וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא רוצים להתאמץ": התמיכה באזריה רחבה – אך הציבור נותר ברשת

6.1.2017 / 9:31

קשה שלא להבחין בתמיכת הציבור במתן חנינה לאלאור אזריה, אך בעוד עמודי הפייסבוק והטוויטר עולים על גדותיהם, הרחובות ריקים למדי. "הפקרנו את הזירה", מנסים להסביר אנשי המאבק למען החייל שהורשע בהריגה

צילום: יותם רונן וניב אהרונוסון, עריכה: ניר חן

הכרעת דינו של אלאור אזריה, החייל שירה למוות במחבל מנוטרל בחברון, עוררה סערה בציבור הישראלי. לפי סקר שפורסם שלשום (חמישי) בחדשות 2, שני שלישים מהציבור תומכים בחנינת אזריה, שהורשע פה אחד בעבירות שיוחסו לו.
קומץ מהתומכים אף גלש לאיומים ואבטחה הוצמדה להרכב השופטים שהרשיע את החייל, וכן לח"כ אראל מרגלית שהביע תמיכה בהכרעת הדין. בנוסף לכך, דברי הסתה הופצו ברחבי הרשת נגד הרמטכ"ל גדי איזנקוט.

אך מחוץ לגבולות המחשב, ברחובות, היקף המחאה קטן הרבה יותר. לדיוני המשפט שנערכו בשנה האחרונה הגיעו רק מפגינים בודדים. ביום הכרעת הדין, ציפתה המשטרה להגעתם של אלפים לבסיס הקריה – אך לבסוף הגיעו כמה מאות בלבד, שקיימו הפגנה ספונטנית, שהפכה בחלקה לאלימה.

רן כרמי-בוזגלו, מוביל מחאת התמיכה באזריה, סבור כי למרות ההרשעה, המחאה הצליחה – שכן גודלה אינו נמדד בהכרח ברחובות. "זה מאפיין מאוד את העם שלנו, הוא מתקשה לפעמים לצאת החוצה. אבל אנחנו בעידן הרשתות ואנשים לא צריכים להתאמץ ולצאת בהמוניהם לרחובות", אמר. "בפוסט אחד אפשר לגרוף תמיכה של מיליון איש. זו רוח התקופה שבה אנחנו חיים – רק ברשתות החברתיות רואים את התמיכה האמתית".

עוד בנושא:
בצבא המוסרי בעולם חייבים להרשיע את מי שסרח
גנץ שלח מכתב לאיזנקוט: "מצדיע לרמטכ"ל שמקפיד על ערכים"
קצינים במילואים: פגיעה בצה"ל חמורה יותר מכל אירוע שנוי במחלוקת

הכרעת דין לחייל אלאור אזריה, קריה, תל אביב. ינואר 2017. AP
"בפוסט אחד אפשר לגרוף תמיכה של מיליון איש". אזריה, השבוע/AP

לטענתו של כרמי-בוזגלו, התמיכה שנרשמה ברשתות החברתיות היא זו שמאפשרת את המשך המאבק. "ציפינו לאלפים שיגיעו אבל אני לא מתרשם מכמות האנשים וגם לא מאוכזב. אני מרוצה כי אני רואה שיש לי צבא להמשיך להיאבק איתו", קבע. "משה דיין אמר 'עדיף לבלום סוסים דוהרים מאשר לדחוק שוורים סרבניים'. אני ראיתי אתמול סוסים עם עשן מהאף שלהם שערוכים להמשך המאבק".

שעות אחדות לאחר ההכרעה בבית הדין בקריה, יזם צבי סוכות, פעיל ימין מוכר, מחאה בעשרות צמתים ברחבי הארץ בשעות הערב. סוכות דווקא התאכזב ממיעוט המשתתפים, ואף פרסם פוסט בפייסבוק שבו ביקר את ציבור המתנחלים. "הרגע הודיעו שאלאור הורשע בהריגה וההלם מורגש מסביב – אך המשפט הפך לסמל והכיפות הסרוגות נעדרו מהנוף", טען. "הפקרנו את הזירה, אבל נתפלא אם נמשיך להיתפס כדואגים רק לקומבינות למתנחלים, כשהפרצופים ההמומים שסביבי מרגישים את הנתק. אם היה בנו הכוח, אם הייתה מנהיגות, היו אלפים ורבבות יוצאים היום לרחובות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפגנת תמיכה באלאור אזריה, מחוץ לקריה בתל אביב במהלך הכרעת דינו. 4 בינואר 2017. ראובן קסטרו
"לא רוצים להתאמץ". הפגנה נגד הכרעת הדין מחוץ לקריה, השבוע/ראובן קסטרו

ביום רביעי אחרון קבעו שלושת שופטי בית הדין הצבאי כי סמל אזריה אשם בהריגת המחבל, עבד אל-פאתח א שריף, בחברון במרץ האחרון. הם קבעו כי אזריה פעל מתוך נקמה וביססו את הקביעה מדבריו אחרי הירי: "מגיע למחבל למות". ההרשעה בפרשה שטלטלה את המדינה הובילה לתגובות מעורבות במערכת הפוליטית. אתמול נדרש לנושא נשיא המדינה ראובן ריבלין. "יש בינינו מחלוקות, מטבען שהן קשות ביותר ונוקבות, אבל צה"ל הוא לא רק הצבא של כולנו, צה"ל הוא כולנו", אמר ריבלין בביקור תנחומים אצל משפחתו של רס"ן חגי בן ארי במושב נוב שברמת הגולן. "המפקדים המובילים את הצבא של כולנו הם מקור השראה וגאווה, ואני יודע שאנחנו נמשיך ונשמור עליהם כדי שהם יוכלו לשמור עלינו".

בשיחה עם וואלה! NEWS הסביר סוכות כי לדעתו שאננות הציבור נעוצה בחוסר הנהגה מדרבנת. "הם לא מובילים את הציבור, אלא מדברים זה נגד זה", אמר. "אנשים לא יוצאים מהבית בגלל שלא קוראים להם לצאת. אין ספק שרוב הציבור תומך באזריה ומתנגד להכרעת הדין – אבל בלי הנהגה אנשים לא זזים מהבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully