיחה של עסקים בשבת בתל אביב. החוק, שדיון בו יתקיים היום (ראשון) בממשלה, מסדיר את פתיחתם של כמות מוגבלת של מרכולים ופיצוציות ביום המנוחה.

בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה בתחילת השבוע אמר ליצמן לנתניהו: "לכם יש את חוק ההסדרה, אנחנו רוצים להסדיר את השבת". בהמשך השבוע קיימו החרדים פגישה עם השר יריב לוין ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, ובמהלכה אמר לוין כי הליכוד מתנגד לדרישתם. בין היתר ציין בפניהם לוין את החשש מהתחזקותה של יש עתיד בסקרים אם הממשלה תורה על סגירת עסקים בשבת.

מש"ס ויהדות התורה נמסר כי עמדתן של המפלגות החרדיות היא "לא להסכים בשום אופן שהממשלה תאשר את חוק העזר לפתיחת מרכולים בשבת". על פי הודעת המפלגות, "אישור כזה משמעותו הפרה חמורה של הסטטוס קוו". עוד נמסר כי "לפני ישיבת הממשלה תיתכן פגישה של הנציגים החרדיים עם נתניהו לליבון הנושא".

עוד בוואלה! NEWS:
"חפרפרת בשגרירות": תחקירן "אל ג'זירה" תיעד פעילות למען ישראל בבריטניה
ישראל קיצצה 6 מיליון ד' מתרומתה לאו"ם במחאה על גינוי ההתנחלויות
עורך דינו של נתניהו: "אין איסור לקבל סיגרים במתנה מחבר"

התושבים מתנגדים לסגירת העסקים בשבת: "ממש חוצפה". טל אנגלנדר
"פגיעה בצביונה של השבת". סופרמרקט בתל אביב/טל אנגלנדר

ראשי המפלגות החרדיות פנו השבוע במכתב לנתניהו בו ביקשו להימנע מאישור חוק העזר העירוני בממשלה. "אין ביכולתנו ובכוונתנו להיות שותפים לפגיעה בכבודה של שבת וברמיסתה כפי שעולה מחוק העזר האמור", כתבו ליצמן, דרעי וגפני, "לפיכך היננו דורשים כי ממשלת ישראל תקבל החלטה ברורה וחד משמעית בדבר אי אישורו של חוק העזר". במכתב טוענים החרדים כי "אין חולק שהמצב החוקי הקיים אינו מאפשר פעילות מסחר בשבת. ניסיון להיתלות ולהכיר במצב הקיים שנוצר בחטא על ידי מפרי חוק אשר פתחו עסקים לאורך השנים תוך הפרה בוטה של חוק העזר ופגיעה בצביונה של השבת לא רק שאין לו כל בסיס, אלא יש בו כדי ליתן שכר למפרי חוק".

נתניהו נחוש למצוא פשרה שתניח את דעתם של החרדים, אך זו לא נמצאה עד כה. ברקע חילוקי הדעות, המדינה צריכה להשיב בקרוב לבג"ץ בעתירה שמבקשת מהממשלה לקבל הכרעה סופית בסוגיה. ההנחה היא שיש למצוא פתרון ובהתאם לכך להשיב לבג"ץ. בינתיים, הח"כים החרדים מנסים להעצים את המאבק ולצרף את הבית היהודי לעמדתם. במפלגת יהדות התורה סיפרו השבוע שניסו לצרף למכתב את יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, אך זה סירב. במקומו, הצטרפו למאמצים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב ממפלגתו. סמוטריץ' שלח מכתב דומה לנתניהו, מבלי לתאם זאת עם בנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החינוך נפתלי בנט נותן הצהרה בכותל לאחר החלטה 2334 של האו"ם בשישי האחרון, 25 בדצמבר 2016. נועם מושקוביץ
מסרב להצטרף לדרישת החרדים. בנט/נועם מושקוביץ

חוק העזר החדש בתל אביב מסדיר את פתיחתן של חנויות שונות בעיר, ומעניק הכשר חוקי לסטטוס קוו בתל אביב. במשך עשרות שנים היו חלק מהמרכולים בעיר פתוחים בניגוד לחוק העזר, והעירייה קנסה את בעליהם. החוק החדש נדרש לאחר שב-2013 הורה בג"ץ לעירייה לסגור את החנויות בימי שבת או להעביר חוק עזר חדש, שיתיר את פתיחתן.

שר הפנים הוא זה שאמור לחתום על חוקי העזר, והשרים גדעון סער וסילבן שלום נמנעו מכך. החרדים מבקשים כעת שיחזירו לדרעי את הסמכויות או שהממשלה כולה תקבל את ההחלטה ולא שר הפנים לבד. בעקבות כך, הוקמה ועדת מנכ"לים שהגישה את מסקנותיה בימים האחרונים.

הוועדה גיבשה שלוש המלצות. הראשונה היא חוק העזר עירוני שהגישה עיריית תל אביב, הקובע כי 160 בתי עסק יהיו פתוחים בשבתות. ההצעה השנייה היא להפחית ב-20% את מספר העסקים הפתוחים בשבת, וההמלצה השלישית היא הצעת שר הפנים לשעבר גדעון סער, לפיה יהיו מתחמים ספציפיים שבהם ניתן יהיה לפתוח עסקים בימי המנוחה. ההמלצות אינן מחייבות את הממשלה ואף ייתכן כי ההחלטה הסופית על אישור או דחיית החוק תידחה לאור חוסר הסכמות עם החרדים.

(עדכון ראשון: 22:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully