וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרשה שתשפיע על המתגייסים החדשים: צה"ל לא נשאר מחוץ לוויכוח

5.1.2017 / 0:16

הכרעת הדין של אזריה אולי לא חידשה בפרטים נוספים על הירי בחברון, אך תספיק לייצר התמודדויות חדשות בצבא. בעידן שבו ניתן להצית מחאות בהינף סמארטפון, בצה"ל יצטרכו לפקח היטב על התנהלות החיילים ועל ההשלכות שעלולות להיות לפרשה על התפקוד היומיומי

צילום: יותם רונן וניב אהרונוסון, עריכה: ניר חן

הרשעתו של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי אתמול (רביעי) לא שפכה אור על פרטי פרשת הירי בחברון או סתרה את עמדותיהם של שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט – אך יש בה לטלטל את המערכת הצבאית ובעיקר להשפיע על דרגי השטח של צבא היבשה. על האחרונים מוטלת האחריות לפעילות הביטחון השוטף, ובנוסף לכך, היא עלולה להשפיע על האופן שבו הנוער הישראלי עתיד לבחור את אופי השירות הצבאי שלו. דמויות המפתח שיידרשו למנוע את ההשפעה של השיח הציבורי על השיח המבצעי ועל תהליך הגיוס, הם מפקד זרוע היבשה קובי ברק, מפקד פיקוד המרכז אלוף רוני נומה וראש אגף כוח האדם הנכנס, תת-אלוף מוטי אלמוז.

בזרוע היבשה ובפיקוד המרכז יצטרכו לוודא כי המפקדים הזוטרים בשטח מבינים היטב את רוח התקופה, ומגלים ערנות לתופעות חברתיות שעלולות לפגוע במשימות ובשיח היומיומי ביחידות. מדובר בעידן שבו החיילים לא מנותקים כבעבר – הם מושפעים מעמדות הוריהם שעומדים בקשר עם המפקדים ומחוברים מדי יום לרשתות החברתיות גם אם הם לא חוזרים לביתם.

עוד בנושא:
נתניהו: "יום קשה וכואב, אני תומך במתן חנינה לאלאור אזריה"
הכרעת הדין שהפכה את "הילד של כולנו" – לילד של אף אחד
יעלון על משפט אזריה: "ניצול ציני של פוליטיקאים אינטרסנטים"

אם בעבר היה הגדוד עוסק במשך ימים בשמועות על יציאה הבייתה בסוף השבוע, הרי שהיום צריכת המידע המהירה והשתתפות במחאות כבר לא מצריכה "לצאת שבת". כדי להשפיע על מחלקה שלמה, די בקבוצת ווטסאפ ובהודעה אחת. לפיכך, על המפקדים להיות ערים לשינויים בשיח או לאירועים חריגים, ולהגיב במהירות עם כלים פיקודיים.

באגף כוח האדם, יצטרכו לעסוק בשתי סוגיות עיקריות. הראשונה היא השיח שצפוי להתעורר בקרב החיילים הצעירים שהתגייסו לאחרונה לחילות השדה, בנושאים במו הביקורת על הצבא, נוהלי הפתיחה באש ומהותם והשאלות המורכבות שעולות מן האירוע. הסוגיה השנייה היא המוטיבציה לגיוס ואופיו, שטרם התברר אם הושפעו מהפרשה.

הפגנה למען החייל אלאור אזריה בעת הכרעת דינו, קריה, תל אביב. ינואר 2017. ראובן קסטרו
לא חומקים ממהפכת המידע. תומכי אזריה מחוץ לקריה, אתמול/ראובן קסטרו

עוד מההתחלה, הגדירו יעלון ואיזנקוט גבולות גזרה ברורים שבהם היה צריך להתנהל בפרשה, ולא לחצות אותם. הקראת הכרעת הדין, שנמשכה שעתיים וארבעים דקות, תאמה גם את גרסתם של מפקד חטיבת כפיר ומפקד גדוד 92 מחודש מרץ 2016, לאחר התקרית. היא אמנם לא חידשה דבר, אך ההרשעה המטלטלת עוד תלווה את צה"ל ואת החברה הישראלית זמן רב.

(עדכון ראשון: 23:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully