וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים מ-1968 חשפו: ניקסון סיכל במכוון את השלום עם וייטנאם

מסמכים שנמצאו בספריית הנשיא האמריקני לשעבר, מוכיחים כי הוא חיבל ביוזמת השלום עם וייטנאם על מנת לנצח בבחירות - לאחר שנים בהם הועלו חשדות לגבי התערבותו בזמן הקמפיין לנשיאות. "גרוע יותר מפרשת ווטרגייט"

נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו. 9 באוגוסט 1974. GettyImages
ריצ'רד ניקסון מודיע על התפטרותו, 1974/GettyImages

נשיא ארצות הברית לשעבר, ריצ'רד ניקסון, הנחה את עוזריו לחבל בחשאיות בשיחות השלום בוייטנאם, שנערכו בשנת 1968 - כך עולה ממסמכים חדשים שחשף אמש (שלישי) העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". על פי החשיפה, הוא עשה זאת מחשש שסיום המלחימה ייפגע בסיכוייו להיבחר לנשיאות. בשיחת טלפון שערך ניקסון עם ה' ר' הלדמן, שהפך מאוחר יותר לראש הסגל בבית הלבן, הוא הורה לו להמשיך ב"תיווך ידידותי" עם מנהיגי דרום וייטנאם, במטרה לשכנע אותם שלא להסכים לעסקת השלום.

מעורבותו של ניקסון בנושא היוותה מזה שנים רבות מקור למחלוקת וקונספירציות. תיעודים המנכיחים את הקשר הישיר שלו לסיכול היוזמה בזמן הקמפיין לנשיאות נערמו, וכעת נחשפו הראיות החותכות ביותר – במסמכיו של הלדמן, שאישר את הטענות, למרות הכחשותיו של ניקסון המנוח.

עוד בוואלה! NEWS:
האורחים המפתיעים שצפויים להגיע להשבעת טראמפ: הילרי וביל קלינטון
בגלל חתול: מאות נוסעי טיסת אל על לניו יורק נתקעו שעות בנתב"ג
סיפור בדקה | צפו: בן שנתיים הציל את אחיו לאחר שנפלה עליו שידה

קים פוק, שנפגעה מנפאלם במלחמת וייטנאם, ספטמבר 2015. AP
"הושלמה החתיכה החסרה בפאזל". מלחמת וייטנאם, 1971/AP

"אין ספק שזה היה צעד אחד מעבר למהלכים פוליטיים נורמטיביים, להשפיע על המשא ומתן כאשר חיי אדם על הפרק", אמר ג'ון פארל, שגילה את המסמכים בספרייה הנשיאותית של ניקסון בעת שאסף חומרים לכתיבת הביוגרפיה על ניקסון. "פוטנציאלית, זה גרוע יותר מכל דבר שהוא עשה בפרשת ווטרגייט". במאמר שפרסם ב"ניו יורק טיימס", הסביר פארל על גבי המסמכים שנחשפו את משמעות הדברים, לצד הבאת ההכחשות שהשמיע ניקסון בזמנו.

מומחים והיסטוריונים בארצות הברית טענו שחשיפת המסמכים הינה פריצת דרך. רוברט דוקר, שכתב ספר על ניקסון והנשיא לשעבר לינדן ג'ונסון, אמר כי המסמכים "מאמתים את החשדות למעורבות ניקסון בהפרת החוק הפדרלי". גם קן היוג'ס, מומחה מאוניברסיטת וירג'יניה ציין כי "הם משלימים את החתיכה החסרה בפאזל של הפרשה, ומראים שניקסון ביצע פשע כדי לנצח בבחירות לנשיאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully