וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסוי ראשון מסוגו, פינלנד תשלם משכורות לאזרחים מובטלים

3.1.2017 / 12:00

2,000 איש שנבחרו באקראי ישמשו מבחן לשיטה חדשה למלחמה בעוני ובאבטלה. התומכים מקווים כי החשש של מובטלים לנסות עבודות חדשות ייעלם, אולם המבקרים סבורים - זה יעודד עצלנות

הפגנת חקלאים מול הפרלמנט של פינלנד, מרץ 2016. AP
יותר מ-8% מובטלים. הפגנת חקלאים מול הפרלמנט בפינלנד/AP

פינלנד הפכה למדינה הראשונה באירופה שמשלמת לאזרחיה המובטלים משכורת חודשית. זהו ניסיון חברתי ראשון מסוגו, שבמסגרתו מקווה הלסינקי לצמצם את העוני ולהגדיל את שיעור התעסוקה. במשך שנתיים יקבלו 2,000 אזרחים שקיבלו קצבאות אבטלה ונבחרו באקראי 560 אירו, מבלי שיידרשו לדווח על הוצאותיהם. הסכום יקוזז ממענקים אחרים שהם כבר מקבלים.

לפי הנתונים הרשמיים, המשכורת הממוצעת במגזר הפרטי בפינלנד היא 3,500 אירו בחודש. אולי קנגרס, גורם בסוכנות הממשלתית האחראית על קצבאות רווחה, אמר כי הרעיון הוא לבטל את "בעיית ההתרעה" בקרב המובטלים. לדבריו, המטרה היא להפיג את חששם מ"לאבד משהו". הוא הוסיף כי אותה אותם 2,000 אזרחים ימשיכו לקבל את המשכורת החודשית גם אם הם ימצאו עבודה.

במצב הנוכחי, אדם מובטל עשוי לסרב לקבל משרה עם הכנסה נמוכה מחשש שיאבד חלק ניכר מקצבאותיו במסגרת מערכת הרווחה הנדיבה אך הסבוכה של פינלנד. "מעניין לראות כיצד אנשים יתנהגו", אמר קנגס. "האם זה יוביל אותם להתנסות אמיצה בעבודות שונות, או כפי שהמבקרים טעונים יגרום להם להיות עצלנים יותר מאחר שהם יודעים שהם יקבלו הכנסה בסיסי מבלי לעשות דבר?".
.
שיעור האבטלה בפינלנד בת 5.5 מיליון התושבים היה 8.1% - 213 אלף איש - בחודש נובמבר, בדומה לשנה שעברה. התכנית השאפנית היא חלק מהצעדים שנוקטת ממשלת הימין-מרכז של ראש הממשלה יוהה סיפילה כדי למגר את האבטלה. קנגרס הוסיף כי הניסוי עשוי להתרחב ולכלול בהמשך קבוצות אחרות בעלות הכנסה נמוכה, כמו פרילנסרים, יזמים ועובדים במשרות חלקיות.

עוד ידיעות מהעולם
הצעות נגד האו"ם וסנקציות על רוסיה: הקונגרס ה-115 יוצא לדרך
תיעוד חדש: המחבל מאיסטנבול מצלם את עצמו באמצע רחוב סואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully