וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "לא אוהב את הכרעת הדין, אך כולנו מחויבים לכבדה"

שר הביטחון קרא "להפסיק את ההשתלחות ברמטכ"ל" סביב משפטו של החייל אלאור אזריה. רגב גינתה במשדר וואלה! NEWS את אמירתו של איזנקוט: "העביר מסר אומלל". יחימוביץ' קראה: "לשקול חנינה". ח"כ עודה: "מבחינת נתניהו, המעשה לגיטימי"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיב היום (רביעי) להכרעת הדין במשפטו של החייל אלאור אזריה, שירה במחבל מנוטרל בזירת ניסיון פיגוע בחברון בחודש מרץ האחרון, ומסר כי מדובר ב"פסק דין קשה, אך יש לכבדו. כולנו מחויבים לכבד את ההכרעה המשפטית, אך יש לשמור על איפוק". הוא הבהיר כי הוא "לא אוהב" את ההחלטה, אולם קרא "להפסיק את ההשתלחות נגד הרמטכ"ל, אנחנו חייבים לשמור על הצבא מעל לכל ויכוח פוליטי".

"הדבר הראשון שהייתי מבקש מכולנו, גם מאלו שאוהבים יותר את פסק הדין וגם, כמוני, שאוהבים הרבה פחות, כולנו מחויבים לכבד את ההכרעה המשפטית", הוסיף ליברמן", "מה שחשוב הוא שלמרות פסק הדין הקשה, מערכת הביטחון תסייע לחייל ומשפחתו בכל מה שאפשר, לבוא לקראתו ולהקל".

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת הרשעה במשפט אלאור אזריה: "ירי ללא סיבה על מחבל פצוע"
פעילי "לה פמיליה" התפרעו מחוץ לבית הדין; עימותים אלימים עם שוטרים
לאחר שבועות שנעלם מעין הציבור: שרון גל הגיע להכרעת הדין של אזריה

מוקדם יותר הגיבה שרת התרבות והספורט מירי רגב במשדר וואלה! NEWS לדברים שאמר הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בנוגע לאזריה. לדבריה, "אני חושבת שהחייל הזה עומד במשפט שדה. עם כל הכבוד לרמטכ"ל, ויש לי כבוד, האמירה שלו אומללה נגד חיילים שמתגייסים – 'אתם לבד בשטח'".

"אנחנו יודעים שיש להם אתגרים לא פשוטים, וזה לא היה צריך להגיע מראש למישור פלילי אלא למישור מבצעי", הוסיפה רגב. "אנחנו לא רוצים שכל תקרית תגיע להליך פלילי - זה הדבר האחרון שהצבא רוצה להגיע אליו ואסור לו להגיע אליו". היא עוד אמרה: "במציאות הזו, אוביל מהלך של חנינה".

מירי רגב בעת הכרעת דינו של החייל אלאור אזריה, כנסת ינואר 2017. רוני כנפו
"הפקרות של חייל". רגב, היום/רוני כנפו

לטענת השרה, "נעשה כאן מהלך של הפקרות של חייל. אני חושבת שהמהלך מראש לא היה צריך להתגלגל למהלך פלילי והיה צריך לעצור את זה מראש". היא ציינה כי "היה כאן חוסר גיבוי של שר הביטחון לשעבר משה יעלון", והוסיפה: "מאוד התפלאתי לשמוע את הרמטכ"ל אומר מה שהוא אומר – הוא כן חייל של כולנו. זה ילדים בני 18 שמסיימים בית ספר ומתמודדים עם סוגיות לא פשוטות. יש מציאות מורכבת, והתפקיד שלנו הוא להעניש חיילים שפעלו באופן לא ראוי, אבל בוודאי לא להגיע להליך פלילי".

השר אופיר אקוניס קרא "לחון את אלאור אזריה במהירות האפשרית. כעת, אחרי פסק הדין, אני קורא לנשיא המדינה לתת לו חנינה, ולהביא לקצה את הפרשה ולא לכלוא את החייל של כולנו". השר אריה דרעי הוסיף: "בית המשפט עשה את עבודתו, אני מכבד את הכרעת הדין. מכאן ואילך הדרך הנכונה היא חנינה. ניהול המשפט והסבל שעברו החייל ומשפחתו מצדיקים מתן חנינה". כך גם השר ישראל כ"ץ, שביקש "לפעול בהקדם למתן חנינה. בית הדין אמר את דברו וכעת מוטלת על ממשלת ישראל וצה"ל החובה ליטול אחריות ולחון את החייל".

שר החינוך נפתלי בנט התייחס גם הוא להכרעת הדין במהלך ועידת החינוך באיגוד תלמודי התורה. לדבריו, הדיון "עדיין באמצע הכרעת הדין, אני מקווה שיצא זכאי. אם לא, הוא צריך לקבל חנינה מיידית".

ממפלגתו נמסר בהודעה רשמית: "מילה זו מילה וחנינה זו חנינה. עם ישראל שבע מברבורים ומצפה ששר הביטחון יעמוד באינספור הבטחותיו ויביא לחנינה מידית לאלאור אזריה בלא שיישב יום אחד בכלא". יו"ר הסיעה ח"כ שולי מועלם רפאלי אף החלה לקדם עצומת ח"כים הקוראת לשר הביטחון להורות לרמטכ"ל לחון את אזריה.

"‏ביביטן ורגביהו בסימני אטרף"

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב בטוויטר, וצייץ: "‏ביביטן ורגביהו בסימני אטרף. רוח ביבי עליהם והמתפרעים ברחובות – בהשראתם". לדבריו, "ידע כל אזרח, ימין ושמאל כי רק ישראל חזקה ושפויה תבלום את הגל העכור".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) טענה כי "בית המשפט נהג במקצועיות ובאומץ לב בהכרעתו על פי דין ועל פי הראיות, וההשתלחויות כלפיו מצמררות וקוראות תיגר על הממלכתיות ועל שלטון החוק". לדבריה, "על רקע זה מתעצמת חשיבות הסטנדרטים המוסריים שחידדו מפקדי צה"ל סביב המעשה החמור".

"עם זאת, בית המשפט הוא שטח סטרילי שבו מדברות הראיות, אך החברה הישראלית היא זירה גועשת ונפיצה, וכתפיו של אזריה צרות מלשאת עליהן את כובד השסע", הוסיפה. "לכן בתום הליכי המשפט ואחרי שיגזר דינו יש לשקול בזהירות אפשרות של חנינה, בדומה לזו שקיבלו בשעתם אנשי השב"כ בפרשת קוו 300".

חבר סיעתה איל בן ראובן טען כי "חייל צה"ל חייב לנצח בכל מפגש עם האויב, אך לאחר שהאויב נוטרל, שוכב הרוג או פצוע, יש לטפל בו בכבוד ובהגינות הנדרשת מלוחמים - זו הרוח הנלמדת בצה"ל". לדבריו, "החייל אלאור אזריה פגע קשות בערכי צה"ל ועל כך נשפט וייענש. צה"ל יידרש להסביר לכלל החיילים את חשיבות היותנו צבא מנצח ומוסרי".

ח"כ אחמד טיבי, וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
"איתו היו צריכים להיות מורשעים עשרות חיילים ומפקדים". טיבי/נועם מושקוביץ

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הוסיף במשדר וואלה! NEWS כי "ראש הממשלה כבר תמך ודיבר עם ההורים, והבעיה מאוד ברורה מכל מה שקורה פה - המעשה הוא לגיטימי מבחינתו". לדבריו, "איך מדברים חודשים על עמונה במקום לדבר על תקציבים? הכיבוש מחסל את הכול, גם בתוך מדינת ישראל".

ח"כ אחמד טיבי טען כי "'עוול' נעשה לאלאור אזריה. איתו היו צריכים להיות מורשעים עשרות חיילים ומפקדים שהרגו פלסטינים לשווא". לדבריו, "50 שנות כיבוש מסתכמות בהרבה מעבר לאחד אזריה. למה אזריה כן וישראל שומר או בן דרי לא?".

"למעשה ההרשעה היום היא כתב אישום נגד החברה הישראלית שגוננה על הרבה 'אזריה', והאדירה רוצחי פלסטינים ואף קדמה אותם", הוסיף טיבי. "אזריה, ואוהדיו שכבשו את הרחוב באזור עזריאלי יחד עם פוליטיקאים בכירים, שיצאו מגדרם כדי לתמוך ברוצח הם הראי המכוער של ישראל 2017 לאחר 50 שנות כיבוש".

יואל חסון מגיע למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
"על שר הביטחון להוכיח כי ערכי צה"ל הם הקובעים". ח"כ חסון/יותם רונן

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) טען, בהתייחסות למחאה הציבורית למען אזריה, כי "ראש הממשלה הפעיל את 'משרוקית הכלבים', הפעם נגד צה"ל והרמטכ"ל". לדבריו, "ההתקפות חסרות התקדים של יו"ר הקואליציה ביטן ושרת התרבות רגב נגד צה"ל והעומד בראשו הן סכנה של ממש לדמוקרטיה הישראלית. נתניהו רוצה בהתפרקות החברה הישראלית, ושלח את חברי מפלגתו לפגוע ישירות בצהל, ואת אנשי 'לה פמיליה' לתת מכות לעיתונאים וערבים.
אני קורא לשרים האחראיים לעצור את זה".

חבר סיעתו וסגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון, הוסיף: "משפט אזריה היה מיותר, כי היה ברור שהחייל היורה פעל בניגוד לרוח צה"ל והיה ראוי להדיחו מהצבא בבוז ולחסוך את הנזק לחברה הישראלית ולצה"ל מעצם התהליך". לדבריו, "האופוזיציונר ליברמן היה הראשון לזהם את המשפט כשהתיישב כנבחר ציבור באולם בית המשפט. הוא הצית את ההתלהמות נגד צה"ל, נגד בית המשפט ונגד התקשורת, כשעמד שכם אל שכם עם כנופיית הטרור 'לה פמילייה'".

"למרבה האירוניה, היום כנופיית 'לה פמילייה' חוסמת את הצומת מתחת ללשכתו של השר ליברמן, שייאלץ להתמודד עם ההשלכות של מעשיו חסרי האחריות", הוסיף חסון. "על שר הביטחון מוטלת עכשיו האחריות להוכיח כי ערכי צה"ל הם הקובעים, ורוח צה"ל – ולא רוח 'לה פמילייה' – היא המנצחת".

חברת הכנסת תמר זנדברג בעצרת בעד לגליזציה לסמים קלים בכיכר רבין בתל אביב. דרור עינב
"הפרשה הזכירה את השליטה הצבאית בשטחים". זנדברג/דרור עינב

יו"ר מרצ זהבה גלאון טענה כי "בית הדין הצבאי התעלם מרעשי הרקע וההסתה של פוליטיקאים מהימין, רבנים, 'הצל' והגופשטיינים, והכריע על סמך הראיות בלבד". לדבריה, "טוב שבית הדין התעלם מהאווירה הציבורית ופסק לפי העובדות בלבד ולפי מה שהיה מונח לנגד עיני השופטים, וקבע שאלאור אזריה ירה במחבל מנוטרל מתוך רצון לנקמה". היא הוסיפה כי "אזריה הוא קורבן של הימין. המערכת הפוליטית, החל מראש הממשלה דרך שרים וח"כים, ניהלה קמפיין הסתה נגד בית הדין".

ח"כ תמר זנדברג הוסיפה: "פרשת אזריה טלטלה את החברה הישראלית כי היא העמידה מראה לא נעימה מול מציאות שרבים מעדיפים להדחיק - השליטה הצבאית בשטחים וספציפית בחברון, ושליטת המתנחלים בצבא, אבל הכרעת הדין החשובה הבוקר עוסקת קודם כל ביכולת של מדינת חוק להשליט חוקים ונהלים - גם צבאיים - בלי שלאף אחד יש פטור או חסינות מהם". לדבריה, "למרות ניסיונות הימין - מראש הממשלה ושר הביטחון ומטה - להפוך את אזריה לגיבור - השופטים הוכיחו שהם יכולים להסתכל בעובדות היבשות ולשפוט במנותק ממחול השדים הפוליטי ועל פי העובדות הברורות".

ח"כ ציפי לבני, כנס כלכלי במלון הילטון, תל אביב. 21 ביוני 2016. גידי פישר, מערכת וואלה! NEWS
"פוליטיקאים לא צריכים לתקוף את הרמטכ"ל". לבני/מערכת וואלה! NEWS, גידי פישר

ח"כ ציפי לבני עוד טענה במשדר וואלה! NEWS כי "אף חייל בצה"ל, ושום הורה ששלח את החייל, לא צריך להיקרע בין פוליטיקאים לצבא. יש בי צער לראות את המשפחה". היא הסבירה: "לא רציתי לבקר אותם כדי לא ליצור מצב שבו אני משפיעה על תוצאות פסק הדין. אפשר להבין את צד ההורים אבל אי אפשר לתת לגיטימיות למה שעשה הבן".

"ברגע שצה"ל בוחן את עצמו ומעמיד לדין - כך צה"ל צריך להיראות", הוסיפה. "פוליטיקאים לא צריכים לתקוף את הרמטכ"ל. הנהגה שאין לה אחריות תמשיך לשפוך עוד שמן ונפט על הלהבה הזו. הנהגה אחראית צריכה לבוא ולומר לכבד את פסק הדין. אני מצפה זה מה שחברי הממשלה יאמרו, אך לצערי לא כולם אומרים את זה, וחלקם מעודדים את המתקפה על צה"ל ובית הדין - זה לא ראוי".

עמיר פרץ באולפן וואלה. ראובן קסטרו
"זה לא יום לצהלות". פרץ/ראובן קסטרו

לדברי ח"כ עמיר פרץ, "זה לא יום לצהלות. אני קורא לכולם לכבד את פסיקת בית המשפט שהוא גורם עצמאי, חשוב ובלתי תלוי. עצמאות בית המשפט וכיבוד פסקי הדין שלו הם חלק חשוב ובלתי נפרד מחוסנו של הצבא ויכולתו להיות צבא מוסרי". שר הביטחון לשעבר הוסיף: "צבא ההגנה לישראל היה מאז ומעולם צבא מוסרי וימשיך להיות כזה, בין היתר בזכות הגיבוי המלא וההפרדה בין הפוליטיקה ודעת הקהל לבין שיקוליו המקצועיים. בראש הצבא עומד רמטכ"ל אמיץ שמבין את אחריותו הכוללת, לוחם ללא חת ואיש מוסרי משכמו ומעלה".

"אני מצפה מחברי כנסת מהימין הקיצוני לכבד את פסק הדין ולחדול מההשתלחות הבלתי אחראית בצה"ל ובמפקדיו", הוסיף פרץ. לטענתו, "צר לי על השימוש הציני והפוליטי שגורמים פוליטיים עשו ברגשות משפחת אזריה ובכך העצימו את סבלה וגרמו לה לאשליות שווא".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוסיף: "אני קורא לכולם לעצור את האלימות ואת ההתבטאויות חסרות האחריות המגיעות מתוך המערכת הפוליטית". לדבריו, "זו לא דרכו של העם היהודי, לא דרכה של מדינת ישראל ולא דרכו של צה"ל. בית המשפט אמר את דברו, עכשיו גם לנו יש תפקיד: למנוע את הקרע בעם, למנוע את הפגיעה בצבא העם. האלימות לא תנהל אותנו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בהלווייתו של יעקב נאמן בהיכל שלמה בירושלם, 2 בינואר 2016. רוני כנפו
הגיע לאולם הדיונים בפתח המשפט. ליברמן/רוני כנפו

במקביל, מאות בני אדם הפגינו היום במתחם שרונה שבתל אביב, מול בסיס הקריה, במחאה על דבריו של איזנקוט. אתמול מסר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כי "גם אם לדברי הרמטכ"ל אלאור הוא לא הבן של כולנו, הוא החייל של כולנו. אני מכבד את הרמטכ"ל ומעריך אותו מאוד, אך ראוי היה שלא יתבטא בנושא יום לפני מתן פסק הדין". לדבריו, "יסודותיו וכוחו של צה"ל נובעים בראש ובראשונה מהערבות ההדדית ומכך שכל חייל עבורנו הוא עולם ומלואו. הדרג הפיקודי חייב להיות ער למסר שהוא מעביר בהתנהלותו לחיילים ולמתגייסים העתידיים".

בדברים שנשא ביום עיון לזכרו של הרמטכ"ל אמנון ליפקין שחק, אמר איזנקוט כי "חל בלבול בשיח בחברה הישראלית, בין גבר או אישה בני 18 לבין הילדון של כולנו שהתבלבל". לדבריו, "זה שיח שפוגע בדרישה שלנו מחיילי צה"ל, בדברים הבסיסיים ביותר". לפני כן, אמר: "אנחנו בוחרים לעשות הפרדה בין השיח הפיקודי לציר החקירה", והוסיף כי הוא מודע "לשיח הציבורי ולשיח האינטרנטי הער". ואולם, הבהיר, "על מפקדי צה"ל לבחור בצד המקצועי והפיקודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully